18.02.2020 11:06

Východočeské divadlo Pardubice uvede premiéru Audience u královny

V sobotu 22. února na pardubická divadelní prkna poprvé vstoupí současná britská panovnice Alžběta II., která je titulní postavou hry Petera Morgana Audience u královny (inscenaci uvede divadlo místo původně plánované premiéry muzikálu Grand Hotel, jež se přesouvá do následujících sezón). Královnu Alžbětu II. ztvární Petra Janečková, která v roce 2014 v Králově řeči hrála manželku krále Jiřího VI. rodným jménem Elizabeth Angela Marguerite Bowes-Lyon, matku Alžběty II. Za režisérský pult stejně jako při Králově řeči usedl Petr Novotný.

„Audience u královny mě zaujala především svým humorem a inteligencí. Potom jsem začal číst vevnitř, mezi řádky a objevil jsem ještě jedno téma, které mě strašně vzrušuje. Královna je v této hře člověkem, který si klade otázky o smyslu své existence. Přemýšlí o tom, proč se do tohoto světa narodil, jestli role, do které byl manipulován, byla rolí, jež naplnila jeho život po okraj. Je mi sedmdesát a sám jsem v životním období, kdy si člověk tyto otázky klade, takže já Audienci dělám jako určitý záznam osobního hledání,“ říká režisér Petr Novotný.

Každé úterý přijímá panovnice britského impéria Alžběta II. v Buckinghamském paláci úřadující ministerské předsedy ke konzultacím. A právě ty jsou námětem hry o monarchii v moderním světě. „Obsah oněch setkání byl a je zachován v tajnosti, hra však tato tajemství odhaluje alespoň v autorské licenci. Dramatik Peter Morgan v představách vytvořil sérii klíčových setkání královny se známými obyvateli Downing Street. Každý z nich, od Churchilla po Camerona, si během těchto schůzek ujasňuje své postoje a často se zpovídá i ze svých intimních pochyb a problémů,“ doplňuje dramaturgyně hry Jana Uherová.

Vedle Petry Janečkové a hostující Karolíny Šafránkové, představitelky mladé Alžběty, se na jevišti objeví plejáda herců, kteří hrají ministerské předsedy. Například v roli premiéra Winstona Churchilla uvidíme Alexandra Postlera, který tuto postavu hrál už v Králově řeči, do „Železné Lady“ Margaret Thatcherové se vtělí Dagmar Novotná, Petr Dohnal vystoupí jako John Major, na audienci přijde také premiér Harold Wilson v podání Tomáše Lněničky a další.

Divadlo hru uvádí v překladu Zuzany Joskové, kostýmy jsou z dílny Romana Šolce a scénu navrhl Ivo Žídek.

„Diváci se mohou těšit na chytrou, vtipnou, ale i dojemnou inscenaci o politicích, kteří v jistých okamžicích své kariéry hrají vysokou hru, ale jinak jsou to lidé jako my ostatní,“ dodává Jana Uherová.

Před premiérou se ve foyer uskuteční vernisáž výstavy děl výtvarnice Lenky Dobešové a sochaře Jiřího Vašici.

http://www.vcd.cz/

Autor článku: Radek Smetana

Východočeské divadlo Pardubice uvede premiéru Audience u královny

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.