09.01.2025 15:29

Východočeské divadlo Pardubice chystá českou premiéru hry Spílání jevišti

Východočeské divadlo Pardubice od roku 2010 uvádí cyklus INprojekty, který formou scénických čtení představuje novinky světové dramatiky. Malé inscenační projekty vznikají během pouhých čtyř zkoušek, výsledek se však v mnohém blíží plnohodnotným inscenacím, pouze s tím rozdílem, že herci hrají situace v prostoru s textem v ruce.

Pro první INprojekt roku 2025 si divadlo vybralo hru německé autorky izraelského původu Sivan Ben Yishai, cenami ověnčené hvězdy současného německého divadla. Její originální výpověď o současném divadle s názvem Spílání jevišti inscenuje čerstvá absolventka činoherní režie pražské DAMU Gabriela Gabašová, která si ke spolupráci přizvala herce Elišku Jechovou, Ludmilu Mecerodovou, Jiřího Hábu, Štěpána Pospíšila a Ladislava Špinera. Premiéra se uskuteční v pondělí 13. ledna v komorním prostoru Malé scény ve dvoře. Jednat se bude o českou premiéru, neboť hra Spílání jevišti ještě nebyla v Čechách realizována.

„Veřejná operace těla instituce bez umrtvení. I tak lze popsat hru Spílání jevišti, kterou označili kritici z Německa, Rakouska a Švýcarska oslovení časopisem Theater heute za hru sezóny 2022/2023. Pandemická uzávěra byla pro mnohá divadla příležitostí podívat se na sebe zevnitř. To udělala také autorka Sivan Ben Yishai, když použila právě divadlo jako výchozí bod k uvažování o instituci – o její povaze, životnosti a tělech v ní. Z pohledu hereček a herců, tvořících tělo divadla, z pohledu diváků a překvapivě i divadelní budovy jako takové. Jedná se o poněkud provokativní výpověď, které však nechybí humor a sebeironie,“ říká dramaturgyně cyklu INprojekty Anna Zindulková Hlaváčková.

„Texty Sivan Ben Yishai jsem začala číst během pandemie, kdy mě fascinovalo, jak dokáže vystihnout frustraci i touhu po spojení. Humor ve Spílání jevišti mi připadá osvobozující a současně velmi trefný. Autorka si dokonce s diváky pohrává natolik, že je během hry přímo vybízí, aby odešli – což mi přijde vtipné, protože v českém divadle bychom spíš řekli: Odcházet můžete, ale až po děkovačce!“ prozrazuje režisérka Gabriela Gabašová.

Spílání jevišti je poměrně rozsáhlý text, který není možné v rámci scénického čtení interpretovat v celé jeho délce. Bylo tedy potřeba promyšleně škrtat a zbavovat se některých motivů. „Zachovat jsem ale určitě chtěla humor a ostrý pohled na společenské fenomény. Text je plný nadsázky a zároveň jde o hluboce osobní výpověď, což jsou kvality, které mě fascinují. Věřím, že i ve scénickém čtením můžeme divákům nabídnout intenzivní zážitek, pokud tedy dřív neodejdou...“ dodává se smíchem Gabriela Gabašová.

 

Autor článku: Radek Smetana, foto: režisérka Gabriela Gabašová

Východočeské divadlo Pardubice chystá českou premiéru hry Spílání jevišti

Inscenace

13.06.2025

MÁ VLTAVA – baletní představení předních evropských sólistů v režii bratří Bubeníčků přesně za měsíc roztančí zámecký areál ve Veltrusech

Mimořádné open-air představení MÁ VLTAVA, které propojuje klasickou hudbu Bedřicha Smetany a současný tanec, přiváží do zámeckého areálu ve Veltrusech světově uznávaný choreograf a tanečník Jiří Bubeníček. Představení vzniklo ve spolupráci s předními sólisty významných evropských baletních scén.

13.06.2025

Händelova opera Julius Caesar v Egyptě v autentické podobě pouze pětkrát v Ostravě

Operní opus Georga Friedricha Händela (1686–1759) o Caesarově tažení do Egypta a jeho vztahu s královnou Kleopatrou ovládne ostravské Divadlo Antonína Dvořáka na konci sezóny. Premiéra opery Julius Caesar v Egyptě bude 19. června a po pouhých pěti představeních v Ostravě jsou v plánu ještě tři na festivalu ve Znojmě.

13.06.2025

Divadlo Husa na provázku se v příští sezoně zaměří na téma strachu

Dramatický debut oceňovaného prozaika Petra Šestáka, adaptace strhujícího historického románu nositele Nobelovy ceny I. B. Singera, komorní ponor do vnitřního světa a prožívání zvířat i objektové divadlo pro děti z dílny seniorského Studia 60+. Sezona 2025/26 v brněnském Divadle Husa na provázku ponese heslo Neboj, neboj! a nabídne řadu možností pohlédnout do tváře osobním i kolektivním strachům dneška.