20.10.2017 09:49

Studenti JAMU přenesli antickou tragédii do okresního kulturáku

Slavnou tragédii Elektra nastudovali jako další novinku studenti činoherního herectví z brněnské JAMU. Inscenace v režii pedagoga Michala Zetela bude mít premiéru v neděli 22. října v 19 hodin ve Studiu Marta. Mladí herci si ovšem vybrali antický příběh o pomstě zpracovaný francouzským dramatikem první poloviny 20. století Jeanem Giraudouxem.

O klasických antických textech od Sofokla či Eurípida z 5. století př. n. l. divadelníci neuvažovali. Vybírali převážně z moderních variací na antické téma. A volba padla na Giraudouxovu hru Elektra. „Hledali jsme titul, který by byl výzvou hlavně pro herce absolventského ročníku: nabízel co nejvíc zajímavých rolí, barevné situace, vztahy a hlavně témata, která by pro herce mohla být živá. Giraudouxovo drama pro nás všechny tyto podmínky splňuje,“ poznamenal režisér Zetel.  Stávající čtvrtý ročník činoherců má podle něj výjimečný potenciál poradit si s náročným textem, který do velké míry sestává z komplikovaných úvahových monologů, názorových střetů postav i mnoha významových a tematických vrstev.

Elektra byla dcerou mykénského krále Agamemnona a jeho manželky Klytaimnéstry. Král Agamemnón po svém vítězném návratu z trojské války ale zahynul rukou vrahů najatých jeho bratrancem Aigisthem a právě zrádnou Klytaimnéstrou. Po tomto hrůzném činu Élektra zachránila svého mladšího bratra Oresta, aby posléze věnovala sedm let přípravě návratu do Mykén a pomstě za zákeřnou smrt otce. Podle studentky dramaturgie Karoliny Ondrové je v době vypjatého individualismu na jedné straně a narůstající kontroly a sběru dat ze strany státu a korporací na straně druhé opět aktuální otázka vztahu jednotlivce a společnosti a tedy ústřední téma Elektry. „Hlavním tématem pro mě je otázka, co je nutné, co účelné, co správné a co vůbec možné,“ dodává režisér Zetel.

Mladí divadelníci přenesli konflikt na půdorysu antické tragédie do současnosti. Lokalizovali jej do prostředí okresního maloměsta s řeckou národnostní menšinou. „Inscenaci situujeme do zákulisí fiktivního kulturního domu ve velmi reálném Krnově s průhledem do sálu, ve kterém právě probíhají Řecké slavnosti početné řecké komunity. Ve druhé polovině dochází k jakési dekonstrukci a z lokálního konfliktu se ocitáme v abstraktním prostředí, ve kterém je myslitelná tragédie antických rozměrů,“ dodala dramaturgyně. Scénografie je dílem Jana Matýska.  O hudbu se postaral skladatel Vojtěch Dlask, který inscenaci kromě původní hudby vybavil i citacemi a parafrázemi řeckého i českého popu. Část hudby také naživo produkuje přímo herecký ansámbl. První dvě reprízy nové inscenace Elektra se uskuteční hned 23. a 24. října v 19 hodin ve Studiu Marta.

http://www.studiomarta.cz/

Autor článku: Luboš Mareček

Studenti JAMU přenesli antickou tragédii do okresního kulturáku

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.