Vlastnit divadlo ve Varšavě je prý bláznovství
Varšava 3. června (zpravodajka ČTK) - Uživit se provozováním soukromého divadla je v polském hlavním městě prý holé bláznovství. Alespoň se na tom shodují majitelé tří větších privátních scén ve Varšavě. Dotace magistrátu totiž dostávají hlavně městská divadla a získat sponzory je stejně těžké jako uspět s žádostí o grant na ministerstvu kultury. Pokoušet štěstí přes fondy Evropské unie se žádnému z majitelů už ani nechce, ohromné vysílení kvůli byrokracii přináší údajně mizivý efekt.
Varšava loni vyčlenila divadlům 82,4 milionu zlotých (téměř 610 milionů korun). Z toho 80 milionů zlotých (591 milionů korun) získala na uměleckou činnost varšavská městská divadla a 2,4 milionu zlotých (zhruba 18 milionů korun) přidělilo město na podporu soukromých scén a divadelních skupin.
Navíc první skupina dostává peníze téměř automaticky, soukromníci musí v žádosti představit premiéru, na kterou chtějí peníze od města získat.
"Polské právo nepočítá s takovým případem jako soukromé divadlo," řekla ČTK známá polská herečka Krystyna Jandová, která si otevřela v roce 2005 ve Varšavě vlastní scénu. Náklady na roční provoz se pohybují okolo dvou milionů zlotých (15 milionů korun). Dotace města pokryje mizivou část nákladů. Ačkoliv jsou místa vyprodaná, zisky z lístků na provoz nestačí.
Divadlo proto vydělává na pronájmech sálu nebo hraním uzavřených představení pro soukromé firmy.
Zřízení divadla Polonia Jandovou stálo osm milionů zlotých (60 milionů korun). Dotaci zhruba dvou milionů zlotých (15 milionů korun) získala od ministerstva kultury, což vzbudilo bouři mezi kolegy, kteří ji nařkli, že peníze dostala nikoliv díky programu, ale jménu. Ale ani to nepomohlo, když se pokoušela přesvědčit sponzory. "Navštívila jsem osobně ředitele největších firem v Polsku, ale stálého sponzora jsem nenašla," popsala.
S finančním problémem se potýká Emilian Kamiński, který válčil přes 2,5 roku o dotaci z Evropské unie na otevření vlastního divadla. "Privátní divadlo je podnikání pro skutečné nadšence, je to bláznovství" řekl.
Polská veřejnost totiž vybírá formu trávení volného času v divadle méně než lidé v zemích západní Evropy. "Provozujeme dramatické divadlo průměrně za čtvrtinu částky, kterou mají k dispozici městská divadla o podobné velikosti," uvedl Piotr Duda ze umělecké společnosti Montownia, která je třetí velkou soukromou scénou ve Varšavě. Roční rozpočet je milion zlotých (7,4 milionu korun). "Herci u nás nemají žádné trvalé pracovní poměry. Pokud je málo diváků, představení odvoláváme," dodal.
Vyskakovat si nemohou ani městská divadla, kterých je ve Varšavě 17.
Velkých scén je okolo 30 a všech divadelních skupin a příležitostně vystupujících souborů a kabaretů okolo 130. Náklady na uvedení mnoha představení často překračují zisky z prodeje lístků. Bez státních dotací a sponzorských darů nemůže být o výdělku řeč. "Ale sponzoři raději investují do projektů, které spočívají v prodeji produktů," uvedl Tomasz Janowski, zástupce ředitele hudebního divadla Roma.
"Dotace z (městského) úřadu obvykle pokryje 60 procent našich potřeb na chod divadla a platy pracovníků," řekl Jankowski. "Na realizaci nového představení si musíme vydělat sami," dodal.
Divadlo Roma je jednou z nejmódnějších současných scén v Polsku. Přesto ani jména světových režisérů nelákají sponzory. "Naštěstí si lze vydělat na zahraničních zájezdech, z nichž máme okolo 40 procent zisků," dodal Jankowski.
Grantová politika Varšavy v oblasti kultury se teprve tvoří. Pevná kritéria pro udělení dotace nemá ani ministerstvo kultury. "Žádosti o peníze posuzujeme vždy individuálně," uvedlo jen jeho tiskové oddělení.
Radka Fialová sd