03.09.2004 00:00

Svět a divadlo číslo 4/ 2004

Svět a divadlo číslo 4/ 2004

z obsahu:

mýty: herec jako politik…

Miroslav Petříček: Mýtus herce jako politika ("Oblek a výraz tváře, který je akcí, je politický program.")
Tomáš Syrovátka: Smrt, smích a ticho nad hrobem
(Hvězdy nad Baltimore - kauza Vlasta Burian v Balákově dramatizaci a v režii J.A.Pitínského v Divadle Husa na provázku: "Humor ve službách vrahů.")
Mark Ravenhill: Dotek zla ("Stal bych se lepším spisovatelem, kdybych se dokázal odpoutat od sociologie, antropologie a politiky, a zabýval se duchovnem a metafyzikou?")

Anglosasové v Čechách

Vladimír Mikulka: Ze života třicátníků (Penhall: Slyšet hlasy a Láska a porozumění, inscenace Davida Farra a Hany Burešové v národním Divadle Kolowrat a v Ungeltu)
Martin J. Švejda: Partnerské frustrace v Činoherním klubu (Mametova Sexuální perverze v Chicagu v režii Ondřeje Sokola)
Zita Sündermannová: Je vznik jedince formalita? (Churchillová: Prvotřídní ženy a Řada, inscenace Jiřího Pokorného a Ewana McLarena v Národním a Vinohradském divadle)
Jiří Erml: Bouře odpouštění a trpké ráje (Shakespreare: Bouře a Oko za oko, inscenace Michala Langa ve Švandově divadle)
Michal Čunderle: Rána z milosti (Tobiášova variace na Hamleta - Silingen (rána z milosti) - v režii Jana Nebeského v Pražském komorním divadle)
Egon Tobiáš: Befreiungstanz - příběh darmatika pátý díl dramatického textu napsaného pro Svět a divadlo ("My dva to teď spolu ukončíme. Končíme s hrama… nastává realita…!")

McSkepse & beznaděj italiana

Pavel Trenský: Nihilistova přitažlivost - průřez tvorbou Martina McDonagha (od Královny krásy z Leenane po Polštářníka: "…McDonaghovo Irsko je především mikrokosmem a metaforou všeobecného rozkladu moderní společnosti. To také vysvětluje globální zájem o jeho tvorbu.")
Tereza Sieglová: Italská Alenka v říši beznaděje (Alenka - nepřístupné starším 18ti let souboru Fanny & Alexander: "Ani smrt se nezdá být vysvobozením, ale pouhým přesunem do dalšího světa za zrcadlem, který může být ještě daleko horší…")

temná Koza na Slovensku

Juraj Šebesta: Prienik alternatívy do Astorky (Karáskova Záverečná (temná klauniáda) a Odchody vlakov Petra Zelenky a Michaela Frayna: "Obe inscenácie využívajú zveličenie, hyperbolu, blížia sa ku groteske, u Karáska skôr smutnej, u Zelenku miestami až bufonádnej…")
Milan Lukeš: Kauza Koza (Albeeho Koza, aneb Kdo je Sylvie?, inscenace Martina Čičváka. Divadlo Aréna Bratislava: "…dnešní divadelní divák sleduje se zvědavostí a napětím, jaké prekérní situaci byli jeho oblíbení herci Juraj Kukura a Emília Vášaryová vystaveni…")

Norsko

Karolína Stehlíková: Oslo, bez Osla, s Oslem (Beckett i Fosse, Národní divadlo i Black Box…, ale také "sedmnáct nádherných dnů": "v tomto čase je pravděpodobně přiloženo nejvíce polínek pod kotel proslaveného skandinávského alkoholismu")
Jan Kerbr: Severské drama na severu Čech (česká premiéra Ibsenovy hry Když my mrtví procitneme, režie Ivan Rajmont, Divadlo F.X.Šaldy v Liberci)

jedno tančí - druhé zpívá

Vladimír Vašut: Giselle v ND aneb Znova není totéž jako nová (Adolphe Charles Adam a jeho Giselle v české tradici i současném nastudování Christophera Hampsona: "…ani ryba ani rak…")
Michal Čunderle: Zlatí hoši o zlatých hoších (Martin Smolka - Jaroslav Dušek - Nagano, režie Ondřej Havelka, dirigent Jan Chalupecký, Národní divadlo: "Na ostrově Hokej-do/ Tiše, tiše, ani muk/ Na ostrově Hokej-, Hokejdo/ Narodil se boží vnuk.")

improvizace

Jiří Adámek: Herecké improvizace a Sekec mazec (dialogické jednání Ivana Vyskočila, herecká propedeutika Hany Smrčkové, herecké improvizace Miroslava Krobota a Sekec mazec Jaroslava Duška)
Jakub Škorpil: Osm z DD (Sekec mazec, koncepce Jaroslav Dušek, Dejvické divadlo: "Někteří mohou namítat, že se za své peníze stali jen obětí planého experimentu…"

drámo o ceny

Hubert Krejčí: Konec divadla na Starém Městě

veselá mezihra smutného kusu
("Na herce i na krysy vem votrávený zrní. Turecký přísloví.")
Ceny pro divadlo: málo nebo moc? (z besedy - o Cenách Alfréda Radoka i Tháliích, Cenách Philip Morris i Cenách ministerstva kultury: "Musím říct, že mně se ulevilo, když jsem slyšela, že Radokům došly peníze…")
Martin J. Švejda: Bouda zvaná H(h)ypermarket (Klimáček: Hypermarket, režie Michal Dočekal, Národní divadlo - Bouda: "Bouda má tendence Otesánka…")
CENY ALFRÉDA RADOKA ZA NEJLEPŠÍ ČESKOU A SLOVENSKOU PŮVODNÍ HRU - VÝSLEDKY (1. David Drábek - Akvabely, 2. Pavel Trtílek - Poslední večeře, 3. Jan Vedral - Kašpar Hauser - Dítě Evropy…)
Martin Velíšek: Vyslovit se + Andrea Dömeová: Boh, spoločnost, ženy a kríza stredného veku
(dva porotci o hrách ze soutěže o Cenu Alfréda Radoka: "…parodie na detektivky, sci-fi, satirická komedie, básnické hříčky i filozofické hry, hry provokující i nudící.")

David Drábek: Akvabely (hra z roku 2003)

HRA, KTERÁ ZÍSKALA NEJVYŠŠÍ CENU ALFRÉDA RADOKA
("Cejtím, že nemám moc času. Už nechci těkat. Chci zůstat doma. Ve svým živlu.")

bis a jiné dokumenty

Bis! od Michala Dočekala - pro vražedkyni Anny Šiškové ("…srdcem však tepe láska žraločí síly.")
Petr Christov: Osm a půl divadla v 7 a půl (Jeden den Ivana Děnisoviče i Nora, Mula i Pitínský, Divadlo v 7 a půl)
Klára Formanová: O torzu jednoho scénáře ("…v době zkoušek na Strýčka Váňu jsme s Petrem začali psát scénář, příběh o složitém, pevném a křehkém vztahu k mamince, a zároveň příběh o divadle samotném.")
Petr Lébl - Klára Formanová: Milá maminko - sólo pro Ivu Janžurovou (filmová komedie ze současnosti)
("Devadesátá léta skončila 11. dubna.")
…kaleidoskop… (zvěsti ze světa: A - GB - USA - F - RUS) english summary

Toto číslo vyšlo za finančního přispění
Ministerstvo kultury ČR
Nadace Český literární fond
International Visegrad Fund

ročník 2004 95,-Kč za číslo
předplatné je zvýhodněno částkou 500,-Kč včetně přílohy / do jiných států Evropy (s výjimkou Slovenska) 36,- EUR, zámoří 70,- USD pro studenty 400,-Kč včetně přílohy
ročník 2003 95,-Kč za číslo (příloha Z Olympu - Luk Perceval = 59,- Kč) předplatné stejné jako v roce 2004
ročník 2002 85,-Kč za číslo (příloha Evropané I = 97,- Kč) / předplatné 450,-Kč (pro studenty 350,- Kč) včetně přílohy
- předplatitelům nabízíme zdarma zbylá čísla předchozích ročníků

Autor článku: redakce