21.05.2003 00:00

Taneční listy – Otevřený dopis

Otevřený dopis:
Protest proti ukončení adekvátní podpory časopisu Taneční listy Ministerstvem kultury České republiky

Adresáti:
Pavel Dostál, ministr kultury ČR
Členové divadelní komise MK ČR
Média

Při grantovém řízení divadelní komise pro rok 2003 nezískal časopis Taneční listy jako jediný z divadelních periodik, která MK ČR dlouhodobě finančně podporuje, dotaci, jež by umožňovala jeho další vydávání. Přidělená dotace Tanečním listům pro rok 2003 ve výši 300 000,- Kč odpovídá necelým 40% požadované částky a zhruba čtvrtině rozpočtu časopisu. Nadto nebyl tentokrát Tanečním listům přidělen dvouletý grant, který by časopisu zajišťoval alespoň polovinu letošní dotace v roce 2004. Z toho je více než zjevný záměr grantové komise a potažmo Ministerstva kultury ČR dále nepodporovat vydávání časopisu Taneční listy. Připomínáme, že Taneční listy, stejně jako většina ostatních odborných divadelních časopisů, nemohou bez adekvátního ministerského grantu vycházet.

S tímto přístupem grantové komise a Ministerstva kultury ČR kategoricky nesouhlasíme, protože:

1. Taneční listy jsou jediným časopisem v České republice, který mapuje tanec v jeho největší rozmanitosti a šíři. Tedy vedle soudobého tance, nonverbálního divadla a forem na pomezí tance a jiných umění se soustavně věnuje též baletu, klasické pantomimě nebo lidovému tanci. Při stále omezenějším prostoru, který věnují tanci (a především onomu „klasickému“) deníky, ale i jiná odborná periodika, tak často zůstává jediným pramenem pro budoucnost. Mnohé taneční projekty, především mimo Prahu, by bez Tanečních listů nebyly nijak kriticky zachyceny.

2. Taneční listy pravidelně sledují dění ve všech českých regionech i v zahraničí, a přispívají tak ke vzájemné konfrontaci. Věnují se také tanečním školám, pedagogice, osvětě v oblasti hygieny práce atd.

3. Taneční listy jsou časopisem, který vychází s přestávkami už padesát pět let a u jeho zrodu stál zakladatel české taneční vědy prof. Jan Reimoser. Letos vstoupil časopis do svého 40. ročníku.

4. V redakčním kruhu jsou přední osobnosti české taneční vědy, taneční historici, kritici a publicisté. Časopis si vybudoval početnou a rozmanitou přispěvatelskou základnu, od uznávaných vysokoškolských profesorů až po čerstvé absolventy škol s uměleckým zaměřením nebo renomované tvůrce a interprety. To přináší časopisu generačně i profesně bohaté spektrum pohledů na taneční umění. Vedle domácích přispěvatelů má i několik pravidelných korespondentů v zahraničí.

5. Časopis má vyprofilovanou tvář. V posledních letech vzniká v mezních ekonomických podmínkách (plat redaktorky a šéfredaktorky dohromady nedosahuje ani celostátního průměru). Přesto si udržuje vysoký standard v redakční přípravě. Nadto do roku 2003 vstoupil v nové atraktivní obsahové a grafické podobě. Mimo jiné začal překládat zásadní texty do angličtiny, aby tak rozšiřoval povědomí o českém tanci i v zahraničí.

6. Taneční listy si získaly početný okruh pravidelných čtenářů; texty otištěné v časopise jsou například využívány na odborných školách při výuce.

Rádi bychom věřili, že si grantová komise plně neuvědomila, jakou funkci plní časopis Taneční listy ve sféře českého tanečního umění a že zkoriguje svůj postoj k jeho financování a potažmo další existenci. Zároveň žádáme grantovou komisi, aby písemně zdůvodnila svou nízkou podporu, či spíše nepodporu Tanečním listům. Pokud zaznějí jasné argumenty, bude vše přehlednější a usnadní to další komunikaci. Dosavadní přístup grantové komise totiž nebudí důvěru.

Dále vyzýváme Ministerstvo kultury ČR ke změnám v grantovém řízení. Především požadujeme, aby v divadelní komisi bylo více členů se zaměřením na tanec (nyní jsou v patnáctičlenné komisi pouze dva). Chceme, aby tak složení komise více odpovídalo významu a emancipaci tanečního umění a potažmo i počtu tanečních projektů, které se v grantovém řízení objevují. Navrhujeme ustanovení subkomisí na základě žánrových podskupin divadla. Jedna ze subkomisí by se zaměřila na tanec. Právě tyto specializované subkomise by rozhodovaly o kvalitě projektů a následně o přidělení dotace.

Otevřený dopis podepsali (výběr):

Jana Bohutínská redaktorka časopisu Taneční listy, Divadelní ústav Praha

Kateřina Boková šéfredaktorka časopisu Taneční listy

Prof. Božena Brodská pedagožka HAMU, taneční historička a kritička

Jiří Bubeníček první sólista Hamburského baletu

Maria Cavina ředitelka sdružení Motus (produkce divadla Alfred ve dvoře)

František Dáňa ředitel Divadla F. X. Šaldy v Liberci

Lucie Dercsényiová taneční kritička, dříve šéfredaktorka časopisu Taneční listy

Eva Gajdošová taneční historička a kritička, pedagožka VŠMU, redaktorka časopisu Javisko, dříve šéfredaktorka slovenského časopisu Tanec

Doc. Dorota Gremlicová taneční historička a kritička, pedagožka HAMU

Jana Hošková taneční historička a kritička, někdejší dlouholetá šéfredaktorka časopisu Taneční listy

Vladimír Hulec divadelní publicista, redaktor Divadelních novin, dříve šéfredaktor časopisu Taneční listy

Václav Janeček dramaturg Laterny magiky a baletu Národního divadla Praha

Doc. Helena Kazárová taneční historička a kritička, pedagožka HAMU

Daria Klimentová první sólistka Anglického národního baletu

Zdeněk Konvalina první sólista Houston Ballet

Doc. Ivanka Kubicová choreografka, vedoucí katedry tance HAMU

Václav Kuneš choreograf a tanečník Nizozemského tanečního divadla

Rastislav Letenaj ředitel Tanečního divadla Bralen Bratislava

Elvíra Němečková vedoucí Kyliánovy nadace Praha, pedagožka HAMU

Lenka Ottová choreografka, vedoucí skupiny Domino Praha

Olga Panová teatroložka, Kabinet divadla a filmu Slovenské akademie věd

Petr Pavlovský vedoucí katedry divadelní vědy FF UK

František Pokorný choreograf

Zdeněk Prokeš šéf baletu Národního divadla v Brně, předseda Tanečního sdružení České republiky

Antonín Schneider ředitel konzervatoře Taneční centrum Praha

Gustav Skála choreograf a režisér

Jaroslav Slavický ředitel Taneční konzervatoře hl. m. Prahy

Doc. Daniela Stavělová Etnochoreologický ústav AV ČR, pedagožka HAMU

Prof. Pavel Šmok šéf baletu Státní opery Praha a Pražského komorního baletu, choreograf

Libor Vaculík choreograf, dříve umělecký šéf Pražského komorního baletu

Roman Vašek taneční kritik, dříve šéfredaktor časopisu Taneční listy,

Divadelní ústav Praha

Prof. Vladimír Vašut taneční historik a kritik, baletní libretista

Vlasta Vindušková šéfka baletu Divadla F. X. Šaldy Liberec

Jitka Tázlarová ředitelka 1. soukromé taneční konzervatoře v Praze

Hana Vláčilová umělecká šéfka Laterny magiky

Petr Vondruška dříve tanečník, nyní ředitel Hochschule für Music Köln

Petr Zuska šéf baletu Národního divadla Praha, choreograf, tanečník

 tanecni.listy@volny.cz

Autor článku: příspěvky veřejnosti