Umělecký šéf Rocc vidí ve Státní opeře Praha ochotu k dialogu
Umělecký šéf Státní opery Praha (SOP) Rok Rappl, vystupující pod uměleckým jménem Rocc, považuje transformaci pražské operní scény za dlouhodobý proces. Zároveň vidí ve Státní opeře ochotu k dialogu, řekl v rozhovoru s ČTK. Z rozhodnutí ministerstva bude od 1. ledna 2012 SOP majetkově propojena s Národním divadlem(ND), postupně se vytvoří jeden baletní a jeden operní soubor prozatím se dvěma orchestry a dvěma sbory. Rocc naznačil, že toto řešení nemusí být definitivní.
"Ředitel Ondřej Černý mě jmenoval do funkce šéfa opery do konce sezony 2014/2015. Jsem názoru, že je to minimální období trvání transformačního procesu," řekl ČTK slovinský operní režisér a scénograf.
Odborové organizace SOP sloučení souborů odmítají. Toto stanovisko na své červencové schůzi podpořil i Senát, který těsnou většinou označil propojení SOP s Národním divadlem za nevhodné, nekoncepční a nedůvodné. Petici za zachování samostatnosti operního i baletního souboru SOP podepsalo přes 18.000 lidí.
"Dokážu pochopit, že když něco zaniká, je to spojené s negativními pocity a emocemi, ale myslím si, že ochota k dialogu tady je. Zároveň totiž vzniká něco nového," uvedl Rocc, který již uskutečnil první jednání s uměleckými radami orchestru i sboru SOP. Připustil, že atmosféra není optimální, ale většina umělců se podle něj těší na práci v nastávající sezoně, což je důležité.
Oponenti transformace tvrdí, že za ní stojí spíše ekonomické zájmy ministerstva kultury než snaha o zvýšení umělecké úrovně operní scény. "Já to tak vůbec nevnímám," říká Rocc. Transformace prý mimo jiné zamezí "schizofrenickým situacím", kdy si umělci ze Státní opery berou volno, aby mohli vzít práci v Národním divadle.
Jedním z problémů Státní opery jsou dohady o platnosti stávající kolektivní smlouvy. "Se zástupci odborů si přeji jednat o nové definitivní kolektivní smlouvě, se sólisty a dirigenty probíhají osobní rozhovory. Nikoho nechceme vyhazovat ani nic ničit," sdělil Rocc. Zdůraznil, že všechny stávající umělecké smlouvy budou od 1. ledna automaticky prodlouženy a zůstanou dva sbory a dva orchestry, které se budou nazývat podle budov, ve kterých budou sídlit.
Zároveň ale uvedl, že se mu nelíbí situace, kdy by měl být orchestr SOP vázán na budovu Státní opery a orchestr ND na Národní divadlo a Stavovské divadlo. Uvažuje o jejich "vzájemném rotování", třebaže to v tuto chvíli to z "logistických a etických důvodů" považuje za nerealizovatelné přání, dokud se umělci nepřesvědčí, že pro jejich uměleckou práci se nic nemění k horšímu.
Dodal, že při provozu operního programu ve třech budovách, Státní opeře, Národním divadle a Stavovském divadle, který bude od 1. ledna obsluhovat jeden operní soubor, by v rámci jednoho operního souboru a případně v budoucnosti i jednoho orchestru mělo existovat interní členění orchestru na dvě kvalitativně vyrovnané části.
Personální změny podle něj nastanou pouze v případě, když někdo nebude "respektovat naši společnou práci", ale to nemá nic společného s transformací.
S transformací pražské operní scény souvisí také od 1. ledna vyrovnání platů členů SOP a ND, mezi nimiž je zhruba dvoutisícový rozdíl ve prospěch ND.
Rocc pracoval jako šéf uměleckého souboru Janáčkovy opery brněnského Národního divadla. Na JAMU v Brně vystudoval operní režii, postgraduálně scénografii v Curychu a v Offenbachu nad Mohanem.
V sezoně 2007/2008 působil jako dramaturg opery Slovinského národního divadla v Mariboru, pak byl zástupcem uměleckého šéfa Janáčkovy opery. Loni hostoval jako režisér v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě a v Národní opeře v Lublani.