Úvodní večer festivalu 4+4+4 dny v pohybu patřil norskému souboru
Praha 19. května (ČTK) - Úvodní večer 11. ročníku mezinárodního divadelního festivalu 4+4+4 dny v pohybu patřil v pražském divadle Ponec vystoupení norského souboru Jo Stromgren Kompani. Soubor, který v rámci festivalu v Praze hostoval již loni, je známý prolínáním tance a divadla a také užíváním umělého jazyka. Představení se opakuje ještě v sobotu.
Kromě divadla Ponec se bude hrát ještě v divadle Alfred ve dvoře; středobodem festivalu je bývalá stomatologická klinika v Jungmannově ulici v Praze 1, kde dnes začaly dvě výstavy a uskuteční se množství prezentací, komentovaných prohlídek, kabaretů, talkshow, přednášek či projekcí. V místě, kterému pořadatelé po dobu festivalu říkají Dům, bude také tradiční festivalový bar připravený a provozovaný uměleckou skupinou Jednotka. Letos, kdy heslem festivalu je s odkazem na místo konání Svět bez kazu, se bar jmenuje Café Kazisvět.
Jo Stromgren Kompani vznikla v roce 1998 a s dosavadním repertoárem deseti inscenací projela 80 zemí. Soubor se proslavil mimořádným pohybovým stylem, výraznou divadelní imaginací a vzácným spojením experimentu a srozumitelnosti, což oceňují diváci i kritika. Loni, kdy se festival konal na hokejovém stadionu ve Vokovicích, v Praze uvedli představení Nemocnice o třech sestrách na zapadlé klinice, které z nedostatku pacientů začnou drasticky léčit samy sebe. V Bratislavě před rokem hostovali s představením Oddělení, které popisuje jeden den v životě agentů v přísně utajovaném úřadu imaginární vlády.
Pro inscenaci, kterou uvedli dnes, si vybrali další specifické prostředí - klášter a pojmenovali tak i celé představení. Rozehrává téma života tří jeptišek v malém klášteře kdesi v odlehlém alpském údolí. Naznačuje, jak málo stačí k tomu, aby vznikl konflikt i v tak zdánlivě pevném a neměnném prostředí, jakým je společenství řádových sester.
Soubor Jo Stromgren Kompani založil svůj specifický projev na prolínání tance a divadla s obdivuhodným fyzickým stylem herců doplněným o originální verbální techniku - umělý nesrozumitelný jazyk sdělující emocionální obsahy; dnes připomínal švýcarsko-německý dialekt.
Jo Stromgren debutoval v roce 1994 po absolvování Norské národní baletní školy. Tři roky nato působil jako tanečník a choreograf v Carte Blanche Dance. Poté pracoval s celou řadou souborů jako Národní norský balet, Cloud Gate Ensemble, Wiener Statsopernballett, Helsinky Dance Company, Island Dance Company. V současnosti se kromě tvorby pro svůj soubor věnuje činoherní režii a režii oper v divadlech po celém Norsku.
Markéta Horešovská rot