20.01.2025 14:56

Velkolepá, ale intimní Aida se vrací na prkna Metropolitní opery. Po téměř čtyřiceti letech v nové inscenaci

Nejgrandióznější ze všech grandiózních oper – i to je přízvisko, které se pojí s klasikou Aida, kterou lze bez větších rozpaků označit za jedno z nejslavnějších děl italského skladatele Giuseppe Verdiho. Příběh etiopské princezny, která je rozpolcena mezi láskou a svou vlastní zemí, se nyní vrací na prkna Metropolitní opery v New Yorku a zamíří i na plátna kin po celém světě v rámci populární série přenosů MET: Live In HD. Do kinosálů zamíří v sobotu 25. ledna 2025.

Monumentální historické drama, jež se odehrává v kulisách starověkého Egypta, se na repertoáru Metropolitní opery v New Yorku objevuje relativně pravidelně – naposledy v sezóně 2022/2023 v inscenaci Sonji Frisell. Od své premiéry v roce 1988 byla reprízována více než dvěstěkrát.

Nyní se Aida vrací v nové produkci pod vedením Michaela Mayera. Ten před publikem doslova nechává ožívat pradávnou historii – stejně jako ožívá před skupinou archeologů, která v úvodu představení prozkoumává staré chodby plné pavučin a prachu. Spolu s nimi se noříme do příběhu vášně, zrady a válčících impérií. Sám režisér mluví o výsledku jako o té „největší věci, kterou kdy dokázal“. Zároveň dodává, že původní a publikem velmi oblíbenou inscenaci má ve velké úctě. „Nepokoušíme se znovu vynalézt kolo. Mám ale pocit, že máme zvláštní příležitost nabídnout stejnou úroveň velkoleposti a podívané, jen s některými novými technikami, které před 35 lety nebyly k dispozici.“

A není to zásluha jen ohromují scény a působivých efektů – samotná opera je v zásadě dílem velmi intimním. Mayer se mohl opřít o vynikající herecké obsazení, jemuž vévodí sopranistka Angel Blue, která se v této roli představí ve své kariéře vůbec poprvé a rozšíří svou už tak bohatou galerii romantických hrdinek, které měla možnost na operních scénách projektovat. Společně s Angel Blue se představí Piotr Beczała coby válečník Radamès. I pro něj je tato postava hlubokým zápisem do jeho seznamu hrdinů a určitě bude skvět vedle Dona Josého v Carmen nebo titulní role ve Wagnerově Lohengrinovi. Role Amenris, Aidiny poradkyně, je skvělou příležitostí pro mezzosopranistku Judit Kutasi, v úloze otce Aidy se představí baritonosta Quinn Kelsey.

Za dirigentský pultík se postaví maestro Yannick Nézet-Séguin. Pro tuto roli je více než povolaný – Verdiho díla diriguje nejčastěji ze všech skladatelů v repertoáru Metropolitní opery. Premiéra nové inscenace navíc přesně vychází na patnácté výročí debutu Nézet-Séguina na prknech Metropolitní.

Nová inscenace slavné Aidy míří na plátna českých kin v sobotu 25. ledna v distribuci společnosti Aerofilms. Vstupenky jsou již v prodeji.

www.metopera.cz

www.facebook.com/vicnezfilm

Autor článku: Jan Slanina

Velkolepá, ale intimní Aida se vrací na prkna Metropolitní opery. Po téměř čtyřiceti letech v nové inscenaci

Zahraniční divadlo

29.10.2025

Když tanec dýchá přítomností: česká premiéra inscenace WOLVES mezinárodního souboru ALLEN’S LINE

Pražské publikum čeká výjimečný večer improvizovaného tance, slova i poezie. CreWcollective, platforma podporující současný tanec, mezinárodní spolupráci a živé umění, s potěšením uvádí českou premiéru nejnovější inscenace WOLVES mezinárodního souboru ALLEN’S LINE, vedeného legendárním performerem a básníkem Julyenem Hamiltonem – výraznou osobností evropské taneční improvizace, choreografem, jehož tvorba propojuje pohyb, jazyk a hudbu v živém, okamžitém dialogu.

29.10.2025

Nominácie na DOSKY 2025 sú známe, divadelné ceny budú odovzdané v Spišskom divadle

Asociácia súčasného divadla dnes oznamuje nominácie na ocenenia v rámci 28. ročníka Divadelných ocenení sezóny – DOSKY 2025. Nominácie aj víťazov určuje odborná divadelná obec. V tomto ročníku hlasovalo 42 divadelných kritikov, kritičiek, teoretikov, teoretičiek, publicistov a publicistiek. Mená víťazov a víťaziek DOSKY 2025 budú vyhlásené počas slávnostného ceremoniálu, ktorý sa uskutoční v pondelok 24. novembra 2025 v Spišskom divadle v Spišskej Novej Vsi.

22.10.2025

Londýnem opět zní čeština: Jakub Hrůša uvádí v Královské opeře historicky poprvé Janáčkovu Věc Makropulos

Už 4. listopadu proběhne v Londýně premiéra prvního provedení Janáčkovy Věci Makropulos v historii tohoto operního domu. S novým hudebním ředitelem Jakubem Hrůšou spolupracuje zkušená britská režisérka Katie Mitchell.  Opera je tajuplným příběhem Emilie Marty na motivy divadelní hry Karla Čapka o touze po nesmrtelnosti. V roli Janka se představí český tenorista Daniel Matoušek.