21.08.2008 00:00

V Londýně zazněla málo uváděná opera Osud od Leoše Janáčka

Londýn / Praha 21. srpna (ČTK) - Na prestižní londýnské přehlídce klasické hudby BBC Proms v Royal Albert Hall zazněla pod taktovkou českého dirigenta dvě díla českých skladatelů. Symfonický orchestr BBC řídil jeho šéfdirigent Jiří Bělohlávek. Úvod koncertu patřil první řadě Slovanských tanců Antonína Dvořáka zakončené tancem Furiant. Ve druhé části večera si festivalové publikum vyslechlo v češtině koncertní provedení zřídka uváděné opery Osud od Leoše Janáčka. Koncert v přímém přenosu vysílal Český rozhlas 3 - Vltava. 

"Práce se Symfonickým orchestrem BBC mě umělecky velice uspokojuje, naše vztahy se dostaly do velmi harmonické podoby. Jsou profesionální i lidsky příjemné," řekl v rozhovoru Českému rozhlasu Bělohlávek, na něhož ještě čeká do konce festivalu Verdiho Rekviem s hvězdným pěveckým obsazením. 

Jiří Bělohlávek, který je šéfdirigentem prestižního ansámblu od roku 2006, dále uvedl, že česká hudba bude součástí jeho plánů i v budoucnosti. "V letech 2009 až 2010 uvede orchestr BBC všechny symfonie Bohuslava Martinů," sdělil. 

Roli skladatele Živného si v Osudu zazpíval tenorista a zkušený interpret "janáčkovských" rolí Štefan Margita. "Je velice těžká, ale líbí se mi. Osud je zvláštní, i když není až tak melodický jako Její pastorkyňa. Jsou tam ale přenádherná místa právě v té lidovosti. Janáček dal hudbě všechno to, co vlastní operní dílo potřebuje," řekl ČTK v telefonickém rozhovoru Margita. Letos na podzim se mimo jiné chystá do mnichovské Bavorské státní opery na Její pastorkyňu

V Osudu se dále představily například Amanda Roocroftová jako Živného osudová láska Míla, Rosalind Plowrightová v roli její matky a sbor BBC Singers. 

Janáčkův Osud nepatří k běžně uváděným titulům na světových operních scénách. Silně autobiografická opera má pověst díla, které nelze inscenovat. Hlavním problémem je libreto. V podstatě banální příběh je napsán místy až nesrozumitelně a nepřehledně. Rozpor mezi geniální hudbou a podivným libretem tak způsobuje, že se Osud objevuje spíš na koncertních pódiích než v divadlech. Jen málo režisérů zatím dokázalo uchopit příběh tak, aby zaujal kritiku i publikum. Podařilo se to ale například před šesti lety v pražském Národním divadle, kdy zde operu nastudoval slavný extravagantní režisér Robert Wilson. V inscenaci se setkali i Bělohlávek a Margita. "Měl jsem určité výhrady k některým režijním nápadům, ale bylo to dobré představení," podotkl Bělohlávek. 

Janáček dokončil operu Osud v roce 1907 a nabídl ji pražskému Vinohradskému divadlu. Premiéra se ovšem nekonala a skladatel dokonce svou operu nikdy neslyšel, později ani o její uvedení neusiloval. 

Dvouměsíční londýnský festival BBC Proms se 76 koncerty začal 18. července. Dnešní koncert byl v pořadí sedmačtyřicátý. Pořadatelé připomínají 80. výročí úmrtí skladatele Leoše Janáčka už od minulého pátku. Promítli animovanou verzi Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky a uspořádali besedu i s legendárním třiaosmdesátiletým francouzským dirigentem a skladatelem Pierrem Boulezem. Ten poté večer řídil londýnský Symfonický orchestr BBC v Sinfoniettě, Capricciu a Glagolské mši. 

jir mrz

Autor článku: ČTK