07.06.2011 14:26

Transformace pražské operní scény vyvolává protichůdné reakce

Plánovaná transformace pražské operní scény, která mimo jiné počítá s tím, že se Státní opera Praha (SOP) k 1. lednu 2012 majetkově propojí s Národním divadlem (ND), vyvolává protichůdné reakce. Zatímco někteří hudební publicisté v reformě vidí šanci na zvýšení umělecké úrovně Státní opery, část umělců ministra kultury Jiřího Bessera (za TOP 09) kritizuje, že dostatečně nevysvětlil důvody propojení obou scén.
Hlavní důvod chystané reformy obou scén je podle Bessera především účelné vynakládání finančních prostředků. Dosavadní financování označil za složité, nesystematické a netransparentní. Plán zachovává uměleckou samostatnost orchestrů a sborů obou institucí, počítá naopak se sloučením baletních souborů a souboru sólistů ND a SOP.
Dnešní prohlášení ohledně budoucnosti pražské operní scény se podle šéfa odborů SOP Petra Pergela nese v příliš obecné rovině. "Nemůžu říct, že by nás to nějak nadchlo. Silně to připomíná fúzi Zdeňka Nejedlého v roce 1948, i když je to skryto pod líbivými prohlášeními typu, že umělců se transformace nijak nedotkne," prohlásil Pergel a potvrdil, že umělci v SOP budou nadále pokračovat v různých protestních akcích.
Hudební publicistka Věra Drápelová naopak soudí, že zvolený plán ministerstva jedinou možností ze všech, které se nabízely. "Situace Státní opery z hlediska uměleckého i z hlediska financování už byla neřešitelná a situace, aby stát financoval dva stejné operní domy v jednom městě, je absurdní," řekla ČTK Drápelová. Zdůraznila, že důležitá bude otázka uměleckého zaštítění celého projektu, jako se to povedlo v případě České Předsedkyně umělecké rady ND Lenka Šmídová kritizuje to, že dosud nebylo jasně řečeno, proč se vlastně SOP a ND propojují. "V úterý máme s panem ředitelem (Ondřejem) Černým schůzi, aby nám celou situaci objasnil. Ale zdá se, že se jedná o hotovou věc. Nezbývá mi než věřit, že to ministr s divadly myslí dobře, ale černé na bílém jsme nic neviděli," sdělila Šmídová. Dodala, že patří ke generaci umělců, kteří zažili oddělení SOP od ND v roce 1990. Toto rozdělení podle ní nepřineslo očekávané výsledky.
"Hodně záleží na tom, kdo bude tu velkou instituci vést, kdo bude odpovídat za umělecký provoz, jakým způsobem se podaří zvýšit uměleckou úroveň Státní opery a podobně," uvedl šéfredaktor časopisu Harmonie Luboš Stehlík. Koncept budoucnosti pražské operní scény považuje v zásadě za dobrý, i když vyvolává řadu otazníků.
Produkční a bývalý ředitel Státní opery Radim Dolanský si prý klade otázku, co ministra Bessera ke spojení ND a SOP vedlo. "Zaráží mě, že operu povede nezkušený Rok Rappl, a ministerstvo přitom nebralo v potaz zájem o spolupráci dirigenta Jana Lathama-Koeniga a ředitelky Královské opery v Londýně Covent Garden Elaine Padmoreové," podotkl Dolanský.

Autor článku: ČTK: Roman Jireš, pba