19.06.2017 10:58

V Pardubicích se rozloučí s Topolovým Koncem masopustu

Východočeské divadlo na konec sezóny naplánovalo nejen premiéru Rasputina, ale také derniéru Konce masopustu, kterou uvede ve středu 21. června. Úplně poslední reprízu však uvidí až pražští diváci po prázdninách v Divadle v Dlouhé.

Vrcholné dílo dramatika, básníka a překladatele Josefa Topola s pardubickým souborem nastudoval režisér Břetislav Rychlík, jenž byl autorovým osobním přítelem a natočil s ním televizní cyklus Zblízka. V hlavních rolích hrají Martin Mejzlík, Milan Němec, Petr Borovec, Jana Ondrušková, Josef Pejchal a v neposlední řadě samozřejmě i masopustní maškary.

Básnické drama o ohroženosti přirozených lidských hodnot se odehrává na konci masopustního veselí. Nekončí však jen masopust s průvodem maškar, ale také socialistická kolektivizace vesnice. „O politiku nám však v naší inscenaci tolik nešlo. Podstatné jsou především mezilidské vztahy ve všech svých rovinách a otázky, které se po generace opakují. Sledujeme souboj jedince se společností ve vypjaté chvíli, čili nahlížíme do běžného lidského života,“ říká dnes již bývalý dramaturg pardubické scény Zdeněk Janál.

Klíčovým tématem hry je dle režiséra faustovský zápas o duši člověka. „Zdali člověk obstojí sám, aniž by se definoval jako nějaký hrdina, jestli obyčejný člověk z venkova obstojí proti takovému šílenství, jaké představoval komunismus – a za ten si v dnešní době můžeme dosadit cokoliv. Skupina, masa lidí útočí na jednoho člověka, který je ale špatným svědomím všech těch ostatních – znali se, vyrůstali spolu a najednou stojí proti sobě! A v této hře je pak ten zásadní prvek rituální, který je divadelně fascinující – antický chór v podobě českého masopustu. Je tam nejen jazyk, ale také příběh, vyprávěný zcela moderně – tolik paralelních dějů najednou!“ upřesňuje Břetislav Rychlík.

Josef Topol (1. dubna 1935 – 15. června 2015), rodák z Poříčí nad Sázavou a bytostný znalec českého venkova, napsal toto mimořádně poetické, a zároveň jadrně zemité drama v roce 1962. Ve Východočeském divadle bylo uvedeno rok poté v režii Jaroslava Novotného a Heleny Glancové a hráli ho herci, kteří nemohou upadnout v zapomenutí – Anna Ferencová, Eliška Kuchařová, Bohumila Dolejšová, Josef Somr, Pavel Landovský, Petr Skála, Vladimír Ptáček, Alexej Gsöllhofer a další.

Současná inscenace Konce masopustu měla na pardubickém jevišti premiéru 27. února 2016. Autor se jí bohužel nedočkal, ale o přípravách inscenace věděl a tvůrci ho ještě stihli potěšit osobní návštěvou krátce před tím, než se musel uchýlit do nemocnice, odkud se již nevrátil. Derniéra Konce masopustu bude 27. reprízou a uskuteční se 16 měsíců od premiéry. Na tak krásnou hru a inscenaci smutně krátký život. Na tak složité drama úctyhodný život!

http://www.vcd.cz/

Autor článku: Radek Smetana

V Pardubicích se rozloučí s Topolovým Koncem masopustu

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.