20.02.2018 17:09

Východočeské divadlo se loučí s inscenací Loveckých scén z Dolního Bavorska

Na čtvrtek 22. února je ve Východočeském divadle naplánována derniéra hry německého dramatika Martina Sperra Lovecké scény z Dolního Bavorska, kterou s pardubickým souborem nazkoušel režisér Filip Nuckolls.

Ústředním tématem Sperrova dramatu je princip outsiderství, princip jinakosti. Děj se odehrává na malé německé vesnici krátce po druhé světové válce v roce 1949, kde se jinakostí vyznačuje hned několik postav, které se snaží asimilovat do společnosti, být přijímány jako normální. „Podstatným tématem hry však také je, jak snadno se člověk dostane tzv. do řečí, jak lidi baví zabývat se cizími životy, čímž mnohdy berou osud těchto lidí do vlastních rukou, neboť právě svými řečmi mění skutečnost, pozměňují realitu. Za skutečné se pak často mnohem více považuje to, co se říká, než to, co se skutečně děje. Podtitulem Loveckých scén by pak klidně mohla být replika z textu: Lidi už si o tobě taky povídají,“ uvádí dramaturg Zdeněk Janál, který se na realizaci inscenace pohostinsky podílel.

Do hlavní role homosexuála Abrama režisér obsadil Petra Borovce. „Byla to pro mě skvělá spolupráce jak s režisérem, tak i s kolegy. Po dlouhé době jsem si to užíval od začátku až do konce. Tahle práce mě zatím chytla nejvíc, a nebylo to jenom tím, že jsem ve „Vdolečcích“, jak zkráceně říkáme Loveckým scénám z Dolního Bavorska, měl velkou roli. Na začátku jsem měl z tématu hry trochu strach, ale Filipův přístup mé obavy brzy rozehnal,“ říká Petr Borovec.

Lovecké scény z Dolního Bavorska vznikly v 60. letech minulého století a v Německu platily za poměrně skandální, přestože Sperr neměl potřebu šokovat, pouze chtěl přimět diváka ke spoluuvažování o daném problému, který ve své hře rozvíjí. „Ani naším cílem nebylo šokovat. Myslím, že téma homosexuality, které je podstatnou součástí hry, je už dnes vyřešené i na té poslední české vesnici a že jsme schopni se na toto téma s nadhledem podívat. My jako inscenátoři homosexualitu nepropagujeme, ale ani se jí nestraníme, ani ji nezavrhujeme. Ale skrze životní situace a argumenty vybízíme k úvahám, jak jinakost řešit. A jinakost není jen o homosexualitě, ale třeba o barvě pleti, o kulturní jinakosti, o jinakosti řeči apod. Lovecké scény jsou o jinakosti a jejím přijímání, o solidárnosti s ní, nejsou jen o tom, jak v poválečném roce 1949 chtěli v německé vesnici „vyštípat“ homosexuála,“ tvrdí režisér Filip Nuckolls.

http://www.vcd.cz/

Autor článku: Radek Smetana

Východočeské divadlo se loučí s inscenací Loveckých scén z Dolního Bavorska

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.