Výbor pro kulturu doporučil transformovat pět pražských divadel
Pěti pražských příspěvkových scén se má týkat druhá etapa transformace, kterou doporučil zahájit výbor pro kulturu a památkovou péči pražského zastupitelstva. Ředitele divadel toto rozhodnutí nemile překvapilo. Obrátili se dopisem na primátora Bohuslava Svobodu (ODS) a požádali ho o schůzku. Jde o Švandovo divadlo, Divadlo pod Palmovkou, Divadlo Na zábradlí, Studio Ypsilon a Divadlo v Dlouhé.
Podle ředitelky Divadla Na zábradlí Doubravky Svobodové se jim nelíbí, že oproti předchozím návrhům poradního sboru primátora z roku 2009 doporučil výbor z transformace vyjmout Městská divadla pražská a Divadlo Spejbla a Hurvínka, která se tak stanou společně s Divadlem na Vinohradech, Divadlem Minor a Karlínským divadlem páteřním systémem městských scén.
Podle radního pro kulturu Lukáše Kauckého je Divadlo Spejbla a Hurvínka ve svém významu ojedinělou scénou, která si vybudovala za desítky let existence mezinárodní věhlas po celém světě, významně se podílí na spolupráci se školami a je svým působením výjimečná. "Co se Městských divadel pražských týká, kromě více než stamilionové investice do rekonstrukce divadla před zhruba deseti lety, jsou zde i více než desetileté nájemní smlouvy s vlastníky jejich objektů. Městská divadla pražská jsou strategicky položena v nejužším centru Prahy; je i zájmem města, aby zde posilovala kulturní život. Paradoxně právě v úzkém centru je totiž kulturních zařízení patřících městu a přímo podporovaných Prahou poskrovnu," vysvětlil Kaucký. V nejužším centru jsou však i Divadlo Na zábradlí, Studio Ypsilon a Divadlo v Dlouhé.
"Tato argumentace nás nepřesvědčila. Vadí nám, že výbor opominul konsenzus, který vznikl před dvěma lety v radě odborníků - poradním sboru primátora," řekla ČTK Svobodová. Připomněla, že původní myšlenka transformace byla motivována tím, aby se narovnaly vstupní podmínky všech divadel s jedinou výjimkou, a to Divadla na Vinohradech jako původní měšťanské scény.
"S tím, že to vždycky bude odborná grantová komise, která bude o podpoře rozhodovat," dodala Svobodová. Nejdříve z tohoto svazku podle ní zmizel Karlín, aby se prý ochránily investice. "Investováno však bylo do všech divadel; v případě nákupu budovy Švandova divadla v podstatě stejná částka," uvedla Svobodová. Podle ní neobstojí ani vynětí Městských divadel pražských z transformace.
"Uměleckou samostatnost divadelní scény mají od roku 1989, ale transformací na samostatné subjekty navíc získávají možnost vícezdrojového financování své činnosti, a to jak pomocí nejrůznějších grantů včetně ministerstva kultury, tak i z fondů Evropské unie. Tuto možnost příspěvkové organizaci nemají," uvedl Kaucký v tiskové zprávě.
Výbor pro kulturu zároveň souhlasil s harmonogramy transformace. Podklady nyní projedná městská rada a poté zastupitelstvo.