09.05.2017 13:08

Tři podoby svobody jdou do finále. Projekt zakončí květnové derniéry inscenací Kopanec a Don Quijote v Činoherním studiu

Tři podoby svobody, tři sugestivní příběhy, tři podobenství boje o místo pod sluncem. Tak by se dal popsat unikátní divadelní projekt, který se zrodil v lednu 2015 pod taktovkou spolku Kult a který odkazoval na existenční krizi Činoherního studia v Ústí nad Labem. Trilogie inscenací, na kterých se podílely významné osobnosti české divadelní scény, se přetavila do více jak 30 představení a přilákala více než 3300 návštěvníků. Podle producenta projektu Jana Kvasničky ze spolku Kult tak přispěla k zachování tradice ústecké činohry a současně podpořila svobodu uměleckého projevu na severu Čech.

Na prknech Činoherního studia a Veřejného sálu Hraničář v Ústí nad Labem se postupně představily první české uvedení hry Kopanec v režii Michala Skočovského, inscenace Zámek Franze Kafky pod režijním dohledem Filipa Nuckollse a nevšední adaptace Cervantesova Dona Quijota, pod kterou se režisérsky podepsal Thomas Zielinski.

Michal Skočovský byl za režii německé hry Kopanec inspirované skutečnou událostí nominován v anketě Divadelních novin na talent roku. Tato inscenace byla hostem na řadě festivalů a přehlídek – mj. Divadelní svět Brno, Dreamfactory Ostrava, Festival 13+ Divadla v Dlouhé či v rámci Přehlídky ke Dni divadla pro děti a mládež. Velmi příznivý ohlas měla u studentů a pedagogů v rámci dopoledních představení.

Právě poslední dvě zmiňované inscenace budou divákům nabídnuty naposledy – 12.  květa (Kopanec)  a 25. května (Don Quijote) vždy od 19 hodin v Činoherním studiu za účasti režisérů obou inscenací.

 “Prostřednictvím her jsme chtěli divákům nabídnout tři různá podobenství svobody – esence, která je dnes pro mnohé spíše pojmem bez hmatatelného obsahu. Já se však domnívám, že svoboda, zejména pak ta tvůrčí, umělecká, by měla zůstat uchována. Protože právě svoboda projevu je hybatelem společenského vývoje, reflektuje problémy a ukazuje nám na nebezpečí, kterých bychom se měli vyvarovat,” říká Jan Kvasnička, ředitel spolku Kult.

Celý projekt  se uskutečnil díky podpoře fondu EHP a grantu z Islandu, Lichtenštejnska a Norska. Dotace ve výši 3,9 milionu korun pokryla 75 % z celkových nákladů na realizaci představení. Více než dva miliony korun si ukrojila nová světelná a zvuková technika, která nyní slouží v Činoherním studiu a ve Veřejném sále Hraničář, a díky bohatým možnostem využití tak přispívá ke kulturní rozmanitosti v Ústeckém kraji.

http://www.cinoherak.cz/

Autor článku: Petr Kuneš

Tři podoby svobody jdou do finále. Projekt zakončí květnové derniéry inscenací Kopanec a Don Quijote v Činoherním studiu

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.