06.03.2019 10:31

V DISKu se zkouší Višňový sad, studenty doplní na jevišti Dalimil Klapka

První premiérou nastupujícího ročníku Katedry činoherního divadla, která se uskuteční 18. 3. 2019 v divadle DISK, bude inscenace vrcholného dramatu A. P. Čechova Višňový sad. Kromě hereček a herců ze 3. ročníku činoherního herectví se na prknech představí kolegové z mladších ročníků a také herec a dabér Dalimil Klapka, který absolvoval DAMU před více než šedesáti lety rolí Dona Juana.

„Nezbytnost inscenovat tuto klasickou hru v divadle Disk vychází ze základního tématu Višňového sadu, kterým je čas. Višňový sad je zlom epoch, je to člověk mezi kolesy dějin – jsme přesvědčeni, že tento velmi intimní, těžko popsatelný lidský pocit, když se lámou doby a člověk neví, kam směřuje svět, je jeden z nejsilnějších pocitů dnešní doby,“ říká režisérka Aminata Keita, jejíž klauzurní inscenace Jak se vám líbí a Bratři Karamazovi se stále reprízují na DAMU a v Divadle Kolowrat

Myšlenku doplňuje dramaturg Jaroslav Jurečka. „Višňový sad je o možnostech člověka ve světě, o vůli svět přijmout, překonat ho nebo se jím nechat převálcovat. Nejsou to jen penzisté, kdo se cítí bezmocní v dnešním zmateném světě, tuto bezmoc sdílí odcházející generace s tou nastupující.“

V posledních letech se na jevišti Divadla DISK objevovaly klasické tituly pouze sporadicky, i proto inscenátoři vybrali jeden z kanonických titulů, poslední hru zakladatele moderního dramatu Antona Pavloviče Čechova. Příběh se odehrává na ruském venkově, na panství, které se má co nevidět prodat, protože je zatížené dluhy. Nikdo nemá dost síly, aby rodinné dědictví zachránil před bujícím kapitalismem. Jak se dá vlastně bránit něco tak nepopsatelného, jako je krása? Hra byla poprvé uvedena roku 1904,  kdy se s příchodem dvacátého století  hroutí šlechtická panství jedno po druhém, dokonce i v Rusku. Co takový osud znamená pro obyvatele domu, pro lidi, kteří byli na tento starý svět zvyklí a byli v něm šťastní? Na to se doba neptá. Ale může se na to ptát dramatik, režisér, herec
a divák.

Ročník studentů činoherního divadla, který nyní uvádí svou první inscenaci v Divadle DISK, založil v roce 2018 soubor Činohra 16:20 a působí pod jeho jménem na DAMU a v Divadle Kolowrat.
Členy souboru spojuje víra v drama a ve slovo dramatika. Tématu postavení člověka ve světě se věnuje soustavně, mimo již zmíněné inscenace patří na jeho repertoár Don Juan se vrací z války Ödöna von Horvátha, připravují se Dostojevského Bílé noci.

www.divadlodisk.cz

Autor článku: Kristýna Šestáková

V DISKu se zkouší Višňový sad, studenty doplní na jevišti Dalimil Klapka

Inscenace

05.11.2025

Týden svobody v domě nacucky!

Spolek Díky, že můžem organizuje 17. listopadu na pražské Národní třídě již 12. ročník oslav k připomenutí výročí sametové revoluce. Akci Korzo Národní bude v termínu od 11. do 17. listopadu 2025 předcházet Týden svobody, do jehož programu přispěje vedle čtyř desítek pražských subjektů poprvé také obdobný počet institucí v regionech. Dům nacucky! se zapojí uvedením inscenace Numbers a dvěma workshopy pro děti a dospělé na téma svobody jako univerzální hodnoty, která by měla být dostupná všem.

05.11.2025

Divadlo D21 uvede v premiéře autorskou variaci na slavné drama Ondina

Na pražské komorní divadelní scéně v srdci Vinohrad v těchto dnech vrcholí zkoušení autorské variace na slavné drama ONDINA. Přesněji řečeno, jedná se o současnou adaptaci všeobecně známého mýtu, který prostupuje v různých podobách snad všemi kulturami. Pro Divadlo D21 ho uchopila ukrajinská dramatička a dramaturgyně aktuálně působící v Německu, Maryna Smilinets, společně s režisérkou inscenace Annou Turlo.

05.11.2025

Tanečníci a symfonikové vzdají hold české hudbě. Ojedinělý projekt v neděli uvedou v pražském Kostele Šimona a Judy

V neděli 9. listopadu se v pražském Kostele Šimona a Judy uskuteční od 19:30 hodin ojedinělý hudebně taneční pořad „Klíč od domova“, během kterého Taneční soubor Hradišťan a Mladí brněnští symfonikové vzdají hold české hudbě. Zazní díla B. Smetany, A. Dvořáka, V. Nováka, L. Janáčka nebo B. Martinů.