28.04.2022 13:19

Klára Krkošková a Adélá Vávrová uvedou v KD Mlejn premiéru inscenace Však si prej každá zvykne na motivy Maryši bratří Mrštíků a Ibsenovy Nory

Co přinutí ženu, vzít si někoho, koho nechce? Co přinutí ženu, opustit někoho, koho má ráda? Na to 8. května odpoví premiéra autorského představení Však si prej každá zvykne Kláry Krkoškové a Adély Vávrové, která právě vzniká v rámci tvůrčího rezidenčního programu v pražském KD Mlejn. Inscenace těžící z principu montáže dvou známých dramatických předloh a jejich hlavních ženských postav, Maryši bratří Mrštíků a Ibsenovy Nory, vzniká v dramaturgické spolupráci s Ondřejem Cihlářem.

Jakým způsobem výrazné ženské postavy Maryši a Nory rozhodovaly v krizových situacích? Kde je moment, kdy člověk přestane snášet nátlak svého okolí a vzepře se? Nejen tyto otázky si v inscenaci Však si prej každá zvykne položí studentky Katedry nonverbálního divadla pražské HAMU. „Pro mne je to do jisté míry autostylizace. Možná se ptáte, co by dnešní dívka studující divadlo mohla mít společného s Norou? Do sňatku mě nikdy nikdo nenutil, nemám děti a vlastně ani nepocházím ze stejných poměrů. Přesto všechno se mnou postava Nory vždy hodně rezonovala. Zajímal mě boj, který Nora svádí sama se sebou. I přes jistotu budoucnosti a v mohla ohledech ideální vztah se jí nedaří dosáhnout spokojenosti. Je ale vůbec možné najít dokonalý vztah? Je správné, brát si Noru za příklad a před problémy utíkat? Jak poznat, kdy je útěk nevyhnutelný a kdy kompromis není jen jiné označení pro rezignaci?” popisuje svou motivaci ke ztvárnění postavy Nory jedna z autorek a zároveň hereček Adéla Vávrová.

Scéně obalené v citlivém light designu Vojtěcha Řeháka dominují dvě ženy a dvě skříně. Autorky vsadily na minimalistické pojetí scénografie, které v sobě ukrývá množství symbolů. Zdánlivě odlehčený divadelní počin skrývá témata utajovaného domácího násilí, tichého utrpení a dalších rodinných traumat, která by neměla zůstávat za zavřenými dveřmi. Hudební doprovod jemně podtrhává dějovou linku vedenou dialogy a gesty hlavních postav.

Konečná podoba projektu vznikala v rámci tvůrčí rezidence KD Mlejn. „V únoru letošního roku jsme poprvé vyhlásili otevřenou rezidenční výzvu pro divadelní umělce, ze které dramaturgická rada vybrala pět zájemců. Těm byla kromě prostorů pro zkoušení nabídnuta také možnost veřejného předpremiérového uvedení anebo přímo premiéra v koprodukci s KD Mlejn. Moc nás těší, že právě inscenace Však si prej každá zvykne je tou vůbec první naší rezidenční premiérou, jejíž reprízy divákům nabídneme také v divadelní sezoně 2022/23. V červnu tohoto roku vyhlásíme druhé kolo rezidenční výzvy a budeme se těšit na další neotřelé projekty, kterým pomůžeme na svět,“ doplňuje divadelní dramaturgyně KD Mlejn Šárka Pavelková.

Projekt je realizován s podporou Katedry nonverbálního divadla HAMU, KD Mlejn a JAMU.

Další informace a rezervace vstupenek na www.mlejn.cz.

Autor článku: Eva Roškaňuková

Klára Krkošková a Adélá Vávrová uvedou v KD Mlejn premiéru inscenace Však si prej každá zvykne na motivy Maryši bratří Mrštíků a Ibsenovy Nory

Inscenace

04.11.2025

DEKKADANCERS spouští předprodej na další část sezony. Nově se zapojí do benefice pro Nadační fond pro taneční kariéru

Soubor současného tance DEKKADANCERS je známý svými inovativními představeními, včetně spolupráce s velkými orchestry a náročnými divadelními produkcemi. Jeho performeři zažívali i zažívají fyzickou náročnost taneční profese nejen s radostí, ale i s plnou bolestí. Uvědomují si, že je to profese, kterou mohou vykonávat jen určitý omezený čas a pak se budou muset rozhodnout, co budou dál ve svém životě dělat. Proto se přirozeně rozhodli pro spolupráci s Nadačním fondem pro taneční kariéru a uspořádají v jeho prospěch lednové představení Poslední večeře.

04.11.2025

Polyfonie dějin: Plechový bubínek v Divadle Na zábradlí

Divadlo Na zábradlí uvede 15. listopadu 2025 premiéru inscenace Plechový bubínek, dramatizaci stejnojmenného zásadního románu německého spisovatele a nositele Nobelovy ceny za literaturu Güntera Grasse. Režie se ujímá významný německý divadelník Armin Petras, který českému publiku přináší svou expresivní adaptaci příběhu o chlapci, jenž odmítl vyrůst.

04.11.2025

Bolero, Carmen a Hapka s Horáčkem na jednom jevišti: Balet Praha Junior uvádí premiéru sezony

Ravelovo Bolero, Bizetova Carmen a písně Petra Hapky s texty Michala Horáčka. Takovou koncentraci expresivní hudby v jednom večeru nabídne nový komponovaný večer BOLERO, který uvede Balet Praha Junior premiérově v neděli 9. listopadu od 19:00 hodin v Divadle ABC.