24.04.2010 00:00

TEATROMAT – premiéra novinky z dílny Divadla Vosto5

Teatromat - první divadelní automat, jehož děj máte ve svých rukou!

Hrají: Petra Nesvačilová, Ondřej Bauer, Petr Prokop, Ondřej Cihlář

režie: Ondřej Cihlář, dramaturgie: Jan Foukal, scéna a grafika: Kateřina Bažantová, kostýmy: Josefína Bakošová, hudební spolupráce: Petr Marek, Vratislav Šrámek, Dominik Renč, Animace: Libor Pixa, Projekce: Jaroslav Karaok Hrdlička, Světla: Šimon Kočí, Michal Kvírenc

Premiéra 29.4. od 19:30 hod. ve Studiu Ypsilon, další reprízy: 7. 5. v Českých Budějovicích, 19.5. na Divadelní Floře Olomouc a 28. 5. opět ve Studiu Ypsilon.

Divadlo VOSTO5 uvádí Teatromat – divadelní automat, ve kterém diváci hlasují o osudu Aleny, která se rozhodla odjet do Prahy splnit si tam svůj velký sen. Podaří se jí to? To vše záleží na divácích a jejich rozhodnutí. Děj má řadu variant, ze kterých diváci mohou vytvořit pokaždé originální představení. Jak tedy dopadne příběh Aleny, pokud budete jeho spoluautory také vy?

Divadlo VOSTO5, proslulé svébytnou poetikou autorských inscenací, přichystalo premiéru své již patnácté inscenace. Tvůrčí proces a výsledek obohatili svým účinkováním také generačně spříznění herci Petra Nesvačilová a čerstvý absolvent DAMU Ondřej Bauer. V inscenaci Teatromat členové divadla Vosto5 několikrát dovedou děj na rozcestí a nechají diváky hlasováním rozhodnout o jeho dalším pokračování. Diváci tak mají představení ve svých rukou a stávají se spolutvůrci jedinečného zážitku, který už se nemusí nikdy opakovat. „Skutečně má děj mnoho variant a sami jsme zvědaví, nakolik se budou lišit rozhodování diváků při jednotlivých představeních – pokaždé může jít o prakticky úplně jiný kus,“ říká o lákavé formě inscenace režisér a jeden z průvodců Teatromatem Ondřej Cihlář.

Tvůrci přiznávají prvotní inspiraci a nadšení slavným Kinoautomatem Radůze Činčery, který zaznamenal fantastický úspěch na světové výstavě EXPO ´67 v Montrealu. Petr Prokop, druhý původce Teatromatu dodává: „Princip Kinoautomatu nás nadchl, byl naší prvotní inspirací, začali jsme proto přemýšlet o jeho využití v divadle.“ „Na rozdíl od Kinoautomatu má ale naše divadelní forma mnoho odlišností: kromě autorského děje pak ještě další výhodu: i jednotlivé části příběhu jsou hrány živými herci přímo před diváky, což umocňuje jedinečnost konkrétní varianty vybranou diváky v sále.“ dodává Ondřej Cihlář.

Děj sleduje cestu mladičké Aleny, která se rozhodla jít za svým snem do hlavního města. Nástrahy a lákadla Prahy, které na nezkušenou dívku čekají, vybírají diváci, ti také ovlivňují její peripetie a rozhodují o jejím osudu. Nakolik překážky a překvapení, dokážou Alenu odlákat od původního cíle, nakolik bude schopná vytrvat a zda je možné okolnosti, které tvoří její osud – ovlivňovaný diváky – překonat, je pak dobrodružství, které diváci sledují.

Vztah diváků a herců v představení nás vždycky maximálně zajímal. Protože je většina našich představení založena na improvizaci nebo z ní přímo vychází, vždy diváci svým chováním, reakcemi, ale celkovou náladou dotvářeli a ovlivňovali naše představení. Ostatně i náš nejúspěšnější projekt, loni ukončený, Divadelní Stand´art, který kombinoval divadlo s kavárnou a tančírnou ve vysloužilém vojenském stanu S-65, vznikl ze snahy dostat se blíže divákům, nabídnout jim prostor, který odstraňuje bariéry mezi jevištěm a hledištěm. Vždy ale tak, aby to bylo příjemné pro všechny. A v Teatromatu jsme se pokusili zajít ještě dál – dát divákům možnost rozhodovat o ději představení přímo v jeho průběhu a to tak, aby jim to nikdy nebylo nepříjemné,“ popisuje vznik inscenace Ondřej Cihlář. „Sami, když jsme diváci, nesnášíme náhlé oslovení hercem, nedej bože vytažení z publika a zcela osamoceni jako obětní beránci nuceni k nějaké podobné akci – která vede nejčastěji k velkému trapnu,“ ujišťuje o absolutním bezpečí diváků Petr Prokop.

Více na www.vosto5.cz

Zdroj: sportuzdar@vosto5.cz

Autor článku: Informace z divadel