22.05.2008 00:00

Světová sopranistka Gruberová zazpívá na festivalu už v neděli

 Praha 22. května (ČTK) - Edita Gruberová, světoznámá koloraturní sopranistka slovenského původu, vystoupí před festivalovým publikem Pražského jara již v neděli 25. května. Na recitálu přednese i svou oblíbenou árii z opery Norma od Vincenza Belliniho, kterou považuje za nejlepší a nejúžasnější skladatelovo dílo i za svůj pěvecký vrchol. Řekla to na tiskové konferenci. 

Ve Dvořákově síni Rudolfina vystoupí za doprovodu rozhlasových symfoniků řízených jejím manželem, rakouským dirigentem Friedrichem Haiderem. Zazní árie z oper Únos ze serailu od Mozarta, Donizettiho Lucia di Lammermoor a árii z jedné z nejoblíbenějších belcantových Belliniho oper Beatrice di Tenda. 

"Norma je těžká nejen na tóny, ale potřebuje i životní zkušenosti. Je potřeba zažít její zoufalství a prázdnotu duše. To nejde ani v 25 ani 30 letech," poznamenala jednašedesátiletá pěvkyně, která k roli vyrůstala dlouho a začala ji zpívat teprve před pár lety. Gruberová také prozradila, že si pro přídavek připravuje úryvek z Donizettiho opery Linda di Chamounix. 

Úryvky z Normy zazpívá s Elinou Garančovou a Peterem Dvorským také před finálovým utkáním na mistrovství Evropy ve fotbale. Na otázku, zda má ráda sport, odpověděla, že si ho radši poslechne v televizi, než na stadionu. "Sport je smrt, když se přehání, může se z něho i umřít. Prostě mě poprosili a řekla jsem, proč ne...," uvedla. 

V pražském Národním divadle ji ale publikum ještě dlouho neuvidí, nové vedení opery ND totiž prý zrušilo plánované koncertní provedení Donizettiho opery Lucia di Lammermoor. 

Program pro Pražské jaro připravovali Gruberová s Haiderem sami a zvolili i ukázky z díla Ermanna Wolf-Ferrariho. Jak řekla, Haider je velkým obdivovatelem díla Ferrariho a dal si za úkol ho více přiblížit publiku. Pro Gruberovou zaujímá stejné místo v jejím repertoáru jako opera Roberto Devereux nebo Lucia di Lammermoor. V posledních letech je zpívala v Mnichově, ve Vídni, Curychu i Barceloně. 

Gruberová, která je označována za královnu bel canta, změnila před dvěma lety svou techniku ve prospěch kvality a tvrdí, že se jí zpívá ještě lépe. "Je to poznání téměř medicínské, zjistila jsem, jak mám ovládat svůj hlas," prozradila rodačka z Bratislavy, která žije v Curychu.

"Dnes, když je vám třicet, jste už jednou nohou v hrobě, ale já nejsem. A jsem ráda, že oproti dnešním mladým pěvcům, kteří vylétnou jako raketa, že jsem stoupala k vrcholnému úspěchu pozvolna," uvedla. Jak dodala, vždy se držela jen pravidel svého hlasu, protože poznala, že bel canto je jí vlastní. Z Verdiho díla si stanovila za hranici Traviatu, kterou nastudovala nejméně jedenáctkrát. 

Šárka Mrázová mal

Autor článku: ČTK