01.04.2025 16:17

Triangl v libereckém Divadle F. X. Šaldy: Tři choreografové, tři taneční vize a jedna premiéra

Balet libereckého Divadla F. X. Šaldy zařadí do svého repertoáru choreografickou koláž Triangl postavenou na moderním tanci, hudbě i mluveném slově. Je složená ze tří částí, které nezávisle na sobě pro liberecký soubor vytvořili Jarek Cemerek, Alena Pešková a Ital Ennio Zappalà. Od jiných baletních představení se odlišuje tím, že nejde o jednotný příběh, navíc postavený na několika sólistech. V tomto plnohodnotně tančí celý soubor, řekla dnes novinářům vedoucí baletního souboru Marika Mikanová.

„Náš koncept je tři různí choreografové, tři různé kusy a všechny spojuje nesmírná energie lidského těla, proměny lidské mysli a hloubka lidské mysli," řekla Mikanová. Premiéru bude mít Triangl na velké scéně divadla tento pátek a kromě baletního souboru v něm vystupuje i činoherní herečka a držitelka Ceny Thálie Karolína Baranová.

Jednotlivé části taneční koláže její autoři nazvali Proměna, (Ne)Možnost a What a funny moment. Proměnu připravil Cemerek. „Je o pohybu člověka v životě a kladl jsem si otázku, do jaké míry můžeme svůj život ovlivnit, do jaké míry nemůžeme ovlivnit," řekl dnes novinářům. I tentokrát mu byli inspirací jeho prarodiče, kdy jeho dědeček často ohýbal zápěstí a pohyboval jimi tak jako by šrouboval žárovky. „Tohle dělal kolem babičky vždycky v kuchyni. Ji to strašně znervózňovalo, ale nakonec se stejně podřídila a zavedla také svůj pohybový slovník v absolutní vyhrbenosti, předklonu brady a kopírovala jeho ruce. A to je pro mě startovací prvek pro moje choreografie všude na světě, kamkoliv jedu," uvedl Cemerek. Inspirací pro vytvoření Proměny mu byla navíc jeho neslyšící sousedka, v představení tak tanečnice „promlouvají" i ve znakové řeči.

(Ne)Možnost choreografky Peškové je jakousi postapokalyptickou skicou. „Dává nahlédnout do atmosféry, jak by to vypadalo, kdyby přicházel nějaký konec nebo nějaká krize civilizace. Jak by to vypadalo, kdyby ty zdroje opravdu docházely a děti by se už nerodily. A přicházejí tam různé situace, kdy přichází nějaká naděje, pak zklamání, jestli si lidé budou pomáhat, jestli se budou nějakým způsobem podporovat anebo obviňovat," uvedla Pešková. Její část doprovází temná hudba skladatele Michala Vejskala a na jevišti budou s tanečníky houslista Jan Šimůnek a perkusista Vojtěch Vencl nebo Vojtěch Šimůnek.

Třetí část nazvanou What a funny moment připravil italský tanečník a začínající choreograf Ennio Zappalá. „Touto choreografií bych rád upozornil na okamžik ze svého života, který se po letech ukázal být vtipný. Připomenout, že i stresující momenty mohou s odstupem času působit humorně," uvedl. Konkrétně vycházel ze ztráty klíče od auta na dovolené na Sicílii, kam vyrazil s kamarády.

 

 

Autor článku: ČTK: knt, kš

Triangl v libereckém Divadle F. X. Šaldy: Tři choreografové, tři taneční vize a jedna premiéra

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.