15.10.2024 15:45

Studentky a studenti JAMU otevírají téma hledání sexuální identity v inscenaci úspěšného broadwayského muzikálu

Tvůrčí tým absolvujících studentek a studentů oboru muzikálového herectví na JAMU v čele s režisérem Lukášem Kopeckým aktuálně nastudoval úspěšný a oceňovaný broadwayský muzikál Fun Home, který vznikl dle předlohy populárního autobiografického komiksu americké kreslířky, karikaturistky Alison Bechdel (*1960). Autorky, jejíž umělecká tvorba vnesla výraznou stopu lesbické reprezentace a témat do americké popkultury konce 20. století. Na co se mohou návštěvníci premiéry jejich zpracování s názvem Rodinný ústav (Fun Home) v Divadle na Orlí 16. října těšit?

Příběh muzikálu diváka zavede do období dospívání ústřední postavy, mladé Alison, v malém Pensylvánském městě, kde vyrůstala se svojí rodinou. Dějová linie se točí především kolem jejího vztahu s otcem Brucem, povoláním učitelem, který zde současně provozoval rodinný pohřební ústav. Příběh nezkoumá pouze vztah dcery s tatínkem, ale i celkovou rodinnou dynamiku, která je ovlivněna zatajováním a přetvářkou.

Muzikál, stejně jako jeho komiksová předloha, tematizuje sexuální orientacigenderovou identitu a postavení žen v heteronormativních rodinách. Stranou by neměl stát ani fakt, že v kontextu mainstreamové světové muzikálové tvorby se lesbická hrdinka, jakožto ústřední postava, objevuje poprvé až právě v tomto původním americkém muzikálu z roku 2013 (off-broadwayová premiéra).

„Stačí se podívat na současné Slovensko, jakožto na krajinu blízkou našim srdcím, a člověku musí být jasné, jak důležité je hovořit o těchto věcech. Pak je tu ještě otázka genderu – trvalo skutečně mnoho let, než lesby získaly ‚svůj‘ muzikál. Pro mě osobně je inscenace o křehkosti vztahu mezi otcem a dcerou, který si člověk dopředu zkrátka nenarýsuje. Nese silné poselství o jinakosti, přijetí a bezpečném sebeurčení, nadto nabízí krásné herecké a pěvecké party; snad pro tyto přednosti si jej vybrali i ročníkoví pedagogové a mě oslovili, zda bych se této příležitosti nezhostil, za což jsem jim vděčen“, uvádí k tématu a poselství inscenace režisér Lukáš Kopecký.

Kopecký je absolventem Divadelní fakulty JAMU a v Divadle na Orlí jde o jeho již třetí muzikálovou režii (PA – PAPAPA – PA – PA z roku 2015 a Offline v roce 2019).  V minulosti režijně spolupracoval např. se Slováckým divadlem či Městským divadlem v Mostě.

„Každá ze zmíněných spoluprací se studenty byla inspirativní a radostná. Tentokrát ji charakterizovala ještě větší otevřenost (vzhledem k tématu) a osobní angažovanost (hodně jsme diskutovali). Velice mě těší, že studenti nejsou lhostejní a do občanského a profesního života vstupují s potřebou o věcech přinejmenším diskutovat. Jsou velice vyzrálí a byli mi skutečnými partnery v tvůrčím dialogu“, rozvádí spolupráci s nynějšími studenty Kopecký.

Návštěvníci se rozhodně mohou těšit na hudební zpracování, které má na svědomí Jeanine Tesori, jenž pracovala i na muzikálech Shrek The Musical, Violet, či hudbě k filmu Shrek Třetí. Scénář a texty písní napsala Lisa Kron. V roce 2015 bylo muzikálové zpracování přesunuto na Broadway a 5x oceněno prestižní cenou Tony.

Předlohu – autobiografickou grafickou novelu Fun Home: A Family Tragicomic (2006) Bechdel stavěla na svých deníkových vzpomínkách a doprovázely ji např. i její tehdejší dětské obrázky. Přes svůj úspěch u literární kritiky (zařazena mezi 10 nejlepšími knihami roku dle Time) však komiks provázely i mnohé zákazy a kontroverze. Naposled se o knihu vedly spory na střední škole ve Winsconsinu v roce 2023, kde měla být vyřazena ze školní knihovny. Bechdel stojí mimo jiné i za populárními komiksovými stripy Dykes to Watch Out For/Lesby, na které si dát pozor.

Premiéra inscenace proběhne 16. října v 19:00, repríza 17. října a poté 25. a 26. listopadu vždy ve stejný čas v Divadle na Orlí. Bližší informace s možností zakoupení vstupenek naleznete na webu GoOut Brno.

Kompletní tvůrčí tým a herecké obsazení najdete ZDE.

 

Autor článku: převzato z: https://www.jamu.cz/, foto převzato z: https://www.facebook.com/DivadloNaOrli/

Studentky a studenti JAMU otevírají téma hledání sexuální identity v inscenaci úspěšného broadwayského muzikálu

Inscenace

13.06.2025

MÁ VLTAVA – baletní představení předních evropských sólistů v režii bratří Bubeníčků přesně za měsíc roztančí zámecký areál ve Veltrusech

Mimořádné open-air představení MÁ VLTAVA, které propojuje klasickou hudbu Bedřicha Smetany a současný tanec, přiváží do zámeckého areálu ve Veltrusech světově uznávaný choreograf a tanečník Jiří Bubeníček. Představení vzniklo ve spolupráci s předními sólisty významných evropských baletních scén.

13.06.2025

Händelova opera Julius Caesar v Egyptě v autentické podobě pouze pětkrát v Ostravě

Operní opus Georga Friedricha Händela (1686–1759) o Caesarově tažení do Egypta a jeho vztahu s královnou Kleopatrou ovládne ostravské Divadlo Antonína Dvořáka na konci sezóny. Premiéra opery Julius Caesar v Egyptě bude 19. června a po pouhých pěti představeních v Ostravě jsou v plánu ještě tři na festivalu ve Znojmě.

13.06.2025

Divadlo Husa na provázku se v příští sezoně zaměří na téma strachu

Dramatický debut oceňovaného prozaika Petra Šestáka, adaptace strhujícího historického románu nositele Nobelovy ceny I. B. Singera, komorní ponor do vnitřního světa a prožívání zvířat i objektové divadlo pro děti z dílny seniorského Studia 60+. Sezona 2025/26 v brněnském Divadle Husa na provázku ponese heslo Neboj, neboj! a nabídne řadu možností pohlédnout do tváře osobním i kolektivním strachům dneška.