30.08.2018 17:04

Tisícročná včela bude mít divadelní premiéru v Jihlavě

Tři ze šesti inscenací, které v nové sezoně uvede Horácké divadlo v Jihlavě, vznikly přímo pro toto divadlo. Patří k nim i dramatizace románu slovenského spisovatele Petera Jaroše Tisícročná včela. Autoři děj přesunuli na Moravu a do úst hercům vložili fiktivní nářečí. Vzniklá hra Jaroše přesvědčila natolik, že souhlasil s použitím názvu totožného s jeho knihou. Divadlu přislíbil účast na generální zkoušce i premiéře, která bude 8. září. Novinářům to dnes řekl ředitel divadla Ondrej Remiáš.

Asi tříhodinové představení je dílem Simony Petrů a Matěje Růžičky, který je zároveň režisérem. V hlavní roli otce rodu se představí Milan Šindelář. Část hudebního doprovodu bude tvořit hudba Petra Hapky komponovaná původně pro stejnojmenný film Juraje Jakubiska z roku 1983. Jako činohru román dosud nikdo v Česku ani na Slovensku nezpracoval. Velmi odlehčenou muzikálovou verzi s hudbou skupiny Elán hrálo pouze divadlo v Nitře, uvedl Remiáš. Jihlavskou adaptaci zbavili tvůrci slovenského základu a nabídnou divákům univerzální obraz mýtu, který možná současnému světu chybí, který je ale nutný pro udržení malého národa, společenství či úlu pohromadě.

Hra Tisícročná včela, která měla být původně uvedena pod názvem Ako tisícročná včela, je základem letošní dramaturgie divadla. Skladba repertoáru má odrážet výročí 100 let od vzniku Československa v širším kontextu. Přímo pro divadlo tak vzniká hra hledající význam české státnosti Svatý Václav, která historickou postavu usadí do fantaskní současnosti. Jihlavské scéna na míru je šitá i hra Zahrádky jihlavského autora Martina Koláře v režii Michala Skočovského.

Horácké divadlo v nadcházející 79. sezoně nabídne ještě premiéru muzikálu Šakalí léta, hru Škola základ života a také Žebráckou operu Václava Havla. „Je to vůbec první Havlova hra, kterou Horácké divadlo uvede," řekla dramaturgyně divadla Barbora Jandová.

Horácké divadlo Jihlava je jedinou profesionální divadelní scénou na Vysočině. Zřizovatelem je Kraj Vysočina. V uplynulém roce divadlo navštívilo přes 67.000 diváků. Jeho uměleckým šéfem je od května Michal Skočovský, který vystřídal Pavla Šimáka. Umělecký soubor s novou sezonou posílí dramaturg Jaroslav Čermák nebo tanečnice a choreografka Denisa Musilová. Herecký soubor nově obohatily Svetlana Hruškociová a Alexandra Palatínusová. Naopak ve stálém angažmá skončil Štěpán Tuček. I nadále bude s divadlem externě spolupracovat, v nové sezoně za něj divadlo neplánuje přijímat náhradu.

http://www.hdj.cz/

Autor článku: ČTK: vkr, hj, foto převzato z: http://www.hdj.cz/

Tisícročná včela bude mít divadelní premiéru v Jihlavě

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.