Sympozium Přicházení: Jak studenti tance hledají cestu do profesionálního světa. Vize tance a MOVE Ostrava otevírají důležité téma
Stovky talentovaných studentů konzervatoří vstupují každý rok do světa tance, do svého profesního života. Přechod z baletních sálů a školních lavic do praxe však bývá složitý – a často bez jasné mapy. Právě tu letos nabídlo studentské sympozium Přicházení, které proběhlo ve dnech 24.–27. září 2025 v rámci festivalu MOVE Fest v Ostravě. Konalo ve spolupráci organizátora festivalu, MOVE Ostrava, s profesní organizací Vize tance, která sdružuje a podporuje nezávislé umělce z oblasti tanečního a pohybového divadla.
Sympozia Přicházení, které bylo prakticky zaměřeno, se zúčastnily přibližně tři desítky studentů ze tří českých a slovenských uměleckých škol. Během čtyř dnů čekal na účastníky intenzivní program složený z prezentací, workshopů, mentoringu i networkingu pod vedením profesionálních lektorů z domova i ze zahraničí. Výběr festivalového prostředí přitom nebyl náhodný. Studenti se setkali s komunitou umělců i festivalových diváků, vyzkoušeli si společně produkci vystoupení Fresh Dance, setkali se s kurátory, produkčními, vyzkoušeli si prezentaci svých projektů v reálném kontextu (tzv. pitching). Mezinárodní konference proběhla na půdě Ostravské univerzity.
„Díky mnohaleté praxi ve výuce i pořádání tanečního festivalu vidím obrovskou propast mezi tím, co se studenti konzervatoří naučí během studia, a tím, jaké požadavky na ně klade praxe. Skvěle zvládají techniku i choreografii, ale chybí jim zkušenosti s produkcí, financováním či komunikací s publikem,“ vysvětluje ředitelka MOVE Ostrava Jana Ryšlavá. Jako aktivní performerka i lektorka s pedagogickou zkušeností z Janáčkovy konzervatoře Ostrava má zmapovaný sektor tance a pohybového divadla v regionu zmapován a s ním i výzvy, kterým taneční školství při přípravě absolventů do profesního života čelí.
Přecházení z teorie do praxe
Právě proto MOVE Ostrava spojil síly s Vizí tance a společně připravili sympozium Přicházení pro studenty českých a slovenských konzervatoří. Do programu se zapojili studenti z Janáčkovy konzervatoře v Ostravě, pražského Duncan centra a Konzervatória J. L. Bellu z Banské Bystrice. Společně připravili také participativní projekt Jáma lvová Unlimited, který volně navazuje na původní inscenaci Jáma lvová autorek Sabiny Bočkové a Johany Pockové z roku 2019. Inscenace reflektuje vliv médií a politického populismu, přičemž do verze Unlimited choreografky zapojují právě interprety z řad studentů.
„Prezentace studentské tvorby Fresh Dance umožnila mladým tvůrcům vystoupit před publikem a získat okamžitou zpětnou vazbu. Takový typ zkušenosti v nich posiluje jistotu, že jejich práce už není jen školním úkolem, ale součástí širšího kulturního prostoru. Z kolektivního talentu tak může vyrůstat síť mladých umělců, kteří se propojují s festivaly a učí se nejen tvořit, ale také prezentovat, prosazovat a spolupracovat,“ říká Blanka Marková, strategická konzultantka Vize tance a dramaturgyně sympozia.
V rámci mezinárodní konference studenty seznámila s možnostmi profesního uplatnění v oblasti tance. Jaan Ulst, performer a kulturní manažer z Estonska, představil evropské možnosti financování navazujících studií a rezidencí. Lucia Kašiarová, ředitelka Divadla Štúdio tanca v Banské Bystrici, srovnala podmínky práce v nezřizované a institucionální sféře a Lenka Dřímalová z Národního divadla moravskoslezského Ostrava přiblížila studentům možnosti angažmá v souborech ve zřizovaných divadlech.
Pozitivní příklady
„Když se na jednom místě potkají studenti zaměření na současný tanec z různých škol, mohou si konkrétně uvědomit, jak rozdílné jsou metody výuky i umělecké priority. Takové setkání jim umožňuje nahlédnout za hranice vlastního studijního kontextu a porozumět širším souvislostem tanečního vzdělávání,“ upozorňuje Lucia Kašiarová. Neprostupnost tanečních komunit, která vzniká už v době, kdy se mladí umělci identifikují jen s kolektivem konzervatoře, kterou studují, je jedním z problémů české taneční scény, který vede k vnitřní roztříštěnosti celé komunity. I proti tomuto fenoménu chtějí Vize tance a MOVE Ostrava bojovat a projekty, jako je sympozium Přicházení, jsou pro to ideálním nástrojem.
Sympozia se neúčastnili jen studenti konzervatoří, ale také další mladí zájemci z oboru. Jaké si odnášejí zkušenosti? Například Petra Skalíková, již absolventka Vysoké školy múzických umění v Bratislavě byla překvapena otevřeným formátem Přicházení: „Jako studentka jsem měla pocit, že konference jsou jen pro ředitele firem. Teď vidím, že jsou běžné i v tanečním světě a že principy pitch sessions můžeme využít třeba i při psaní grantů. Dozvěděli jsme se věci, které nám ve škole nikdo neřekl – jak komunikovat, jak o sobě mluvit, jak se uplatnit po studiu.“
Sympozium Přicházení 2026 bude
Organizátoři zdůrazňují, že sympozium nemá být jednorázovou událostí. Naopak – cílem je vytvořit dlouhodobý vzdělávací a síťovací cyklus, který studenty provede prvním obdobím po maturitě či absolutoriu a pomůže jim vstoupit do praxe s větší jistotou. „Snažíme se především představit široké spektrum uplatnitelnosti v oblasti tance a pohybu. Zároveň MOVE Ostrava aktivním vytvářením příležitostí brání odlivu talentovaných mladých lidí z Moravskoslezského kraje,“ říká Blanka Marková.
„Z aktivit jako je MOVE Fest a sympozium těží i město, které je hostí. Ostrava se díky MOVE Festu profiluje jako centrum současného tance a propojuje vzdělávání s kulturou ve veřejném prostoru – od industriálních hal až po městské parky,“ potvrzuje její slova Jana Ryšlavá. Propojení s festivalem stimuluje rozvoj oboru v Moravskoslezském kraji, Vize tance však chce dosah Sympozia rozšířit i do jiných krajů či Prahy, kde proběhlo předběžné jednání s konzervatoří Duncan Centre.
„Pro kulturní sektor znamená projekt Přicházení jednoznačnou investici do budoucnosti, proto bychom ho chtěli v roce 2026 zopakovat a v ideálním případě i rozšířit,“ potvrzuje předsedkyně Vize tance Markéta Hrdlička Málková. „Program sympozia vzniká v úzkém kontaktu s Janou Ryšlavou, MOVE Ostrava je pro nás klíčovým partnerem. Příští rok bude součástí programu i moderovaná debata, kam budou přizvaní odborníci z praxe, pedagogické sféry a zástupci regionálních institucí. Proběhne zmapování potřeb v oblasti vzdělávacího kurikula a také debata nad připravovaným Hubem pro taneční a pohybovou výchovu v rámci projektu CUKR (Centra umělecké kreativity v regionech) v Moravskoslezském kraji."
Poselství a smysl Sympozia Přicházení jsou jednoznačné: Studenti, kteří získají přehled, kontakty a odvahu, v oboru zůstávají, přinášejí nové projekty, inovace a nové publikum. A to je pro český tanec klíčové – nejen pro jeho udržitelnost, ale i pro jeho další rozvoj.





