V Ateliéru Josefa Sudka pokračuje prezentace Rösslerových děl
V Ateliéru Josefa Sudka v Praze na Újezdě začala dnes druhá část třídílné série výstav představujících fotografa Jaroslava Rösslera. Po abstraktních snímcích z 20. a 30. let, které mohli návštěvníci vidět loni v létě, bude od pátku do 9. května přístupná výstava představující experimenty z 50. až 70. let.
Rössler, který se vyučil u klasika české fotografie Františka Drtikola, byl jedním z prvních tvůrců, kteří ve fotografii uplatňovali vlivy abstraktního umění a konstruktivismu. Podle autora výstavy Josefa Mouchy patří k nejdůležitějším postavám vizuálního umění všech dob.
Rössler žil v letech 1902 až 1990. Počátky jeho tvorby jsou spjaté s Drtikolem, v jehož pražském ateliéru se v letech 1917 až 1920 vyučil a pracoval jako asistent. Jeho dílem byl Rössler velmi ovlivněn, oba se však ovlivňovali navzájem. Rössler úzce spolupracoval s Devětsilem a Karlem Teigem, pracoval jako divadelní fotograf pro Osvobozené divadlo.
Několik let působil ve Francii, odkud byl kvůli fotografování demonstrace v roce 1935 vypovězen. Zadržení mělo vliv na jeho psychiku a rozhodl se tehdy s fotografováním přestat. Po návratu do Prahy si vybudoval ateliér "na obživu" na Žižkově, v němž pracoval i po znárodnění až do důchodu.
Věnoval se spíše kresbě a kolážím, ve fotografování pokračoval až koncem 50. let. Využíval náročných, speciálních technik, v polovině 60. let začal experimentovat s barevnými fóliemi a v díle se promítal i autorův zájem o židovskou tematiku. Právě toto období představuje nyní zahajovaná výstava.
Světově proslulého fotografa objevili zahraniční historikové umění. Řadu dnes známých a ceněných snímků autor rozprodal v 70. letech. Snímky vlastní světová muzea, řada z nich se objevuje na aukcích. V Česku vlastní největší sbírku Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, několik desítek fotografií je součástí sbírek Moravské galerie Brno. Uměleckoprůmyslové muzeum také Rösslerovi uspořádalo před třemi lety první obsáhlou výstavu.