13.01.2022 15:46

V Plzni zazní poprvé Gluckova opera Alceste

První premiérou Divadla J. K. Tyla v Plzni v novém roce bude Gluckova reformní opera Alceste, která v režii Tomáše Ondřeje Pilaře a v hudebním nastudování renomovaného německého dirigenta Michaela Hofstettera slibuje silný vizuální a hudební zážitek. Výrazné dílo se v Plzni představí vůbec poprvé 15. ledna 2022 na jevišti Velkého divadla, v titulní roli milující královny Alceste se objeví Barbora de Nunes-Cambraia v alternaci s Karolinou Plickovou. Plzeňské nastudování bude také uvedeno ve dvou reprízách na prestižním festivalu Musica Bayreuth v květnu tohoto roku.

Děj opery Alceste se odehrává v Řecku, kde se manželka smrtelně nemocného krále Adméta rozhodne obětovat svůj život za jeho uzdravení. „Ve své inscenaci se zaměřuji na traumatizující rodinné drama odehrávající se kolem umírajících rodičů dvou malých dětí. Potlačuji jeho společenský rozměr, upozaďuji okázalost a do popředí kladu samotnou obnaženou hrůzu z neustálé blízkosti smrti,“ přibližuj své pojetí opery režisér Tomáš Ondřej Pilař a dodává: „Přestože jsme se pro tuto operu rozhodli ještě před začátkem covidové pandemie, je dnes až mrazivě aktuální – její postavy přestávají ve chvílích krize rozlišovat mezi dobrem a zlem, mezi pravdou a lží.“

Titulní roli alternují Karolina Plicková a Barbora de Nunes-Cambraia, která se pravidelně objevuje jak na našich, tak zahraničních scénách. S Gluckovou tvorbou se však profesně setkává poprvé. „Gluckovu hudbu mám velmi ráda, a proto jsem vděčná, že mohu vystupovat v této vynikající opeře, která poskytuje nejen mně, ale i ostatním interpretům obrovské možnosti – a to nejen hlasové, ale i herecké. V plzeňském divadle jsem již několikrát hostovala a s chutí se do něj vracím, zvláště v tak emotivně vypjaté roli, kterou považuji za jednu z mých životních. Doufám, že tato inscenace přinese divákům stejné potěšení jako mně a kolegům,“ komentuje své účinkování v opeře Barbora de Nunes-Cambraia. Další postavy ztvární Philippe Castagner, Jan Tejkal, Marek Žihla, Minyoung Park, Markéta Klaudová, Daniel Kfelíř, Csaba Kotlár, Jan Hnyk, Josef Kovačič a další.  Výraznou úlohu zde hrají i děti královny Alceste, do kterých byli obsazeni Robin Beneš, Daniel Straka, Ivana Bystřická a Anita Da Conceicao. „Děti jsou na scéně přítomny téměř po celou dobu a Gluck jim svěřil i poměrně náročné party,“ doplňuje režisér.

Alcestu v Plzni hudebně nastudoval oceňovaný dirigent Michael Hofstetter, jenž v lednu 2020 stanul v čele Mezinárodního Gluckova festivalu. „Alceste existuje ve dvou verzích,“ upřesňuje Michael Hofstetter, „italská z roku 1767 a francouzská z roku 1776, kterou jsem měl možnost dirigovat těsně po dokončení studií. S italskou verzí se setkávám poprvé, je to nádherná verze, která přináší úplně vše, co opera může ve své síle a kráse nabídnout.“

Inscenační tým doplňuje kostýmní návrhářka Eva Jiřikovská, choreograf Martin Šinták a scénograf Petr Vítek. Oba zmínění pánové spolupracovali v DJKT s Tomášem Ondřejem Pilařem již na operách Iris a Broučci, ze současného repertoáru pak na opeře Korunovace Poppey. „Naše výtvarné řešení,“ vysvětluje Tomáš Ondřej Pilař, „čerpá inspiraci ze současného umění a módy. Tím jen podtrhujeme dokonalou nadčasovost rodinného dramatu, které Euripides načrtnul před dvěma a půl tisíciletími.“

Hudební skladatel Christoph Willibald Gluck složil na čtyři desítky oper a do dějin se zapsal jako významný reformátor tohoto žánru. Z již tehdy přežité formy, vážné opery seria, vytvořil hudební drama, v němž usiloval, aby libreto opery tvořilo logický a pochopitelný příběh a hudba byla úzce spjata s dějem. Jeho prvním reformním dílem se stala opera Orfeus a Eurydika (1762), následovala Alceste (1767), Paris a Helena (1770) a další. „Přestože Gluckovy opery jsou ve vývoji opery velice významné, na našich jevištích jsou uváděny zřídka,“ podotýká dramaturg souboru Zbyněk Brabec, „Alceste byla po válce nastudována pouze v Brně v roce 1972. Plzeňský divák má nyní jedinečnou příležitost seznámit se s významným dílem vynikajícího operního skladatele, jehož přínos pro vývoj opery je zcela nezpochybnitelný.“

Opera zazní v italském originále s českými a německými titulky.

www.djkt.eu

Autor článku: Martina Drbušková

V Plzni zazní poprvé Gluckova opera Alceste

Inscenace

05.11.2025

Týden svobody v domě nacucky!

Spolek Díky, že můžem organizuje 17. listopadu na pražské Národní třídě již 12. ročník oslav k připomenutí výročí sametové revoluce. Akci Korzo Národní bude v termínu od 11. do 17. listopadu 2025 předcházet Týden svobody, do jehož programu přispěje vedle čtyř desítek pražských subjektů poprvé také obdobný počet institucí v regionech. Dům nacucky! se zapojí uvedením inscenace Numbers a dvěma workshopy pro děti a dospělé na téma svobody jako univerzální hodnoty, která by měla být dostupná všem.

05.11.2025

Divadlo D21 uvede v premiéře autorskou variaci na slavné drama Ondina

Na pražské komorní divadelní scéně v srdci Vinohrad v těchto dnech vrcholí zkoušení autorské variace na slavné drama ONDINA. Přesněji řečeno, jedná se o současnou adaptaci všeobecně známého mýtu, který prostupuje v různých podobách snad všemi kulturami. Pro Divadlo D21 ho uchopila ukrajinská dramatička a dramaturgyně aktuálně působící v Německu, Maryna Smilinets, společně s režisérkou inscenace Annou Turlo.

05.11.2025

Tanečníci a symfonikové vzdají hold české hudbě. Ojedinělý projekt v neděli uvedou v pražském Kostele Šimona a Judy

V neděli 9. listopadu se v pražském Kostele Šimona a Judy uskuteční od 19:30 hodin ojedinělý hudebně taneční pořad „Klíč od domova“, během kterého Taneční soubor Hradišťan a Mladí brněnští symfonikové vzdají hold české hudbě. Zazní díla B. Smetany, A. Dvořáka, V. Nováka, L. Janáčka nebo B. Martinů.