13.10.2025 19:35

Taneční centrum Praha – konzervatoř vstupuje do nové etapy. Vedení přebírá Václav Janeček, manažerskou roli nově zastává Linda Svidró

Nový školní rok, nové vedení, nová energie. Taneční centrum Praha – konzervatoř, škola, která už více než tři desetiletí vychovává generace českých tanečníků, vstupuje do další etapy své existence. Od 1. září 2025 se ředitelem konzervatoře stal prof. Mgr. Václav Janeček, Ph.D., uznávaný pedagog a osobnost českého tanečního prostředí. Jeho jmenování jednomyslně schválila Správní rada na návrh zakladatelky a dosavadní ředitelky PhDr. Vlasty Schneiderové, která i nadále působí na škole jako členka pedagogického sboru, metodik konzervatoře a poradkyně nového vedení.

Změna nastává také na pozici manažera školy. Funkci postupně převezme Mgr. Linda Svidró, která do konce roku 2025 nahradí Ing. Antonína Schneidera. Ten však zůstává s konzervatoří úzce spjat – i nadále bude působit jako pedagog, dramaturg a poradce. Správní radu tvoří nadále Ing. Antonín Schneider a Ing. Jakub Švanda, nově se jejím členem stává také Vlasta Schneiderová.

Nový ředitel Václav Janeček patří k nejvýraznějším osobnostem českého tance. Jeho cesta vedla od dětských rolí v Národním divadle a zkušeností z krasobruslení až po sólové působení v Laterně magice. Ještě výraznější stopu však zanechal jako pedagog – působil téměř ve všech významných českých divadlech i konzervatořích, nejdéle na Hudební a taneční fakultě AMU, kde vyučuje klasický tanec, didaktiku, dramaturgii, management i estetiku. Jako hostující pedagog působil také v zahraničí, mimo jiné v Dánsku, Finsku, Španělsku, Švédsku, Turecku, Japonsku, Rusku a USA.

„Kromě stávající mnohaleté výkonné umělecké a pedagogické činnosti se více než dvacet let zabývám také institucionálním řízením, například v pozicích dramaturga baletu Národního divadla, Laterny magiky, vedoucího katedry, proděkana, prorektora apod.,“ uvádí Václav Janeček. „Věnuji se také intenzivně vyučování klasické techniky neprofesionálním milovníkům tance v open classes nebo kurzech a také tvůrčí práci v divadlech,“ pokračuje. „Cítím, že je velkou mojí příležitostí, přínosem i výhodou, že je moje působení provázané nejen s uměleckou praxí, ale také s akademickým prostředím, takže mohu přispět k podpoře vzdělávání na všech úrovních a stupních celého systému od základní přes střední až po vysoké školy,“ dodává Janeček.

„Rád bych se pokusil přispět ke zprostředkování bohatých a pestrých přístupů k tanci, ale rovněž k tomu, aby naši studenti byli uplatnitelní svým unikátním vzděláním také v dalších oblastech lidského vědění a chápání světa,“ říká nový ředitel. „Také bych rád vynaložil úsilí k vytvoření úzké spolupráce, vlastně určitého typu partnerství se všemi konzervatořemi v České republice,“ uzavírá Janeček.

Taneční centrum Praha – konzervatoř tak s novým vedením otevírá další kapitolu své historie – s respektem k tradici, ale s jasnou vizí moderní, otevřené a inspirativní školy pro nové generace tanečníků.


Taneční centrum Praha, konzervatoř – gymnázium je první vzdělávací a umělecká instituce, která přinesla do české kultury moderní a jazzové taneční techniky a důsledně je propojuje s výukou klasického tance a dalšími oblastmi současného tanečního divadla. Tradice sahá až do roku 1961 – tehdy v undergroundu a později, pod záštitou Univerzity Karlovy a řady zahraničních odborníků, postupně vzniká centrum, které propojuje osmiletou konzervatoř a osmileté gymnázium do jedné vzdělávací koncepce doplněné studiem taneční pedagogiky s příslušnou aprobací (konzervatoř je současně vyšší odborná škola). Studentská umělecká agentura, Mezinárodní centrum tance, produkuje umělecké soubory Balet Praha Junior a Balet Praha Junior 2, import a export tvůrců, pedagogů a souborů, pořádá festivaly i workshopy. Významným cílem centra je podpora všeobecné a odborné vzdělanosti tanečníků, jejich sebevědomé a kvalitní zapojení do interpretační praxe a následně schopnost řízení, produkce uměleckých i společenských organizací a projektů. Centrem prošlo několik stovek tanečníků, kteří pracují v českých souborech (Pražský komorní balet, Balet ND v Praze, Laterna magika a jiné), v zahraničí (Berlín, Frankfurt, Hamburk, Linz, NDT 2 Haag, Bremen, Salzburg, Mannheim, Tel Aviv, Lisabon, Pécs a další) nebo absolvovali vysoké školy (Univerzita Karlova, HAMU, London School of Contemporary Dance, Rambert School, Academia Reggio Emilia, IT Danza Barcelona, a další). „Lidé z centra“ zastávají významné funkce v českých uměleckých, vzdělávacích a společenských organizacích.2024

 

Autor článku: Johana Mravcová, foto: Václav Janeček (c) Zuzana Lazarová

Taneční centrum Praha – konzervatoř vstupuje do nové etapy. Vedení přebírá Václav Janeček, manažerskou roli nově zastává Linda Svidró

Zprávy

06.11.2025

Výbor pro kulturu pražského magistrátu vyzval radu města, aby umožnila ředitelům městských divadel zvýšit platy hercům a dalším zaměstnancům

Výbor pro kulturu pražského magistrátu vyzval radu, aby umožnila ředitelům městských divadel zvýšit platy hercům a dalším zaměstnancům tím, že zvýší limity na platy. Podle ředitele Asociace profesionálních divadel Zdeňka Pánka mají herci v divadlech, která jsou příspěvkovými organizacemi Prahy, nižší platy než třeba herci v regionálních divadlech v Jihlavě, Ústí nad Labem a Uherském Hradišti.

04.11.2025

Pozvánka na konferenci a kulatý stůl: Jak můžeme společně zlepšit pracovní podmínky v kultuře?

Srdečně zveme na konferenci a kulatý stůl, který se uskuteční 27.–28. listopadu 2025 v Praze. Setkání propojí různé aktéry, které zajímá otázka: Jak můžeme společně zlepšit pracovní podmínky v kulturním sektoru – napříč veřejnou správou, občanskou společností a uměleckou sférou, na místní, regionální i národní úrovni?

03.11.2025

V Národním divadle byly předány Ceny Thálie za uplynulou divadelní sezonu

Cenu Thálie za nejlepší ženský výkon v činohře dnes získala Tereza Dočkalová. V historii udílení cen je první, kdo má Thálie tři. Letos Dočkalová uspěla s rolí Oljy v inscenaci Máma Divadla pod Palmovkou v Praze, z jejích mužských kolegů v činohře ocenění obdržel Petr Panzenberger za ztvárnění Romana v Perníkáři od Studia G v Ostravě. Za celoživotní umělecké mistrovství dostali cenu Dana Syslová či Ladislav Frej, kteří se proslavili v desítkách rolí v divadle i filmu.