13.11.2025 10:25

V Plzni poprvé ožije slavný romantický balet La Bayadère

Poprvé ve své historii uvede baletní soubor Divadla J. K. Tyla velkolepý romantický balet Ludwiga Minkuse La Bayadère (Bajadéra), který se souborem nastudoval choreograf Michal Štípa, jeden z nejvýraznějších českých tanečníků své generace. Dvojnásobný držitel Ceny Thálie a dlouholetý první sólista Národního divadla v Praze přináší do Plzně klasiku světového repertoáru v novém, emotivně podaném nastudování. Premiéra je naplánovaná na 15. listopadu 2025 ve Velkém divadle.

Inscenace Bajadéry je výjimečnou událostí pro celý plzeňský soubor i město samotné. Přináší na jeviště Velkého divadla nadčasové dílo, které propojuje krásu klasické tradice s živou energií mladých interpretů, a toho si velmi cením,“ uvedla Eliška Bartáková, radní města Plzně pro oblast kultury a památkové péče.

Příběh lásky, zrady a smíření

Balet Bajadéra, vytvořený v roce 1877 dvojicí Ludwiga Minkuse a Maria Petipy, patří k nejkrásnějším dílům klasického baletního romantismu. Děj nás zavádí do starověké Indie, kde tajná láska chrámové tanečnice Nikie a válečníka Solora vyvolá hněv panovníka i jeho dcery Gamzatti. Nikie umírá kvůli žárlivosti a se Solorem se setkává v „Království stínů“ – jedné z nejikoničtějších scén v dějinách klasického baletu. „Pokud diváci milují Labutí jezero, neměli by si nechat ujít ani Bajadéru. Má v sobě podobnou krásu, dramatičnost i silný příběh,“ říká šéf baletu DJKT Jiří Pokorný.

Michal Štípa: „Bajadéra má v sobě něco magického.“

Choreograf a režisér inscenace Michal Štípa nechce tento titul prezentovat jako zasklený exponát z muzea. „Chci, aby působila autenticky, živě, a aby dokázala oslovit i dnešního diváka. Balet má kouzelnou schopnost vyprávět beze slov. Pokud tanečník cítí emoci, kterou vyjadřuje, divák to pozná – a je jedno, jestli je to teenager nebo sedmdesátiletý divák,“ vysvětluje Michal Štípa, jenž se s tímto titulem setkával opakovaně během své kariéry, a sám ho označuje za dílo, které ho provází celým profesním životem. „Bajadéra má v sobě cosi magického, co mě stále oslovuje. Možná je to právě ta spojitost s mými osobními milníky, možná trochu nostalgie. Ale především je to titul, který v sobě spojuje krásu, emoci, napětí i technickou brilanci,“ říká.

Poprvé na plzeňském jevišti

Štípova Bajadéra vychází z Petipovy původní choreografie, kterou mistrně doplňuje osobním rukopisem a důrazem na dramatickou čistotu příběhu. Hudební nastudování měl na starosti šéf souboru opery Jiří Petrdlík. Jeho cit pro dramatickou výstavbu a barevnost orchestru podtrhuje Minkusovu melodickou lehkost i taneční rytmus, díky nimž Bajadéra patří mezi nejpůsobivější klasické balety. Velkolepá scéna Davida Janoška i kostýmy Michaely Wenzelové umocňují kontrast mezi světem lidských vášní a éterickou krásou slavné baletní pasáže „Království stínů“. „Bajadéra je v dějinách baletu pojem. Je to dílo, které stojí po boku největších klenotů světového repertoáru, a jeho uvedení v Plzni považujeme za významný umělecký počin. Nabízí nejen precizní taneční výkony, ale především intenzivní divadelní zážitek, v němž se propojuje síla hudby, pohybu a příběhu,“ dodává Jiří Pokorný.

Něžnou Nikii ztvární Shiori Nirasawa a Afroditi Vasilakopoulou, zamilovaného Solora Riccardo Gregolin či Justin Rimke, žárlivou Gamzatti alternují Isabela de la Cruz, Margarida GonçalvesMami Mołoniewicz.

 

Autor článku: Martina Drbušková, foto: (c) Irena Štěrbová

V Plzni poprvé ožije slavný romantický balet La Bayadère

Inscenace

13.11.2025

Spitfire Company uvede projekt DVACETjedna. Jedno tělo Miřenky Čechové a dvacet režisérek a choreografek tvoří Ibsenovu Noru 21. století

Performerka Miřenka Čechová spojuje síly s dvacítkou režisérek a choreografek z celého světa, aby společně přetvořily ikonickou postavu Ibsenovy Nory do podoby ženy 21. století. Výsledkem je performativní antologie ženských hlasů, která otevírá otázky identity, mateřství, tvůrčí svobody i limitů, jimž ženy ve své praxi čelí. Projekt DVACETjedna zároveň reaguje na aktuální situaci v českém divadle. Podle čerstvého výzkumu vytvořeného právě pro jeho potřeby mají muži na institucionálních scénách téměř pětinásobně vyšší šanci uplatnit se jako hlavní tvůrci inscenací než ženy.

13.11.2025

Komorní opera HAMU uvede operu Aleše Březiny a Jiřího Nekvasila Zítra se bude….

V listopadových dnech, kdy si připomínáme pád totalitního režimu v Československu, ožívá i vzpomínka na justiční vraždu Milady Horákové (1901-1950). Právě k tomuto odkazu se vrací podzimní inscenace Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění (HF JAMU), která uvede jednoaktovou operu Aleše Březiny (*1965) a Jiřího Nekvasila (*1962) Zítra se bude….

12.11.2025

Farma v jeskyni uvede novou inscenaci All Is Good in Heaven. Odehrává se v dialogu s výstavou Davida Lynche v DOXu

Co se stane, když galerie po zavírací době nezavře, ale začne se zaplňovat příběhy surreálních postav, které si žijí vlastním životem? Farma v jeskyni, stálý divadelní soubor Centra současného umění DOX, přichází s jedinečným večerním představením All Is Good in Heaven, které se odehrává v dialogu s výstavou David Lynch: Up in Flames.