09.01.2025 15:29

Východočeské divadlo Pardubice chystá českou premiéru hry Spílání jevišti

Východočeské divadlo Pardubice od roku 2010 uvádí cyklus INprojekty, který formou scénických čtení představuje novinky světové dramatiky. Malé inscenační projekty vznikají během pouhých čtyř zkoušek, výsledek se však v mnohém blíží plnohodnotným inscenacím, pouze s tím rozdílem, že herci hrají situace v prostoru s textem v ruce.

Pro první INprojekt roku 2025 si divadlo vybralo hru německé autorky izraelského původu Sivan Ben Yishai, cenami ověnčené hvězdy současného německého divadla. Její originální výpověď o současném divadle s názvem Spílání jevišti inscenuje čerstvá absolventka činoherní režie pražské DAMU Gabriela Gabašová, která si ke spolupráci přizvala herce Elišku Jechovou, Ludmilu Mecerodovou, Jiřího Hábu, Štěpána Pospíšila a Ladislava Špinera. Premiéra se uskuteční v pondělí 13. ledna v komorním prostoru Malé scény ve dvoře. Jednat se bude o českou premiéru, neboť hra Spílání jevišti ještě nebyla v Čechách realizována.

„Veřejná operace těla instituce bez umrtvení. I tak lze popsat hru Spílání jevišti, kterou označili kritici z Německa, Rakouska a Švýcarska oslovení časopisem Theater heute za hru sezóny 2022/2023. Pandemická uzávěra byla pro mnohá divadla příležitostí podívat se na sebe zevnitř. To udělala také autorka Sivan Ben Yishai, když použila právě divadlo jako výchozí bod k uvažování o instituci – o její povaze, životnosti a tělech v ní. Z pohledu hereček a herců, tvořících tělo divadla, z pohledu diváků a překvapivě i divadelní budovy jako takové. Jedná se o poněkud provokativní výpověď, které však nechybí humor a sebeironie,“ říká dramaturgyně cyklu INprojekty Anna Zindulková Hlaváčková.

„Texty Sivan Ben Yishai jsem začala číst během pandemie, kdy mě fascinovalo, jak dokáže vystihnout frustraci i touhu po spojení. Humor ve Spílání jevišti mi připadá osvobozující a současně velmi trefný. Autorka si dokonce s diváky pohrává natolik, že je během hry přímo vybízí, aby odešli – což mi přijde vtipné, protože v českém divadle bychom spíš řekli: Odcházet můžete, ale až po děkovačce!“ prozrazuje režisérka Gabriela Gabašová.

Spílání jevišti je poměrně rozsáhlý text, který není možné v rámci scénického čtení interpretovat v celé jeho délce. Bylo tedy potřeba promyšleně škrtat a zbavovat se některých motivů. „Zachovat jsem ale určitě chtěla humor a ostrý pohled na společenské fenomény. Text je plný nadsázky a zároveň jde o hluboce osobní výpověď, což jsou kvality, které mě fascinují. Věřím, že i ve scénickém čtením můžeme divákům nabídnout intenzivní zážitek, pokud tedy dřív neodejdou...“ dodává se smíchem Gabriela Gabašová.

 

Autor článku: Radek Smetana, foto: režisérka Gabriela Gabašová

Východočeské divadlo Pardubice chystá českou premiéru hry Spílání jevišti

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.