02.08.2004 00:00

Tisková zpráva a další informace karlovarského petičního výboru

Text tiskové zprávy, otevřený dopis představitelům města a osobnosti, jež podpořili petici za zachování karlovarského divadla a symfonického orchestru.

TISKOVÁ ZPRÁVA
NEDEJME KARLOVARSKÉ DIVADLO A SYMFONICKÝ ORCHESTR

Dne 30.7. 2004 byla předána magistrátu města petice za zachování karlovarského divadla s vlastním souborem a za zachování Karlovarského symfonického orchestru.

Petice má neomezené trvání, další část podpisů bude předána magistrátu města koncem srpna. (text petice a odkazy na články o vývoji situace v Karlových Varech naleznete zde)

Počet občanů, kteří dosud podepsali petici: 8.369
(Pro srovnání: k volbám do EU přišlo v Karlových Varech cca 12.000 občanů)

Z toho
- s bydlištěm v Karlových Varech: 5.215
- s bydlištěm na Karlovarsku: 1.691
- s bydlištěm v jiných částech republiky: 1.379
- zahraniční hosté: 66
- ostatní, různé: 18

Pozn.: Organizátoři petice si jsou vědomi, že malá část podpisů nesplňuje náležitosti uvedené na petičním archu, což neovlivňuje celkovou platnost petice a nesnižuje sílu veřejného mínění.

· Co ukázala petice

1. Petice dává najevo vůli více než 5.000 obyvatel města Karlovy Vary, kteří tak jedinou možnou zákonnou formou vyjadřují nespokojenost s kulturní politikou vedení města a jasně ukázala, že řízení kultury je v poslední době nejslabším článkem komunální politiky v Karlových Varech. Množství podpisů napovídá, že dosavadní rozhodnutí volených zástupců nejsou činěna v souladu s veřejným míněním.

2. Požadavky obyvatel podporují svými podpisy další stovky návštěvníků a řada osobností jak z Karlovarska, tak z celé republiky.

3. Předčasné, protichůdné, zavádějící a nekonkrétní reakce představitelů města v průběhu podepisování petice odhalily jejich bezradnost.

4. Reakce na vzrůstající počet podpisů urychleným jednáním s panem Heřmánkem ukázala, jak radnice pohrdá názorem svých voličů. Volení zástupci sice o petici věděli, přesto vyvolali překotné jednání s Divadlem Bez zábradlí v době, kdy obyvatelé deklarovali svůj vztah k divadlu tehdy již pěti tisíci podpisy.

5. Petice ukazuje skutečný zájem obyvatel o kulturní dění ve městě a jejich dobrý vztah k vlastnímu divadlu a orchestru.

6. Vyjádřený názor divadelníků, ostatních umělců a jiných významných osobností z celé republiky dodává požadavkům petice odbornou podporu.

7. Je evidentní, že petice je nejsilnější podpisovou akcí ve městě od sametové revoluce.

· Co zatím ovlivnila petice

Obavy představitelů města ze síly petice se projevily před jejím odevzdáním, v době, kdy pouze vešla ve známost:
1. Byla svolána tisková konference s jediným bodem programu: prohlášení primátora města k petici
2. Byla svolána mimořádná schůze kulturní komise, která se vyjadřovala k situaci v karlovarské kultuře.
3. Bylo překotně vyvoláno nové jednání s panem Heřmánkem.
4. Bylo urychleně svoláno mimořádné zasedání rady města.
5. V obavě před zvyšujícím se počtem obyvatel připojujících se k petici byla vydána 12.7. 2004 zavádějící tisková zpráva se sdělením, že smlouva s Divadlem Bez zábradlí byla schválena - její definitivní znění však dosud neexistuje nebo je dovedně utajováno. Tisková zpráva dále tvrdila, že nový nájemce obdrží každý rok od města dotaci ve výši 15 milionů korun, aniž by bylo uvedeno, že tento fakt musí ještě schválit zářijové zastupitelstvo města. Některá média tak nechtěně na základě této zprávy mystifikovala své čtenáře a posluchače.
6. Primátor veřejně prohlásil, že KSO bude zachován v původním rozsahu.

· Čeho chce petice dosáhnout

Vzhledem k značné podpoře obyvatel, významných osobností i pozornosti médií lze předpokládat, že se rada města a zastupitelstvo budou peticí nejen zabývat, ale požadavky v petici uvedené ovlivní rozhodování našich volených zástupců. Jediným cílem petice je přesvědčit volené zástupce, že pouze fungující stálá vlastní divadelní scéna a symfonický orchestr s odpovídajícími podmínkami pro existenci obou těles vytváří atmosféru, tradici a kulturní zázemí krajského a lázeňského města. Nerespektování takto projevené občanské vůle bychom si stěží mohli vysvětlit jinak, než jako skandální popření demokratických principů a pohrdání kulturními potřebami obyvatel.

· Poděkování

Petiční výbor děkuje všem občanům, kteří smysl petice pochopili a podpisem vyjádřili svůj názor. Děkujeme také všem dobrovolníkům, kteří šíří osvětu mezi obyvateli a nacházejí další občany shodného názoru. Také děkujeme všem médiím, která objektivně o petici informují.

Oprávněný zástupce petičního výboru: Mgr. Jitka Kulhánková

Otevřený dopis

Zdeněk Roubínek, primátor města
Monika Makkiehová, náměstkyně primátora
Rada Města Karlovy Vary
Zastupitelstvo města Karlovy Vary
Kulturní komise města
V Karlových Varech 30.7. 2004

Věc: Otazníky a vykřičníky kolem karlovarské kultury - otevřený dopis

  • Petici za zachování karlovarského divadla s vlastním souborem a za zachování Karlovarského symfonického orchestru podepsalo více jak 8.000 občanů. Petiční výbor si dovoluje jménem těchto občanů položit karlovarské veřejnosti k přemýšlení a vedení města k zodpovězení několik závažných otázek. Připomínáme, že orchestr i divadlo patří právě občanům města, představitelé města jsou pouze správci městských majetků.
  • Neexistuje kulturní koncepce města, převládá nezájem vedení města o kulturu, a proto cokoli, co se v této oblasti dělá, je nekoncepční a náhodné. S tím souvisí veškeré dosavadní počínání všech, kdo nějak zasahují do řízení městské kultury. Proto dochází k výměnám ředitelů, k rušení výběrových řízení, rušení divadelního souboru, projevům bezradnosti v zajišťování podmínek činnosti orchestru, což je pravou příčinou nynějšího stavu !
  • Řešení problematiky Karlovarského symfonického orchestru i Městského divadla je řešením zásadního charakteru. Rozhodnutím městských zastupitelů by proto měla předcházet široká diskuse odborníků i obyvatelstva !
  • Ekonomické hledisko nemůže být hlavním měřítkem úspěšnosti a potřebnosti stěžejních kulturních institucí města !

Městské divadlo

  • Krizové situace v divadle byly řešeny výměnou osob (12 ředitelů od r. 1990). Domníváme se, že důvodem jejich odchodu je i neschopnost kompetentní komunikace ze strany vedení města.
  • Neschopnost města převést vybavení divadla z města na divadelní organizaci byla důvodem odchodů obou ředitelů Kopeckého i Koťátka. Neschopnost označit viníky finančních nesrovnalostí při obnově divadla, nalézt ztracené faktury a vypořádat se s výsledky tří auditů jsou také původem neochoty představitelů města a zastupitelů dál se "trápit s divadlem"!
  • Až do letošního roku se hovořilo o transformaci se stálým uměleckým souborem!
  • Březnovým usnesením zastupitelstva však bylo Městské divadlo v Karlových Varech zrušeno jako příspěvková organizace a tím k 31.7. 2004 zanikl i soubor. Po neúspěšných jednáních ohledně pronájmu divadla rozhodlo dne 15.6. 2004 zastupitelstvo města přesunout rozhodnutí o osudu divadla na zářijové zasedání.
  • Nejdříve tedy bylo divadlo zrušeno jako organizace a herci i ostatní zaměstnanci dostali výpověď, a teprve pak začala náměstkyně pro kulturu a ředitelka divadla hledat způsob, jak využít karlovarskou scénu !
  • Tato její cesta je lemována samými neúspěchy, takže dnes není známo nejen předplatné na sezónu září 2004-červen 2005, ale ani, zda vůbec bude divadlo návštěvníkům ve standardním rozsahu k dispozici a jak bude vypadat jeho provoz do konce roku 2004. Za tuto "práci" pan primátor paní náměstkyni dokonce veřejně poděkoval.

  • Proč tedy bylo nejdřív zrušeno Městské divadlo a pak teprve hledáno řešení?
  • Proč vymizela z jednání o řešení problematiky divadla transformační komise? Byla zrušena? Kdy a kým?

  • Po nových jednáních s panem Heřmánkem sice rada města Karlovy Vary (ve složení Z. Roubínek - KK, J. Petříková - ČSSD, P. Keřka - ODS, M. Makkiehová - ODS, V. Hořejš - KK, P. Škapík, M. Zeman - ČSSD, V. Lupínek - ODS, J. Hejda - ODS) urychleně - oproti červnovému usnesení zastupitelstva - schválila dne 12.7. 2004 smlouvu o nájmu Městského divadla v Karlových Varech se subjektem Divadlo Bez zábradlí od 1.1. 2005. Tento akt byl proveden v průběhu podepisování petice. Pronájem divadelní budovy, byť renomovanému souboru, není řešením kulturního zázemí města, neposiluje jeho identitu. Rozhodnutí současné rady města ovlivní kulturu v Karlových Varech ještě po několik dalších volebních období.
  • Soukromé komerční divadlo nenahradí vlastní umělecký soubor ve městě a nepřispěje k vytváření vlastní tváře divadla a kulturní tradice celého města. Další jednání s tímto divadlem v době, kdy již bylo známo, že petice má 5 tisíc podpisů, je pohrdáním názorem tisíců voličů!
  • Proč bylo Divadlo Bez zábradlí označováno za vítěze výběrového řízení, když rada města dne 20.5. 2004 rozhodla nevybrat žádného z uchazečů?
  • Kdy a kým bylo zahájeno místo výběrového řízení poptávkové řízení? Kdo oslovoval poptávané subjekty a kým byl pověřen?
  • Proč nebyl text smluv s Divadlem Bez zábradlí zveřejněn a předán sdělovacím prostředkům?
  • Jedná se o smlouvy zásadního charakteru, značně přesahující volební období. Týká se širokých vrstev obyvatelstva, tudíž by smlouva měla být co nejtransparentnější !
  • Proč se v tiskové zprávě o rozhodnutí rady dne 12.7. 2004 hovoří o dotaci 15 milionů pro pana Heřmánka jako o samozřejmé věci, bez jakékoli zmínky o tom, že tuto záležitost musí schválit zářijové zastupitelstvo města? Podle zápisu z mimořádného jednání rady města byla schvalována pouze smlouva na pronájem budovy a výše nájmu.
  • Jak dospěla rada města k dotaci ve výši 15 milionů korun, když Městské divadlo dostávalo dotaci 22 milionů, z čehož na mzdy stálého souboru, dílen divadla a administrativy připadlo 11 milionů?
  • Byla smlouva o dotaci uzavřena bez schválení finančního plnění zastupitelstvem města?
  • Proč došlo ke změně z původně uvažovaných tří let pronájmu na čtyři?
  • Je ošetřeno, co bude s pronájmem divadla, jestliže zastupitelstvo města smlouvu o dotaci a provozování divadla neschválí?
  • Je známa dramaturgie činnosti skupiny pana Heřmánka a struktura uváděných představení? Byla městem zadána alespoň rámcová společenská objednávka (počet představení - školní, dětská představení, představení pro důchodce, cizince, činohry, opery, operety)?
  • Jak dospěla rada města k výši nájmu 1 mil. Kč ročně - s DPH nebo bez DPH?
  • Jak jsou řešeny investice a opravy nutné k provozu divadla?
  • Jak bude v nájemní smlouvě řešena otázka případné větší havárie a případného nutného uzavření budovy?
  • V jaké výši bude nájemce odpovídat za nadhodnocený inventář divadla? Ve skutečné výši, nebo v účetní hodnotě, tedy nadhodnocené?
  • Kdo je odpovědný za nadhodnocení inventáře divadla, zmizení faktur za tento inventář a kam zmizel rozdíl peněz?


  • Schválí-li zastupitelstvo města provozování Městského divadla společností pana Heřmánka, zahájí svou činnost až 1.1. 2005. Organizace Městské divadlo však zaniká ke dni 31.7. 2004.
  • Kdy byla provedena předávací inventura, když od 1.8. 2004 má řídit divadlo magistrát města?
  • Kdy bude provedena mimořádná účetní uzávěrka a audit k 31.7. 2004 a kdy bude s výsledky seznámena veřejnost?
  • Jaký byl rozpočet divadla v období vedení divadla M. Makkiehovou a jak byl dodržen?
  • Jak je připravena dramaturgie divadla od srpna do konce roku?
  • Kdy bude vypsáno předplatné na rok 2004-2005?
  • Příspěvek na divadlo pro rok 2004 není zcela jistě vyčerpán, jak bude využit?
  • Kdo bude využívat divadelní fundus a rekvizity?
  • Jaké bude využití divadla Husovka, které mělo být alternativní scénou a sálem určeným pro malé divadelní soubory, hudební skupiny apod.? Kdo je bude řídit a provozovat?
  • Jak je využívána divadelní budova během letních prázdnin? S jakým finančním a uměleckým efektem? Jaká je výše návštěvnosti v tomto období?


    Karlovarský symfonický orchestr

  • Naše pochyby o další koncepci, eventuálně existenci orchestru vůbec vycházejí ze zveřejněných rozporuplných informací některých představitelů města o zvýšení počtu koncertů, snížení dotací ze strany města, uvažovaném snížení počtu členů orchestru, atd. Proklamovaná transformace není nutná, neexistuje zákon, který by ji nařizoval, je tudíž nepochopitelné, proč na ní město trvá, zvláště, je-li návštěvnost koncertů tak vysoká - průměr 250 návštěvníků na 1 koncert. KSO odvádí kvalitní umělecké výkony, zásahy do koncepce a činnosti tělesa by byly kontraproduktivní.
  • Jaká je představa města o právní formě a velikosti KSO a jaká je výhodnost eventuální transformace na jinou právní formu ?
  • Kdo a kdy a jak se bude zabývat nereálným obsahem smlouvy (počet koncertů), která byla předložena příspěvkové organizaci KSO ?
  • Kdy bude dokončen dodatek smlouvy týkající se možností zkoušek orchestru a jeho realizace koncertní činnosti v budově Lázní III ?
  • Kdy a kde bude umístěno ředitelství KSO, technické zázemí orchestru a velký, historicky cenný archiv ?


  • Odpovědi prosím zašlete na adresu oprávněného zástupce petičního výboru. Vaše vyjádření očekává několik tisíc občanů.
  • Jak se volení zástupci postaví k požadavkům vzneseným občany prostřednictvím petice, nejsilnější od sametové revoluce?

    Petiční výbor
    MUDr. Jan Knára, zubní lékař, nábř. Jana Palacha 2, Karlovy Vary
    Mgr. Jitka Kulhánková, vydavatelka, Krále Jiřího 14, Karlovy Vary
    František Olšovský-Vodička, herec, Úvalská 605/4, Karlovy Vary
    Petr Strnad, výtvarník, Sokolovská 702/49A, Karlovy Vary
    Vítězslav Škorpil, účetní, Vítězná 52, Karlovy Vary
    Ing. František Vilím, vodohospodář, Háje 56, Karlovy Vary
    Ing. Edmund Janisch, učitel, Vrchlického 9, Karlovy Vary
    Ing. Pavel Žemlička, podnikatel, Zámecký vrch 674/37, Karlovy Vary
    Oprávněný zástupce petičního výboru Mgr. Jitka Kulhánková



    Karlovy Vary 30. 7. 2004

Osobnosti, které podpořily petici za zachování karlovarského divadla s vlastním souborem a za zachování Karlovarského symfonického orchestru

  • Petici podepsala řada karlovarských lékařů, publicistů, architektů, výtvarníků, herců, ředitelů firem a společností, politiků.

  • Petici buď podepsaly nebo dopisem podpořily významné a populární osobnosti
    Libuše Balounová, herečka
    Jiří Behenský, politik
    Leopold Běhan, herec
    Miroslav Breuer, kulturolog
    Jan Burian, písničkář, publicista
    Jiří Čapka, herec
    Václav Daněk, šéfredaktor Čro v.v.
    Ludmila Dušková, překladatelka
    Antonín Dvořák, vnuk Antonína Dvořáka
    Marek Eben, herec
    Radomil Eliška, dirigent
    Jaroslav Fiala, muzikolog
    Ladislav Gerendáš, herec
    Jana Hádková, režisérka
    Jan Hadrava, senátor
    Jiří Hanák, herec
    Václav Havel, exprezident
    Josef Hercl, dirigent, sbormistr
    Richard Hes, choreograf
    Jiří Herold, divadelní ředitel
    Miloš Hlavica, herec
    Milan Hlinomaz, knihovník premonstrát. kláštera
    Radovan Holub, publicista
    Josef Hora, starosta
    Václav Hudeček, houslový virtuoz
    Eva Hudečková, herečka, spisovatelka
    Jaroslav Hutka, písničkář
    Daniel Hůlka, zpěvák
    Věra Chytilová, režisérka
    Jiří Janeček, ředitel ČT
    Jiří Klem, herec
    Čestmír Kopecký, producent
    Milan Krajíc, hudebník
    Andrej Krob, režisér
    Vladimír Kulhánek, senátor
    Josef Kubánik, divadelní ředitel
    Marie Loucká, dramaturg
    Martin Machovec
    Rudolf Matys, básník
    Pavel Melounek, producent
    Růžena Merunková, herečka
    Jitka Molavcová, zpěvačka, herečka
    Julek Neumann, herec, publicista
    Miroslav Pacner, výtvarník
    Pavel Palacký, majitel hradu
    Jana Paterová, šéfredaktorka Čro
    Ondřej Pavelka, herec a režisér
    Vadim Petrov, hudební skladatel
    Miroslav Plešák, prorektor JAMU
    Jiří Pomeje, herec
    Václav Postránecký, herec
    Vladimír Preclík, sochař
    Libuš Řídelová, herečka
    Jan Skopeček, herec
    Jiří Suchý, divadel. ředitel, herec, zpěvák, básník…
    Petr Sušanka, starosta
    Jan Svěrák, režisér
    Zdeněk Svěrák, herec, režisér
    Martin Šulík, režisér
    Bára Štěpánová, herečka
    Jiří Štěpnička, herec
    Martin Šulík, režisér
    Bohumil Švarc, herec
    Jiří Teml, hudební skladatel
    Vladimír Tomeš, režisér
    Petr Zelenka, režisér
    Petr Zimmermann, hejtman
    Olbram Zoubek, akademický sochař


  • Svou podporu písemně vyjádřily členové uměleckých souborů a zástupci společností
    Prezidium herecké asociace
    Národní divadlo
    Divadlo ABC
    Naivní divadlo Liberec
    Divadlo Lampion Kladno
    Horácké divadlo Jihlava
    Divadlo Příbram
    Slovácké divadlo Uherské Hradiště
    Moravské divadlo Olomouc
    Východočeské divadlo Pardubice
    Klicperovo divadlo Hradec Králové
    Divadlo Minor Praha
    Divadlo J.K. Tyla Plzeň
    Česká televize
    Český rozhlas Praha
    Společnost pro etiku v ekonomice
    Společnost Bedřicha Smetany
    Nadace Život umělce
    Odborový svaz orchestrálních hudebníků

  • Někteří občané připsali na petiční archy svůj názor - Bylo by nám líto, kdyby tato krásná budova neplnila svůj účel tak, jak se v civilizovaném světě sluší.
    - Likvidovat živou místní kulturu je barbarství v přírodě i ve společnosti.
    - Je neslýchané, aby se v Karlových Varech toto dělo. Zabraňte tomu!
    - Zrušení divadla je pohanou českého národa. Co nám jako Čechům ve Varech zůstane?
    - Těžko se najde někdo, kdo by byl opačného názoru. Dát divadlo nějakému cizímu souboru je degradace divadla a krajského města.
    - Lázně bez divadla a orchestru nebudou lázněmi. Zničíte estetické a duchovní poklady národa. Orchestr musí být zachován v plném obsazení, pokud ne, nelze hrát klasickou romantickou hudbu.
    - Tendence, které vyplývají z rozhodnutí rady města o zlikvidování souboru, zde byly vždy a pramenily z viditelné necitlivosti vůči divadelnímu umění - především tento trend podporoval neblahý Joža Lokajíček…
    - Zhlédl jsem v Karlových Varech mnoho kvalitních představení, z nichž některá patří k mým výrazným divadelním zážitkům…
    - Mnohem menší města než jsou Vary mají své divadlo, ale řídí je profesionálové, nikoli politická náplava…
    - Nedostaly Karlovy Vary peníze z fondů PHARE právě proto, aby v tomto kraji zůstala kvalitní stálá divadelní scéna?
    Jména a adresy autorů těchto výroků jsou k dispozici u oprávněného zástupce petičního výboru.


  • Dovolujeme si nabídnout i názor Václava Havla pronesený v pořadu Festivalové vteřiny 4.7. 2004 na Mezinárodním filmovém festivalu Karlovy Vary 2004:
    Mám Karlovy Vary hrozně rád a zdá se mi, že toto město, které je tak krásné svou historií a svou architekturou, dodnes jakýmsi způsobem hledá svou identitu. Tady byl velmi silný německý živel, a po válce byli Němci odsunuti a jako by tu zůstala trošku díra, trošku prázdno. Proto sem také proniká ruský kapitál a podobně. Protože je tu otevřený prostor. Není tady ta zakořeněná domácí tradice. To město musí mít nějakou svou mikroatmosféru, mikrokulturu, své mikroklima a k tomu patří samozřejmě i to, co je jeho a je neodmyslitelně jeho, co není jen pro turisty a návštěvníky festivalu, proto potřebuje i své divadlo a svůj orchestr. Považuji za silný úder kultuře, když chtějí zrušit stálý soubor v tom krásném divadle a chtějí zrušit lázeňský orchestr.
    Proto jsem tady podepsal petici za udržení stálého divadelního souboru a symfonického orchestru. Petici proti nekulturnímu a necitlivému rozhodnutí. V soukromém rozhovoru se zástupci petičního výboru ještě Václav Havel dodal: Jestliže se zruší stálá divadelní scéna v Karlových Varech, může se toto rozhodnutí stát precedentem pro ostatní města.
    V karlovarském divadle by mohla být třeba 20 dní v měsíci stagiona, ale měl by se zde udržet malý soubor vedený silnou osobností. Ta by získávala další herce a režiséry, mohl by sem přejít celý jeden ročník DAMU, a tak by ze zárodku opět vznikl silný soubor. Ale stálý soubor by toto město rozhodně mít mělo.

    Oprávněný zástupce petičního výboru:

    Mgr. Jitka Kulhánková, Krále Jiřího 14, Karlovy Vary jitka.kulhankova@promenada.cz

Autor článku: příspěvky veřejnosti