Tři kandidáti na šéfa Státní opery postoupili do druhého kola
Praha 26. února (ČTK) - Do druhého kola výběrového řízení na generálního ředitele Státní opery Praha postupují dirigent Jiří Mikula, bývalá umělecká šéfka Státní opery Praha a publicistka Ingeborg Radok Žádná a režisér a scenárista Tomáš Šimerda. ČTK to sdělil mluvčí ministerstva kultury Jan Cieslar.
Osmičlenná komise, která dnes zasedala na ministerstvu kultury, vyslechla koncepce deseti uchazečů. Zároveň se rozhodla uspořádat konkurz dvoukolový a vyzvala i další zájemce, aby se ho zúčastnili. Podle ředitele odboru umění a knihoven na MK a předsedy komise Františka Zborníka členové chtějí po vybraných kandidátech, aby více upřesnili své koncepce.
"Druhé kolo se bude konat v polovině dubna," řekl Zborník. Ministerstvo vypsalo konkurz loni v září. Nový šéf Státní opery Praha by se měl funkce ujmout 1. ledna 2010 a setrvat v ní šest let.
Do výběrového řízení se původně přihlásilo 12 uchazečů. Přihlášky jazzového hudebníka a organizátora Rudolfa Mazače a operního pěvce Jana Markvarta ale byly vyřazeny, podle Cieslara se tak stalo z důvodů formálního pochybení.
Zájem o šéfování Státní opery Praha měl i scénograf a režisér Karel Drgáč, slovenský operní pěvec Peter Dvorský, libretista a scenárista Jaroslav Gillar, režisér Jiří Nekvasil, operní režisér Martin Otava, scenárista, režisér, filmový výtvarník a kameraman Jan Růžička a německý operní režisér Michael Sturm.
Ve výběrové komisi kromě Františka Zborníka zasedl ředitel agentury Dilia Jiří Srstka, ředitel Divadla J. K. Tyla v Plzni Jan Burian, současný generální ředitel Státní opery Praha Jaroslav Vocelka, teatrolog a předseda Jednoty hudebního divadla Josef Herman, hudební publicistka Radmila Hrdinová, náměstek ministra kultury František Mikeš a ministerská ekonomka Jana Přerovská.
Operní dům je v odborných kruzích mnohdy kritizován za nekvalitní inscenace, malý počet premiér a přílišné zaměření na turistickou klientelu. Jeho celkový rozpočet je 260 milionů korun. Zhruba 138 milionů tvoří státní dotace, které pokryjí mzdy, náklady a sociální odvody.
V porovnání s ostatními evropskými scénami disponuje nižším rozpočtem, podle některých kritiků ale na tuzemské poměry přiměřeným, s nímž by se kvalitní inscenace provádět mohly.
Ministerstvo kultury by tak mělo najít schopného manažera s ekonomickými i uměleckými zkušenostmi a uměleckou vizí, která pozvedne uměleckou úroveň tohoto operního domu a přivede silného sponzora. V současné době se spekuluje o snahách ministerstva převést Státní operu pod správu pražského magistrátu nebo ji sloučit s Národním divadlem.
Šárka Mrázová pba