19.04.2023 08:32

V Disku bude mít premiéru autorská inscenace UNCANNY: strach má velké oči

Domen Šuman a kolektiv studentů 3. ročníku Katedry alternativního a loutkového divadla (KALD) DAMU uvede autorskou inscenaci UNCANNY: strach má velké oči. Inscenace se zabývá fenoménem uncanny (podivný, tajemný) a hledá inspiraci od hororu po Freuda. Premiéra se uskuteční 28. dubna 2023 v divadle DISK, a bude poslední premiérou zdejší sezóny.

Divný, podivný, živý, mrtvý, tajemný, nesrozumitelný, to vše se skrývá pod pojmem uncanny, fenoménem využívaným například jako princip hororů. Fenomén uncanny vychází z filozofického konceptu unheimlich. Počáteční impuls pro vznik inscenace na toto téma získal režisér Domen Šuman po přečtení eseje Shall Be with You on Your Wedding-Night od slovinského filozofa Mladena Dolara, který v eseji rozebírá historický vývoj fenoménu uncanny.

Heimlich se překládá do češtiny jako domácí a zároveň skrytý. Pojem Unheimlich (anglicky uncanny) je tedy chápán jako něco, co nepatří do našich domovů nebo je jim cizí. Poprvé pojem uncanny rozpracoval německý psychiatr Ernst Jentsch, následovaný Sigmundem Freudem. Freud vysvětluje pojem takto: „Uncanny není ve skutečnosti něco nového nebo neznámého, ale něco, co je naopak naší mysli známé a zažité, jen se to známé ztratilo v nevědomí.” Jedná se o něco, co se neodehrává za čtyřmi stěnami, ale přímo v nich. Hlavním spouštěcím bodem a inspirací byly Freudovy povídky Olympia a Sandman, které uncanny analyzují. Velkým inspiračním zdrojem pro tvůrčí tým byla také povídka Edgara Allana Poa Pád domu Usherů.

„Uncanny je něco, co je dle mého názoru především vjemovou věcí, která potřebuje vizuál. Chápu to tak, že něco, co vidím, určitým způsobem nesouzní se zkušeností každodenních věcí. Dá se říct, že divadlo samotné vytváří umělou skutečnost, na kterou se díváme. Svým způsobem je to v něčem taky uncanny, protože divadlo nikdy nebude tak živé a reálné a vždy se bude nějak vyhraňovat vůči realitě,” přibližuje význam režisér Domen Šuman.

„Inspirací pro scénografii byly sterilní prostory například operačních sálů, jatečních hal, zkrátka interiéry, které v sobě nesou jistý rozpor. Paradox čistých prostor, které slouží k ,špinavé’ práci. Dominantou scény je světelný strop tvořený ze zářivek připevněných na tazích, který dělí sterilní část od nečistého prostoru. Scéna je minimalistická ve své estetice, avšak maximalistická ve svém pojetí,” dodává scénograf Martin Tůma, který při práci využívá specifických technických možností sálu divadla DISK.


UNCANNY: strach má velké oči

režie: Domen Šuman
dramaturgie: Julie Vaňková, Tinka Avramova
scénografie: Martin Tůma
kostýmy: Marie-Andrea Wolfová, Susana Botero Santos
hudba: Anna Hokešová
produkce: Barbora Maksymovová, Marie Stanková
obsazení: Tomáš Adel, Adéla Gajdošová, Richard Janča, Naděžda Melková, Alena Novotná, David Petrželka, Štěpánka Todorová
pedagogické vedení ročníku: MgA. Petra Tejnorová, Ph.D.

premiéra: 28. 4. od 19:30

www.divadlodisk.cz

Autor článku: Kamila Hurych

V Disku bude mít premiéru autorská inscenace UNCANNY: strach má velké oči

Inscenace

13.06.2025

MÁ VLTAVA – baletní představení předních evropských sólistů v režii bratří Bubeníčků přesně za měsíc roztančí zámecký areál ve Veltrusech

Mimořádné open-air představení MÁ VLTAVA, které propojuje klasickou hudbu Bedřicha Smetany a současný tanec, přiváží do zámeckého areálu ve Veltrusech světově uznávaný choreograf a tanečník Jiří Bubeníček. Představení vzniklo ve spolupráci s předními sólisty významných evropských baletních scén.

13.06.2025

Händelova opera Julius Caesar v Egyptě v autentické podobě pouze pětkrát v Ostravě

Operní opus Georga Friedricha Händela (1686–1759) o Caesarově tažení do Egypta a jeho vztahu s královnou Kleopatrou ovládne ostravské Divadlo Antonína Dvořáka na konci sezóny. Premiéra opery Julius Caesar v Egyptě bude 19. června a po pouhých pěti představeních v Ostravě jsou v plánu ještě tři na festivalu ve Znojmě.

13.06.2025

Divadlo Husa na provázku se v příští sezoně zaměří na téma strachu

Dramatický debut oceňovaného prozaika Petra Šestáka, adaptace strhujícího historického románu nositele Nobelovy ceny I. B. Singera, komorní ponor do vnitřního světa a prožívání zvířat i objektové divadlo pro děti z dílny seniorského Studia 60+. Sezona 2025/26 v brněnském Divadle Husa na provázku ponese heslo Neboj, neboj! a nabídne řadu možností pohlédnout do tváře osobním i kolektivním strachům dneška.