12.09.2023 12:59

Ústecký Činoherák zahájí 52. sezónu

V pátek 15. září zahájí ústecké Činoherní studio svou 52. sezónu. Slavnost začne v 17 hodin na střekovské pláži křtem publikace Bynďa - malíř pokoje, následně bude pokračovat od 19 hodin ve foyer divadla, kde se vernisáží zahájí výstava obrazů Zbyňka Byndi Roubala, dlouholetého kulisáka a herce ústecké činohry. Poté se návštěvníci přesunou do Velkého sálu, kde je čeká křest knihy Činoherní Ústí. Ve znamení kovadliny. Zahájení sezóny uzavře koncertem Jiří Schmitzer, písničkář a herec, který byl v letech 1974 až 1975 členem hereckého souboru Činoherního studia.  

V 52. sezóně se divák setká s celkem pěti premiérovými tituly. Nejprve ve světové premiéře s inscenací Krajina se sklady (13. října od 19.00), autorským textem současné české dramatičky Marie Novákové. Následovat bude opět autorský titul. Tomáš Loužný pro Činoherní studio napsal hru Bílý karibu, inscenaci bude i režírovat (8. prosince). Umělecký šéf Činoherního studia David Šiktanc má ve svých rukou třetí premiéru sezóny, na studiové scéně Obejvák uvede svůj autorský text Insomnie a zhostí se i jeho režie (26. ledna). Čtvrtá premiéra je stále s otazníkem, jisté je, že se režie ujme Michal Hába (22. března). Finální sezónní premiéru připraví opět David Šiktanc, režírovat bude Bouři Williama Shakespeara (31. května). S prvním uvedením se počítá na otevřené venkovní scéně.

Se začátkem nové sezóny došlo k výrazným změnám jak v hereckém souboru, tak i v uměleckém vedení. Do Činoherního studia přišly nové tváře. Krátce po studiích na DAMU soubor doplnili Barbora Váchová a Tomáš Čapek. Po čase se do Činoheráku vrací herci Jiří Černý a Nataša Gáčová. Z hereckého angažmá odešli Marta Vítů, Petr Uhlík, Anna Fišerová, Klára Suchá a Adam Ernest. Post kmenové dramaturgyně opustila Kateřina Součková, její místo s novou sezónou obsadila Hana Launerová.

Na konci 52. sezóny umělecké vedení i nadále počítá s Letní štací, sérií hraní pod širým nebem, a předposlední týden v srpnu s open-air festivalem Divadelní zahrada. Divadelní program doplní řada off-programových aktivit - autorská čtení, reprezentační ples, talkshow Meziřečí či alternativní koncerty.

Činoherní Ústí. Ve znamení kovadliny

Publikace připomíná 50 let existence Činoherního studia v Ústí nad Labem. Životní etapy Činoheráku přibližuje čtenářům nejenom texty mapujícími vývoj, ale také rozhovory s tvůrci a pamětníky nebo vzpomínkově laděnými příspěvky a výpověďmi.
Uspořádali Tereza Marečková, Libor Vodička a Petr J. Novotný, fotoeditorka Anna Hejmová, redakce Stanislav Beran, grafická úprava Čumlivski a Horváth
V roce 2022 vydalo nakladatelství Větrné mlýny a Činoherní studio města Ústí nad Labem, p. o.

https://cinoherak.cz/

Autor článku: Petr Kuneš

Ústecký Činoherák zahájí 52. sezónu

Inscenace

13.06.2025

MÁ VLTAVA – baletní představení předních evropských sólistů v režii bratří Bubeníčků přesně za měsíc roztančí zámecký areál ve Veltrusech

Mimořádné open-air představení MÁ VLTAVA, které propojuje klasickou hudbu Bedřicha Smetany a současný tanec, přiváží do zámeckého areálu ve Veltrusech světově uznávaný choreograf a tanečník Jiří Bubeníček. Představení vzniklo ve spolupráci s předními sólisty významných evropských baletních scén.

13.06.2025

Händelova opera Julius Caesar v Egyptě v autentické podobě pouze pětkrát v Ostravě

Operní opus Georga Friedricha Händela (1686–1759) o Caesarově tažení do Egypta a jeho vztahu s královnou Kleopatrou ovládne ostravské Divadlo Antonína Dvořáka na konci sezóny. Premiéra opery Julius Caesar v Egyptě bude 19. června a po pouhých pěti představeních v Ostravě jsou v plánu ještě tři na festivalu ve Znojmě.

13.06.2025

Divadlo Husa na provázku se v příští sezoně zaměří na téma strachu

Dramatický debut oceňovaného prozaika Petra Šestáka, adaptace strhujícího historického románu nositele Nobelovy ceny I. B. Singera, komorní ponor do vnitřního světa a prožívání zvířat i objektové divadlo pro děti z dílny seniorského Studia 60+. Sezona 2025/26 v brněnském Divadle Husa na provázku ponese heslo Neboj, neboj! a nabídne řadu možností pohlédnout do tváře osobním i kolektivním strachům dneška.