03.02.2025 11:31

V pražské ARŠE+ finišují přípravy české premiéry světoznámé choreografie In C

Ikonická choreografie Sashy Waltz In C v nastudování Jiřího Bartovance, v novém obsazení s vybranými performery a performerkami a za „live“ doprovodu kapely MEZI PATRY KLID… Česká premiéra In C nabídne divákům mimořádně intenzivní zážitek!  ARCHA+ inscenaci In C poprvé uvede 9. a 10. února, reprízy následují 25., 26. dubna a 10. června.

Choreografie In C v podání proslulého německého tanečního souboru Sasha Waltz&Guests měla světovou premiéru v březnu 2021. Choreografka Sasha Waltz ji vytvořila k legendární skladbě In C amerického skladatele Terryho Rileyho. Pražského nastudování se ujal dlouholetý kolega Sashy Waltz Jiří Bartovanec, mezinárodně uznávaný tanečník, choreograf a pedagog. Na jevišti ARCHY+ se představí performerky a performeři Daniela Hanelová, Vanda Hejnová, Tereza Holubová, Anežka Hrabánková, Dalma Kitley, Vladlena Klimek, Mirek Kosík, Tereza Krejčová, Hikaru Osakabe, Karolína Šnajdrová, Šárka Říhová a Klára Tilcerová.

In C – ROZHOVOR s tanečníkem a choreografem Jiřím Bartovancem

Jak byste v pár větách charakterizoval In C? 

In C je experimentální a minimalistické hudební dílo skladatele Terryho Rileyho, které se v tanečním pojetí stává dynamickou formou živého organismu. Tato podoba je pokaždé jiným obrazem cest, setkání a inspirace účinkujících. Po hudební, světelné a taneční stránce jde o celistvou, pulzující a stále prodyšnou malbu barev a pohybu, která se neustále mění a přizpůsobuje kontextu v tu danou chvíli.

Do jaké míry se liší pražská verze inscenace od té původní?

Liší se především obsazením. Každý tanečník přináší do díla své jedinečné pojetí, vycházející z vlastních zkušeností a přítomného okamžiku. Tato variabilita vytváří novou dynamiku a odlišné uchopení formy, které se mění s každým provedením. Specifická výzva pražské verze spočívá v tom, že tanečníci nejsou stabilní skupinou, která by spolu dlouhodobě pracovala. Tento fakt přináší důležitý aspekt tvorby – budování důvěry a vzájemného propojení mezi účastníky, kteří společně hledají demokraticky vedený cíl. Proces utváření inscenace se tak odlišuje svou jedinečností, vycházející z místního kontextu a vztahů tanečníků.

Jak probíhalo zkoušení?

Zkoušení se neslo v dynamickém procesu, který reflektoval komplexitu hudebního díla In C. Zkoušeli jsme s verzí, která je bohatá na strukturální a rytmické nuance, což kladlo důraz na přesné počítání a propojení tanečníků s hudbou. Jedním z klíčových aspektů bylo nalézt společnou dynamiku a interpretaci variací v souladu s hudebním pulsem. V průběhu zkoušení jsme měli možnost přejít na živou verzi hudby od hudebního uskupení MEZI PATRY KLID. Tato změna přinesla do procesu nový rozměr. Živá hudba otevřela nečekané inspirativní možnosti a dodala představení nové vrstvy v interpretaci i atmosféře. Tato adaptace umožnila tanečníkům ještě lépe reagovat na hudební proměny, což přineslo do celého díla svěžest a nové hlubiny.

Jste součástí inscenace In C od jejího začátku, nakolik to ovlivnilo Vás přístup k nové adaptaci?

Ano, podílel jsem se na více reprízách, včetně té jubilejní 75. na podzim minulého roku. Moje dlouhodobá zkušenost s tímto dílem mi poskytuje hluboké porozumění jeho strukturám, dynamice a filozofii, což se odráží i v práci na aktuální pražské verzi.

Došlo během zkoušení na nějaké konkrétní konzultace přímo se Sashou Waltz?

Nepřistupoval jsem k přezkoušení přímo konzultacemi se Sashou Waltz. Celý proces probíhal na základě vzájemné důvěry, kterou mezi sebou máme. Tato důvěra vytvořila prostor pro autonomii v práci a interpretaci inscenace, což umožnilo jedinečný přístup a adaptaci na místní kontext a obsazení.

Přinášeli nějaké nápady také tanečníci?

V inscenaci In C je zapojení tanečníků zásadní. Jejich kreativita a schopnost pracovat s frázemi, prostorem, hudbou i kolektivem jsou klíčové. Tanečníci přinášejí vlastní nápady a interpretace, které přispívají k dynamice celého díla. Proces vyžaduje neustálou inspiraci a vzájemnou interakci, což vytváří prostor pro kolektivní tvorbu. Demokracie na jevišti je zde chápána jako síla individuality v rámci skupiny – každý přispívá svým osobitým způsobem k celkové harmonii a poselství představení. Tím vzniká jedinečná energie a krása celého projektu.

Více informací najdete na In C | ARCHA+

Autor článku: Simona Andělová, foto: Eda Babák

V pražské ARŠE+ finišují přípravy české premiéry světoznámé choreografie In C

Inscenace

27.11.2025

Oceňovaná inscenace GUIDE choreografky Věry Ondrašíkové oslaví 10. výročí v ARŠE+

Legendární tanečně‑vizuální GUIDE souboru Věra Ondrašíková & kolektiv 3. prosince oslaví 10. výročí premiéry narozeninovou reprízou v prostoru ARCHA+ v centru Prahy. Součástí večera bude nejen oslava, ale také ohlédnutí za posledními deseti lety. Inscenace GUIDE procestovala téměř celý svět, na kontě má bezmála 80 repríz a řadu ocenění.

27.11.2025

Jsme muzikál! & ALW: Divadlo J. K. Tyla vzdává koncertem hold Andrewu Lloydu Webberovi

Tři večery, téměř tři desítky songů a pocta skladateli, který už přes půl století zásadně ovlivňuje svět muzikálu – Andrewu Lloydu Webberovi. Divadlo J. K. Tyla připravuje celovečerní koncert věnovaný jeho tvorbě od prvopočátků až do současnosti. Premiéra koncertu s názvem Jsme muzikál! & ALW se uskuteční 29. listopadu na Nové scéně DJKT, na další dvě reprízy se mohou diváci těšit 4. prosince a 6. ledna.

27.11.2025

Činohra Národního divadla uvede v premiéře adaptaci novely Josefa Škvoreckého Farářův konec

Činoherní adaptaci filmové novely Josefa Škvoreckého a Evalda Schorma z roku 1968 Farářův konec dnes večer v premiéře uvede pražské Národní divadlo ve své historické budově. Režie se ujal Jan Mikulášek, který s dramaturgyní Ilonou Smejkalovou adaptoval literární a filmovou předlohu pro divadelní prkna. Po Frankensteinovi podle Mary Shelleyové se jedná o druhou premiéru ze šesti, kterou Činohra ND v sezoně naplánovala.