30.11.2021 10:53

Studenti Divadelní fakulty JAMU se vydali za Hamletem současnosti

V kulisách současné Kodaně se setkává pět mladých lidí. Podobají se Shakespearovým postavám? Variace na téma Hamlet now s průnikem do naší bezprostřední reality. To vše představuje tematické okruhy autorské inscenace Být i nebýt 11.21, jejíž premiéru dnes v 19 hodin uvede Studio Marta. První reprízy této autorské novinky Tomáše Syrovátky a režiséra Dodo Gombára se uskuteční v nadcházejících dvou dnech.

Na počátku nezvyklého projektu stálo setkání pětice studentů herectví Divadelní fakulty JAMU s oběma autory. Dramatický text vznikal na základě variací Shakespearova Hamleta, ale snaží se také rezonovat s autentickými pocity herců – představitelů své generace. „Idea byla taková, že studenti společně s režisérem během zkoušení obohatí dramatickou předlohu o autorské až dokumentární vstupy,“ vysvětlil Syrovátka. Cílem projektu tak bylo jedinečné prolnutí klasické látky s bezprostřední současností konce roku 2021.

Hamletovský názvuk nezvykle nazvané inscenace Být i nebýt 11.21 je podle Gombára zcela zřejmý a záměrný v obměně slavné věty dánského prince ze Shakespearovy proslulé tragédie. „Čarovný podmiňovací způsob ve slůvku či jsme nahradili spojkou i, protože se mi jeví, že to po nás dnes doba žádá, tuto podivnou schizofrenii, i bytí i nebytí zároveň, konání i nekonání,“ komentoval název inscenace autor a režisér Dodo Gombár. Čísla z názvu pak zcela prozaicky reflektují měsíc listopad roku 2021, kdy inscenace vznikala. Ve hře se tento přesný údaj dokonce objeví v jedné zcela konkrétní souvislosti.

Inscenace potrvá devadesát minut a diváka zavede do sklepa výškové budovy v současné Kodani. Oba autoři se nejprve ptali studentů, jaké pocity v nich naše společenská přítomnost vyvolává. Z jejich postřehů vzešla do jisté míry paradoxní zpráva o žité realitě dneška. „A ačkoliv si připadáme víceméně izolovaní a chybí nám větší vzájemnost mezi bližními, jednotlivé osobní prožitky se kupodivu dost podobají. Coby vhodný obraz takové existence mi vytanul výškový dům a v něm něco na způsob čekárny. Téma si řeklo také o jazykový styl. Ten není výsledkem záliby v německých vzorech nebo snahy o ozvláštnění. Náš epický způsob vyprávění artikuluje samotu,“ doplnil Syrovátka.

Se slavným Hamletem inscenátoři hledají styčné body spíše v tématech a v dialozích než v ději. „Ve studentech absolventského ročníku herectví jsem našel silné a citlivé partnery pro dialog,“ zdůraznil režisér Dodo Gombár. Divák by mohl či snad i měl tento tvůrčí rozhovor přenést k sobě a na sebe. Inscenace pracuje se strukturou, která zpochybňuje lineární a na první pohled přehledné vyprávění a neobjede se bez jisté myšlenkové aktivity publika. Režisér dále prozradil, že v inscenaci se objeví kupříkladu i jisté filmové dotáčky, v nichž se herci stávají redaktory a pokoušejí se v dialozích s oslovenými respondenty pátrat po tématech svých postav. Cílem tvůrců je zejména divadlo reagující na naši současnost a na dobu, kterou žijeme jako jednotlivci i jako společnost. „Chceme reflektovat události, které ovlivňují naše životy. Jde nám zejména o divadlo bez kompromisů,“ uzavřel Syrovátka.

www.jamu.cz

Autor článku: Luboš Mareček

Studenti Divadelní fakulty JAMU se vydali za Hamletem současnosti

Inscenace

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.

16.12.2025

Začátek nového roku v ARŠE+ nabídne nevšední inscenace, koncerty, workshopy i originální formáty

Začátek nového roku v ARŠE+ nabídne nevšední inscenace, koncerty, workshopy i originální formáty. Program navazuje na dlouhodobou dramaturgii platformy, která propojuje divadlo, hudbu, performativní umění a společenská témata v živém dialogu. Diváky čekají setkání se zavedenými tvůrčími osobnostmi i s novými jmény, která vnášejí do prostoru ARCHY+ čerstvou energii a experiment.