24.11.2008 00:00

V mezinárodní konkurenci choreografů opět uspěli Řekové a Češi

Praha 24. ledna (ČTK) - V mezinárodní choreografické soutěži o Cenu Jarmily Jeřábkové uspěly stejně jako loni mladé řecké a české umělkyně. Letos se porotci namísto tří cen rozhodli udělit jen dvě druhá místa. Maria Koliopoulouová i Kateřina Stupecká uvedou svá soutěžní díla na závěrečném galavečeru. S výsledky soutěže pořadatelé seznámili novináře. 

Soutěž nese jméno předválečné české představitelky soudobého tance, její přímou žákyní je ředitelka a zakladatelka taneční konzervatoře Duncan centrum Eva Blažíčková. Konzervatoř stojí od začátku při organizaci soutěže pro mladé choreografy ze střední Evropy. Cílem soutěže je probudit v mladých tanečních tvůrcích vědomí vzájemných kulturních vazeb, společných kořenů a historické zkušenosti a přispět k nastartování jejich tvůrčí kariéry. 

Soutěž letos měla desátý ročník a zároveň se podruhé konala jako festival. Pořadatelé z několika desítek přihlášených na základě videozáznamu vybrali sedm autorů, které do Prahy pozvali, všechna představení byla od pátku přístupná divákům. 

Soutěžící připravují vždy jednu povinnou a jednu volnou skladbu. Pořadatelé pro každý ročník zvolí jednoho současného autora vážné hudby - po starších tvůrcích Petru Ebenovi, Miloslavu Kabeláčovi či Marku Kopelentovi letos zvolili mladého skladatele Kryštofa Mařatku. Obě vítězky dnes uvedly, že pro ně byla inspirativní jednak jeho hudba, i obecně ten princip, kdy musely tvořit na danou hudbu, byť si mohly vybrat z několika skladeb. 

Tento princip soutěže ocenila i porota, jíž letos předsedal John Ashford ze známého londýnského tanečního divadla The Place. "Povinná hudba choreografům umožňuje vykročit z jejich narcistního, vnitřního světa, to je dobře," řekl člen poroty Michel Vincenot, choreograf a taneční pedagog z Francie. 

Členové poroty se shodli na tom, že při soutěži pořádané v Praze vnímali podobné nápady choreografů, jaké zaznívají při jiných, většinou rozsáhlejších evropských i světových soutěžích. V současném tanci ale podle nich neexistují napříč světem žádné společné trendy. "Existuje-li nějaký trend, pak trend zkoumat své vlastní tělo jako se zkoumá v laboratoři vědeckým způsobem," uvedl Vincenot. Výrazný rys současného tance je podle něj to, že je prostupný - nechá do sebe vstupovat témata a problémy společenského a kulturního života. 

Pro příští ročník pořadatelé zvolili pro povinnou choreografii hudbu skladatele Martina Smolky. 

Markéta Horešovská mkv

Autor článku: ČTK