12.03.2024 13:20

Všichni hrajeme divadlo – sociologie na jevišti Studia Marta

Sociologický bestseller amerického vědce Erving Goffmana z roku 1959 se stal základní sociologickou literaturou pro několik generací. „Je to stále funkční a platný model výkladu fungování společnosti“, říká sociolog Pavel Pospěch (Masarykova univerzita Brno). Goffman v knize aplikuje divadelní terminologii a pravidla praktického fungování divadla na běžný každodenní chod společnosti. Rovněž se zabývá tím, z čeho a proč je vlastně lidská společnost utvořena.

„Zajímá nás prolamování stereotypu, který o Goffmanově knize vládne, a sice že použití metafory fungování divadelního světa na fungování celé lidské společnosti kritizuje nebo ponižuje lidské jednání, které se nevyhnutelně vyznačuje ritualitou, opakováním, stereotypy a navazováním, dodržováním pravidel. Goffman naopak člověka jako takového z ničeho nepodezřívá, neboť nepředpokládá, že by existovalo nějaké původní, ryzí, bez nánosů funkční „já“. Goffman naopak předpokládá společnost, která může držet pohromadě jenom díky nevědomému dennodennímu udržování a dodržování určitých společenských pravidel a hraní rolí: bez tohoto „rituálu“ by se rozpadla a lidé by nevěděli, jak se chovat a jak spolu vůbec vyjít.“, říká o tom, jak s tématem knihy pracoval režisér Jiří Honzírek.

„Při adaptaci jsme se kromě samotné knihy zajímali i o Goffmanův život. Goffmanovy pracovní a studijní postupy stejně jako jeho osobní život nejsou příliš známé, zároveň však velmi zajímavým a bizarním způsobem doplňují a komentují jak samotnou knihu, tak pozici jejího autora. Proto se v našem projektu postava Goffmana i objeví.“, doplňuje dramaturgyně Katarína Kašpárková Koišová.

Čistá a jednoduchá scéna Marie Štěpánové nás přenese do fotografického ateliéru. Není však jediným prostorem, ve kterém se projekt - inscenace odehrává. Ve snaze přiblížit se každodennímu životu, běžným situacím, ve kterých se všichni ocitáme, bude s prostorem a pohybem v něm různě nakládáno. Minimalistickou scénu - prostor doplňují kostýmy Terezy Porošinové. Ty mají na jedné straně odrážet každodenní život běžného člověka, tak rovněž přiblížit a pojmenovat jednotlivé charaktery.

V projektu se představí jedenáct herců z patnáctičlenného absolventského ročníku z Ateliéru činoherního herectví Aleše Bergmana. Herci se díky projektu měli možnost setkat s jiným druhem práce, než klasickou činohrou. Pracovalo se v intencích autorského divadla, kde koncept i scénář vznikali kolektivní tvorbou. Proces tvorby byl velmi výrazně akcentován. Věříme, že setkání s tímto typem herecké práce a tvorby byl přínosem a zajímavou zkušeností před vstupem do profesního života.

www.studiomarta.cz/vsichni-hrajeme-divadlo/

21. 3. 2024 19:00 
STUDIO MARTA

Erving Goffman, Jiří Honzírek, Katarína Kašpárková Koišová
Všichni hrajeme divadlo

 

Všichni hrajeme divadlo – sociologie na jevišti Studia Marta

Inscenace

13.06.2025

MÁ VLTAVA – baletní představení předních evropských sólistů v režii bratří Bubeníčků přesně za měsíc roztančí zámecký areál ve Veltrusech

Mimořádné open-air představení MÁ VLTAVA, které propojuje klasickou hudbu Bedřicha Smetany a současný tanec, přiváží do zámeckého areálu ve Veltrusech světově uznávaný choreograf a tanečník Jiří Bubeníček. Představení vzniklo ve spolupráci s předními sólisty významných evropských baletních scén.

13.06.2025

Händelova opera Julius Caesar v Egyptě v autentické podobě pouze pětkrát v Ostravě

Operní opus Georga Friedricha Händela (1686–1759) o Caesarově tažení do Egypta a jeho vztahu s královnou Kleopatrou ovládne ostravské Divadlo Antonína Dvořáka na konci sezóny. Premiéra opery Julius Caesar v Egyptě bude 19. června a po pouhých pěti představeních v Ostravě jsou v plánu ještě tři na festivalu ve Znojmě.

13.06.2025

Divadlo Husa na provázku se v příští sezoně zaměří na téma strachu

Dramatický debut oceňovaného prozaika Petra Šestáka, adaptace strhujícího historického románu nositele Nobelovy ceny I. B. Singera, komorní ponor do vnitřního světa a prožívání zvířat i objektové divadlo pro děti z dílny seniorského Studia 60+. Sezona 2025/26 v brněnském Divadle Husa na provázku ponese heslo Neboj, neboj! a nabídne řadu možností pohlédnout do tváře osobním i kolektivním strachům dneška.