Tanec Praha se zařadil k nejvýznamnějším akcím kulturního dění
Praha 22. května (ČTK) - Mezinárodní festival soudobé taneční tvorby a pohybového divadla Tanec Praha není největší ani nejznámější či nejnavštěvovanější kulturní akcí v české metropoli. Za dvě desetiletí existence si nicméně dokázal získat značné renomé v ČR i zahraničí a již řadu let patří k nejvýznamnějším akcím pražského kulturního dění. Letošní jubilejní 20. ročník, který se uskuteční od 1. do 25. června, však může být ročníkem posledním. Podle organizátorů jeho další existenci ohrozilo město Praha, které mu radikálně snížilo finanční podporu.
U vzniku festivalu stála v roce 1989 nyní již neexistující agentura Pražské kulturní středisko (PKS), která zařadila do takzvaného Pražského kulturního léta i několik tanečních představení v Obecním domě. Následující rok se již PKS podařilo uspořádat skutečný taneční festival s názvem Tanec 90, který získal podporu jak ministerstva kultury, tak pražského magistrátu. Třetí ročník se již konal pod záštitou prezidenta, ministra kultury i pražského primátora a zúčastnilo se jej na 200 zahraničních a zhruba stejně domácích tanečníků. Tanec však tehdy ještě neměl dostatečné divácké zázemí a skončil deficitem.
Na podzim 1991 vzniklo občanské sdružení Tanec Praha, které festival začalo organizovat a připravilo jeho 4. ročník jako mnohem skromnější přehlídku, která si však dokázala získat dostatek pozornosti. Postupně začal růst význam i prestiž festivalu, který ozdobila řada významných tanečníků i slavných souborů, z nichž mnozí předvedli své umění v Česku poprvé.
Velkou událostí se stalo například vystoupení amerických stepařů v čele se Savionem Gloverem v roce 1994, o rok později zase příjezd DV 8 physical theatre či vystoupení Američanky Trishy Brownové ve Státní opeře. Další ročníky ozdobili mimo jiné Ženevský balet, Michail Baryšnikov, Merce Cunningham či představení souboru Twyly Tharpové v šapitó na Letné.
Stoupala i návštěvnost festivalu a v posledních letech bývá takřka vyprodán. Například loni festivalová představení navštívilo 7000 diváků, přičemž celková návštěvnost byla 95 procent. V některých letech zaznamenal i více diváků, když počty návštěvníků zvyšovaly produkce pod širým nebem.
Jelikož festival probudil u veřejnosti zájem o špičkový moderní tanec, vznikla myšlenka vytvořit v Praze stálý divadelní a studiový prostor pro tanec. Tím se nakonec stalo bývalé kino Ponec na Žižkově, které je od roku 2001 jedním z center festivalu.
Festival získal renomé i v zahraničí. V roce 2000 byl ve znamení Trans Danse Europe, projektu propojujícího sedm kulturních metropolí Evropy, mezi něž byla pro rok 2000 zařazena i Praha. Tanec Praha následně uspěl v programu Culture 2000 Evropské unie a zahájil projekty mezinárodní spolupráce například s Avignonem, Bruselem, Helsinkami či Poznaní. Současně se festival přestal omezovat na Prahu a pronikl i do dalších měst. Loni se například konal i v Brně, Českých Budějovicích, Českém Krumlově, Ostravě, Pardubicích a Táboře, letos budou festivalová představení k vidění ve stejných městech, pouze Tábor nahradí Valašské Meziříčí.
Petr Satrapa rmi hš