12.03.2024 13:20

Všichni hrajeme divadlo – sociologie na jevišti Studia Marta

Sociologický bestseller amerického vědce Erving Goffmana z roku 1959 se stal základní sociologickou literaturou pro několik generací. „Je to stále funkční a platný model výkladu fungování společnosti“, říká sociolog Pavel Pospěch (Masarykova univerzita Brno). Goffman v knize aplikuje divadelní terminologii a pravidla praktického fungování divadla na běžný každodenní chod společnosti. Rovněž se zabývá tím, z čeho a proč je vlastně lidská společnost utvořena.

„Zajímá nás prolamování stereotypu, který o Goffmanově knize vládne, a sice že použití metafory fungování divadelního světa na fungování celé lidské společnosti kritizuje nebo ponižuje lidské jednání, které se nevyhnutelně vyznačuje ritualitou, opakováním, stereotypy a navazováním, dodržováním pravidel. Goffman naopak člověka jako takového z ničeho nepodezřívá, neboť nepředpokládá, že by existovalo nějaké původní, ryzí, bez nánosů funkční „já“. Goffman naopak předpokládá společnost, která může držet pohromadě jenom díky nevědomému dennodennímu udržování a dodržování určitých společenských pravidel a hraní rolí: bez tohoto „rituálu“ by se rozpadla a lidé by nevěděli, jak se chovat a jak spolu vůbec vyjít.“, říká o tom, jak s tématem knihy pracoval režisér Jiří Honzírek.

„Při adaptaci jsme se kromě samotné knihy zajímali i o Goffmanův život. Goffmanovy pracovní a studijní postupy stejně jako jeho osobní život nejsou příliš známé, zároveň však velmi zajímavým a bizarním způsobem doplňují a komentují jak samotnou knihu, tak pozici jejího autora. Proto se v našem projektu postava Goffmana i objeví.“, doplňuje dramaturgyně Katarína Kašpárková Koišová.

Čistá a jednoduchá scéna Marie Štěpánové nás přenese do fotografického ateliéru. Není však jediným prostorem, ve kterém se projekt - inscenace odehrává. Ve snaze přiblížit se každodennímu životu, běžným situacím, ve kterých se všichni ocitáme, bude s prostorem a pohybem v něm různě nakládáno. Minimalistickou scénu - prostor doplňují kostýmy Terezy Porošinové. Ty mají na jedné straně odrážet každodenní život běžného člověka, tak rovněž přiblížit a pojmenovat jednotlivé charaktery.

V projektu se představí jedenáct herců z patnáctičlenného absolventského ročníku z Ateliéru činoherního herectví Aleše Bergmana. Herci se díky projektu měli možnost setkat s jiným druhem práce, než klasickou činohrou. Pracovalo se v intencích autorského divadla, kde koncept i scénář vznikali kolektivní tvorbou. Proces tvorby byl velmi výrazně akcentován. Věříme, že setkání s tímto typem herecké práce a tvorby byl přínosem a zajímavou zkušeností před vstupem do profesního života.

www.studiomarta.cz/vsichni-hrajeme-divadlo/

21. 3. 2024 19:00 
STUDIO MARTA

Erving Goffman, Jiří Honzírek, Katarína Kašpárková Koišová
Všichni hrajeme divadlo

 

Všichni hrajeme divadlo – sociologie na jevišti Studia Marta

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.