13.12.2021 11:27

Taneční aktuality pořádají webinář Tanec a hudba

Byla dřív hudba, nebo tanec? Ve čtvrtek 16. prosince 2021 od 17 hodin proběhne pod taktovkou Tanečních aktualit online webinář na téma Tanec a hudba.

Bude se zaobírat rozdílnostmi k přístupu v tvorbě hudby pro představení a spoluprací mezi choreografem a skladatelem. Nahlédne na vznik taneční inscenace v dialogu s hudbou z pohledu obou složek. Debatu moderuje skladatel a filmový scénárista Tomáš Hubáček a pozvání k debatě přijali choreografové Anna Benháková a Václav Kuneš a skladatelé Jan Šikl a Václav Chalupský. Registrace je možná zde.

„Zabývám se intermediální spoluprací, a proto mě zajímá forma kooperace dvou různých složek, jejichž tvorba probíhá tradičně odlišným způsobem, a jsou nuceny si vyjít vzájemně naproti, a tím objevit nové možnosti. Toto "dobrodružství na hranicích", je podle mě obrovskou příležitostí, kdy jedna plus jedna se může rovnat tři a více. Setkávání tance a hudby je možná zatížené staletými stereotypy i odlišnými paradigmaty obou "médií", o to větší potenciál ale může skrývat, když do toho oba tvůrčí partneři jdou s otevřenou myslí," doplňuje moderátor akce Tomáš Hubáček.

Po webináři bude následovat prostor pro dotazy a diskusi posluchačů. Online setkání se bude nahrávat a také živě streamovat na Facebook Tanečních aktualit. Po skončení bude záznam dostupný i na youtubovém kanále Tanečních aktualit. Více v události zde.

Informace o účastnících:

Tomáš Hubáček je skladatel, filmař a pedagog vystudoval filmovou režii na UTB ve Zlíně, v současnosti vyučuje Intermédia v Ateliéru fyzického divadla na JAMU v Brně. Pod pseudonymem Tomáš Háček vystupuje s kapelami Listolet a HUSO, skládá pro divadlo i film a vytváří zvukové instalace (mj. pro Korespondance 2016). Spolupracoval s Cirkusem Mlejn na novocirkusovém představení Ironické Ferrum (2014) a s choreografkou Marie Gourdain na představení Un (2016). Režíroval taneční film Fibonacci (2020), který získal řadu ocenění na světových festivalech

Anna Benháková, tanečnice, choreografka a zpěvačka v jedné osobě. Absolventka Konzervatoře Duncan centre a současně studentka choreografie na pražské HAMU, je jedním z vycházejících talentů české taneční scény. Minulý rok se umístila v soutěži Divoká karta Tanečních aktualit a letos získala první granty na svou tvorbu. Aktuálně připravuje premiéru představení Temporaliter aneb Jak zachytit tanec a organizuje další aktivity kolem vlastního souboru, tvůrčí platformy Dočasná Company. Mimo tance se věnuje také divadelní fotografii a hudbě.

Václav Chalupský je skladatel z Tábora, který od pěti let studoval hru na klavír u Evy Králové a Jany Korbelové. Později začal působit v táborských kapelách a založil projekt Chalupski, pod kterým vystupuje živě s vybranými kompozicemi. Jeho skladby byly původně převážně klavírní sóla, postupem času se ale zvukově rozrostly o aranžmá smyčců nebo smyčky elektrické kytary a syntezátorů. Jako Chalupski debutoval v roce 2019 albem Vortex. Od roku 2017, kdy se začal aktivně věnovat kompozici, složil hudbu pro desítky filmů, tanečních představení a jiných audio-vizuálních projektů. 

Václav Kuneš absolvoval Taneční konzervatoř v Praze, a poté účinkoval v Nederlands Danse Theater pod vedením Jiřího Kyliána, spolupracoval s celou řadou předních světových choreografů, např. O. Naharin, H. van Manen, W. Forsythe, P. Lightfoot, M. Ek, J. Inger a dalšími. Od roku 2004 působí na volné noze. V roce 2005 obdržel ocenění Tanečník roku 2005 v Cannes ve Francii za duet Scream and Whisper spolu s Rihoko Sato. Jako choreograf působil v Laterně magice, NDT 2, Copenhagen International Ballet, divadlu Korzo, Station Zuid v Holandsku a v souboru Ballet de l’Opera National de Bordeaux. Na přelomu roku 2006/2007 začal Václav Kuneš připravovat společně s Natašou Novotnou a Ondřejem Kotrčem vlastní projekt současného tance se sídlem v Praze pod názvem 420PEOPLE.

Jan Šikl se hudbě věnuje na několika úrovních. Jako bubeník v projektech Zabelov Group a Korjen, jako skladatel vážné hudby (opakovaná spolupráce s Orchestrem Berg), skladatel filmové a video tvorby a hudby scénické. Kromě činohry je v poslední době spjat zejména s tanečním divadlem (420PEOPLE, Spitfire Company). Ve volném času se nesystematicky věnuje intuitivnímu hledání smyslu života.

Projekt Zaostřeno na tanec je podporován Ministerstvem kultury ČR a Magistrátem hlavního města Prahy.

Autor článku: Lucie Hayashi

Taneční aktuality pořádají webinář Tanec a hudba

Zprávy

31.10.2025

Přehled premiér v listopadu a festivalů v listopadu a prosinci 2025

Zdrojem přehledu premiér českých divadel jsou hlášení zaslaná jednotlivými divadly a je výstupem z databáze Inscenace Virtuální studovny, kde jsou informace průběžně doplňovány a aktualizovány.

31.10.2025

Říjnové novinky z knihovny Divadelního ústavu ve znamení retrospektivní akvizice

Ostravská hudební kultura od konce 19. století do současnosti / Smetanismus a Wagnerismus / Mozart v Praze / Čtyři jihoslovanská dramata / Zastávka ; Exkurze ; Ples v klubu Les Bruselux / Divadlo FXKalby / Zapomenuté divadlo / 15 let Vrchlického divadla v Lounech 2003-2018 / Almanach Aréna – 20 let v dobré společnosti / 25 let konzervatoře v Teplicích / Čtvrtstoletí divadelního mrouskání 1996–2020

29.10.2025

Národní divadlo moravskoslezské zahajuje zkušební provoz modernizovaných jevištních technologií v Divadle Antonína Dvořáka

Po čtyřech měsících intenzívních prací zahajuje Národní divadlo moravskoslezské zkušební provoz modernizovaných jevištních technologií v Divadle Antonína Dvořáka. Zátěžová zkouška 29. října proběhla skvěle a už 1. listopadu se v divadle chystáme hrát. Zatím ve zkušebním režimu – naplánováno je 15 představení v měsíci (opery, balet i činoherní inscenace). Diváci se mohou těšit na plnohodnotné zážitky z inscenací, zkušební režim by poznat neměli, zaregistrují ale jistě například mnohem tišší provoz, a tedy téměř nehlučný pohyb kulis.