24.05.2022 19:59

Švandovo divadlo odletí do USA. Představí tam současné autorské divadlo i nový dramatický text napsaný umělou inteligencí

Na patnáctidenní turné do Spojených států odletí od 31. května do 14. června část hereckého a uměleckého souboru Švandova divadla v Praze. Vedle dvou inscenací reprezentujících současnou českou činohru zde smíchovská scéna představí i unikátní projekt THEaiTRE, spojující svět divadla se světem vědy. V jeho rámci bude v USA poprvé uveden i zbrusu nový divadelní text napsaný umělou inteligencí. Ten v podobě scénického čtení uslyší americké publikum ve světové premiéře, na níž Švandovo divadlo spolupracuje s místními umělci.

Za velkou louži se z hereček a herců chystají například Robert Jašków, Jacob Erftemeijer, Marie Štípková, Andrea Buršová, Klára Cibulková a Tomáš Pavelka. Umělecké vedení Švandova divadla bude reprezentovat Martin Františák, Martina Kinská a David Košťák. Za THEaiTRE je vyslán počítačový lingvista Rudolf Rosa. 

Chicago a poté New York

„Šance ukázat v zahraničí současné české autorské divadlo je ojedinělou příležitostí, která otevírá možnosti další spolupráce pro celou českou činohru,“ je přesvědčen ředitel Švandova divadla Daniel Hrbek. „V chicagském Chopin Theatre budeme hostovat s tituly Pankác´45 a Protest/Rest: hrát budeme česky s anglickými titulky,“ říká Hrbek. Uvedení obou inscenací ve městě s početnou českou komunitou bude zároveň součástí oslav 100. výročí založení T. G. Masaryk Czech School v Chicagu a 10. výroční konference českých škol v Severní Americe. Představení navštíví i delegace z Česka, včetně předsedy Senátu Parlamentu České republiky Miloše Vystrčila.

Neméně zajímavá bude i prezentace projektu THEaiTRE. Díky němu se Švandovo divadlo stalo v roce 2021 vůbec první scénou na světě, kde měla premiéru divadelní hra napsaná robotem. „Záznam inscenace AI: Když robot píše hru vyprávějící o putování robota podivuhodným světem lidí, budeme promítat začátkem června na the University of Chicago. Projekci za účasti tvůrců a herců doplníme přednáškou a workshopem, zaměřeným na psaní textu umělou inteligencí,“ říká Daniel Hrbek, který první drama napsané robotem zrežíroval.

Robot píše opět hru!

„Projekt THEaiTRE představíme 12. června také publiku newyorského festivalu Rehearsal for Truth Theater Festival, který každoročně organizuje Václav Havel Library Foundation. Ve světové premiéře navíc přečteme i další nový text s názvem Permeation, jehož autorem je opět umělá inteligence. Na jeho vzniku se opět podíleli naši partneři z Ústavu formální a aplikované lingvistiky Matematicko-fyzikální fakulty UK a studenti DAMU,“ říká Daniel Hrbek.

Nový text vygeneroval - stejně jako v případě první hry - jazykový model GPT-2. Tomu člověk zadal pouze výchozí situaci a nechal ji robota dále rozvíjet, přičemž na vznikající dílo i nadále dohlížel. „Model byl tentokrát už předem vytrénován na dramatických situacích ze scénářů divadelních her a filmů. Lze už také říct, že umělá inteligence příběh sama fabulovala,“ prozrazuje počítačový lingvista Rudolf Rosa. Hrdinou novinky tak už není robot, který jako užaslý Malý princ procházel fantaskním světem lidí, nýbrž lidé, kteří žijí v dnešním světě.

„Jsme rádi, že text můžeme poprvé veřejně přečíst právě v angličtině, jež je „rodnou řečí“ jejího neživého autora,“ dodává Daniel Hrbek.

Do světa v rámci možností

Podle ředitele Švandova divadla je potřeba navázat i na další projekty, koprodukce a umělecké či vzdělávací projekty přerušené dvouletou covidovou pauzou. „Pro zahraniční uvedení chystáme například vznikající inscenaci Kabaret Winton, inspirovanou osudem dvou dívek zachráněných Sirem Nicholasem Wintonem. Titul, na němž se spolu s režisérem Martinem Františákem podílela spisovatelka Kateřina Tučková, vnímáme jako mezinárodně atraktivní a během pobytu ve Státech ho chceme představit dalším možným partnerům,“ plánuje Daniel Hrbek.

S AI: Když robot píše hru mělo Švandovo divadlo původně namířeno i na festivaly v Portugalsku a na konference o AI v Británii. „Osobní účast tam však musíme oželet a obou těchto událostí se nakonec zúčastníme virtuálním připojením,“ říká Hrbek. A přidává jednoduché vysvětlení: „V současné době musíme myslet zejména na domácí publikum a také na ekonomickou situaci divadla. A ta je kvůli zdražení energií, vysoké inflaci a škrtům v neinvestičním příspěvku opravdu složitá. V rozvoji kontaktů se zahraničními divadly i v již navázané spolupráci s americkými univerzitami však chceme pokračovat,“ je přesvědčen ředitel Švandova divadla.

To se právě pod Hrbkovým vedením stalo významným koproducentem nového projektu Českého centra v Paříži a DAMU, jejíž studenti pojedou letos v létě do Paříže na rezidenci. „Je dobře, že možnost předvést sebe i své umění v zahraničí dostanou také nejmladší čeští divadelníci. Program Českého centra v Paříži tak už brzy obohatí jejich nová autorská inscenace Nabíledni prázdno,“ uzavírá Hrbek.

www.svandovodivadlo.cz

Autor článku: Magdalena Bičíková, foto: Jacob Erftemeijer v inscenaci AI Když robot píše hru - autor: Alena Hrbková

Švandovo divadlo odletí do USA. Představí tam současné autorské divadlo i nový dramatický text napsaný umělou inteligencí

Zahraniční divadlo

03.12.2025

Přední dílo operního realismu Andrea Chénier míří i do českých kin. Přenos uzavře první část sezóny série MET: Live in HD

První polovinu probíhající sezóny kinopřenosů z Metropolitní opery v New Yorku uzavře Andrea Chénier, realistická opera italského skladatele Umberta Giordana. Do více než dvou tisíc kinosálů na celém světě zamíří v sobotu 13. prosince 2025. 

25.11.2025

Městské divadlo Brno slaví úspěch s uvedením muzikálu Les Misérables v chorvatském Divadle Komedija Zagreb

V pondělí 10. listopadu 2025 byl zveřejněn přehled výjimečných představení a režijních i hereckých výkonů nominovaných na Cenu chorvatského divadla za rok 2025. Informace, jež se na první pohled zdá důležitou především pro naše chorvatské divadelní kolegy, je však zásadní i pro Městské divadlo Brno. Právě v Chorvatsku, konkrétně v Divadle Komedija Zagreb totiž proběhla 30. listopadu 2024 v režii Stanislava Moši premiéra slavného muzikálu Alaina Boublila a Clauda-Michela Schönberga Les Misérables / Jadnici.

25.11.2025

DOSKY 2025: Najúspešnejšími divadelnými inscenáciami sezóny sa stali Outcast a Příhody lišky Bystroušky

Asociácia súčasného divadla dnes počas slávnostného ceremoniálu, ktorý sa uskutočnil v Spišskom divadle v Spišskej Novej Vsi, vyhlásila víťazov 28. ročníka Divadelných ocenení sezóny – DOSKY 2025. Ocenenie DOSKY za Najlepšiu inscenáciu sezóny získal Outcast podľa memoárov Stefana Zweiga  a nezávislé divadlo Slzy Janka Borodáča pôsobiace v Prešove.  Inscenácia vznikla pod režijným a autorským vedením Júlie Rázusovej, ktorá získala aj cenu za Najlepšiu réžiu sezóny. Režisérka už bola ocenená cenou DOSKY v rokoch 2018 aj 2019.