Vernisáž v atriu Clam-Gallasova paláce otevřela výstavu scénografa Miloně Kališe
V atriu pražského Clam-Gallasova paláce byla ve čtvrtek 16. června slavnostně zahájena výstava významné postavy české scénografie s názvem Miloň Kališ: Divadlo – můj svět [příběh scénografa]. Přátelská, až dojemná atmosféra vernisáže dokreslená houslovým doprovodem, byla důkazem citlivé duše tohoto umělce, který se zapsal do dějin divadelní scénografie více než 160 pracemi.
Vernisáž zahájil zástupce ředitelky Institutu umění – Divadelního ústavu Ondřej Svoboda a poté předal slovo kurátorce výstavy Věře Velemanové, která ve své řeči připomenula především Kališovu opravdovost a poctivost: “Tato dvě slova v souvislosti s Kališem pro mě nabývají obrovského obsahu, protože je to poctivost skrz naskrz, ve všem, co tvořil a žil” a vzpomenula také jeho kreslířské dovednosti: “Rozhodně si tohoto výtvarníka nepředstavuji jako suverénního, ale jeho kresba suverénní je. Zde se cítil zjevně ve svém živlu, jeho tahy působí bravurně, zcela přesně a neomylně.” Věra Velemanová i teatroložka Věra Ptáčková, autorka textů obrazového katalogu vydaného u příležitosti výstavy, poděkovaly také rodině Miloně Kališe za poskytnutí tak cenných a často i velmi osobních materiálů, které výstavní panely proměňují v hlubší a vícerozměrný prostor.
V tvorbě Miloně Kališe, žáka a dlouholetého asistenta prof. Josefa Svobody na VŠUP, se spojuje originální divadelní myšlení s velkým výtvarným talentem. Obrovské zaujetí tvůrčím procesem, bravurní kreslířské schopnosti, estetickou vytříbenost, preciznost, ale i hravost a smysl pro humor dokládají vedle scénografických návrhů, maket a fotografií z inscenací také artefakty soukromého charakteru, jimiž jsou například kresby, skici či deníkové záznamy.
Vedle dynamicky rozkreslených situací, zachycujících koexistenci dramatických postav a scénického prostředí, jaké zobrazují skici pro pověstné režie Petera Scherhaufera v Divadle na provázku (např. Balet Makábr, 1986 nebo Shakespearománie II, 1990) výstava představí fotografickou dokumentaci barevným světlem modelované scénografie Shakespearova Hamleta pro americký soubor Lit Moon Theatre Company (2001) a mnoho dalších sugestivních ukázek z díla scénografa, který se svěřil: „Když si sednu ke čtvrtce bílého papíru a rozsvítím lampu na stole, rázem zmizí okolní svět a já se mohu pohybovat naprosto svobodně ve světě, který patří mně, který si stavím pro potěšení.“
Výstava, která se koná v rámci doprovodného programu Pražského Quadriennale, potrvá v Galerii Clam-Gallasova paláce (Husova 15/20, Praha 1) do 10. července 2011.