V Berlíně se teď chodí na operu do podzemky
Berlín 28. dubna (zpravodaj ČTK) - New York má Metropolitní operu, Berlín operu v metru. Chodí se na ni po schodech dolů do zatím nepoužívané stanice Bundestag před budovami Spolkového sněmu. Celý měsíc tu budou hrát snad nejpopulárnější Mozartovu operu Kouzelná flétna, jejíž premiéra sklidila nadšené ohlasy.
Německé hlavní město, známé svou otevřeností vůči nejrůznějším uměleckým výstřelkům, se rozhodlo spojit klasiku s "undergroundem". Podzemní prostory, vybudované nepochybně s vysokými náklady, do nichž léta neměl nikdo přístup, jsou alespoň přechodně naplněny smyslem a milovníci opery si tu přijdou na nevšední umělecký zážitek. Tříhodinové představení rozhodně netrpí nedostatkem vynalézavosti.
Christoph Hagel, iniciátor akce, operní režisér a dirigent Berlínských symfoniků, zamíchal do pohádkového děje opery komické odkazy na současnost.
Princ Tamino sice má bílou paruku i halenu s volánky, jak se patří na 18. století, ale iluze se rozplyne, když na nástupišti-jevišti narazí na informační sloup. Cestu k Sarastrovu chrámu (Tempel), odkud chce z rukou domněle zlého démona vysvobodit svou Paminu, mu vysvětlí zcela současný pracovník berlínské dopravní společnosti BVG. Princ se tak vydává směrem na Tempelhof, berlínskou čtvrť s legendárním letištěm, které má být letos po dlouhých sporech uzavřeno.
Obvyklé jevištní zpracování nemají ani árie Královny noci, která do děje vstupuje z pracovní plošiny. V závěru její vystoupení utne "neplánovaný průjezd" expresního vlaku ICE Moskva-Helgoland, který se však stanicí prožene jen ve videoprojekci na betonové zdi.
Už vůbec nic společného s Mozartem nemají čtyři tanečníci na nástupišti ve zvířecích kostýmech a maskách exkancléřů Helmuta Kohla, Gerharda Schrödera, současné kancléřky Angely Merkelové a bývalého bavorského premiéra Edmunda Stoibera. O přestávce se na lavičce uvelebí kostlivec, paže roztažené ležérně podél opěradla, jednu holenní kost přes druhou.
Hlavní hvězdou je však bývalý frontman rockové skupiny Selig Jan Plewka, jenž prý zvládá roli ptáčníka Papagena "s talentem a vášní". Jenže to není Papageno ze slavných operních jevišť. Velkoměstský pobuda na podpoře, v džínech a kožené bundě, loudí drobáky z Tamina i diváků v hledišti, občas mu uklouzne sprosté slůvko. Královnu noci, jíž slouží, pokládá za mix "hraběte Drákuly a (německé rockové zpěvačky) Niny Hagenové". K duetu s Papagenou, v němž opěvuje "nejvyšší z citů", se však prý propracovává statečně.
Při smršti nápadů odpustí 800 diváků, které pojme tribuna postavená na jednom z kolejišť, i akustické nedostatky podzemního prostoru. Podle internetového magazínu Focus Online to v něm poněkud duní a hlasy pěvců zní někdy příliš pronikavě. Pěvci, převážně mladí operní interpreti s mezinárodními zkušenostmi, mají mikrofony, z nichž se hlas přenáší do reproduktorů instalovaných na stropě stanice.
Představení Kouzelné flétny v metru se konají téměř každý den až do 25. května. Vstupné stojí od 38 do 56 eur (960 až 1400 korun).
Zdeněk Polák mka