19.10.2022 15:59

Východočeské divadlo uvede světovou premiéru inscenace MAKROPULOS musical

Po více než třiceti letech se na pardubické jeviště vrací Věc Makropulos Karla Čapka, tentokrát však s jiným názvem, v muzikálovém hávu, a především ne tak zcela a výhradně Čapkova.

O víkendu 22. a 23. října se v historické budově Východočeského divadla uskuteční slavnostní premiéry inscenace MAKROPULOS musical z autorské dílny Petra Abrahama, Ondřeje Soukupa a Gabriely Osvaldové. Novou adaptaci známého dramatu o touze po věčném mládí režíruje Petr Novotný, jenž se současně skrývá pod pseudonymem tvůrce libreta Petra Abrahama.

„Nové zpracování nesmrtelné látky vzniklo ke stému výročí světové premiéry původního dramatu. I po sto letech tedy Čapkovo dílo stále žije a vzhledem k pokrokům, jichž od té doby lidstvo a jeho medicína dosáhly, může dnes působit dokonce ještě naléhavěji, až nesmrtelně,“ říká dramaturgyně hry Anna Hlaváčková.

Hra začíná dvě hodiny před půlnocí na sklonku roku 1922. „V čerstvě otevřené pražské Lucerně začíná silvestrovská show, jejíž hlavní hvězdou je excelentní zpěvačka Emilia Marty. Než přijde Nový rok, dokáže tato záhadná femme fatale obrátit život naruby prakticky každému, s kým se setká. Tentokrát ale nekompromisně sleduje svůj vlastní zájem, díky němuž je naživu už tři sta let – věc Makropulos,“ popisuje výchozí bod děje Anna Hlaváčková.

Hlavní roli tajemné umělkyně ztvárňuje Petra Janečková, dále hrají Ladislav Špiner v připsané roli Johnnyho Smrti, kolegy Emilie Marty v silvestrovské revue, Martin Mejzlík, Tomáš Lněnička, Josef Pejchal, Karolína Šafránková či Ludmila Mecerodová.

„Nápad na to, kam posunout příběh Karla Čapka, vznikl ze spolupráce s Hanou Zagorovou, pro kterou jsem po jejím účinkování v Jacku Rozparovači hledal nějakou velkou roli, kde by také mohla hodně zpívat. I když z toho nápadu nakonec sešlo, paní Hanka zůstala jeho velkou a zásadní inspirací,“ prozrazuje režisér Petr Novotný a dál vysvětluje: „Věc Makropulos je doslova těhotná tím, aby na jevišti Emilia Marty vystoupila také ve svém umění, o němž se tak pochvalně mluví. K činohře proto přibyla určitá plocha, řekněme, jazzových šansonů, ve kterých Emilia Marty zpívá o svých životních zkušenostech. Někdy jsou k pláči, někdy k smíchu, někdy jsou sarkastické, jindy ironické.“

Sobotní premiéru Makropulos musical ve foyer předznamená vernisáž výstavy obrazů malíře Jana Svobody.

VČD

Autor článku: Radek Smetana; Foto: Jiří Sejkora

Východočeské divadlo uvede světovou premiéru inscenace MAKROPULOS musical

Inscenace

22.12.2025

Symfonický orchestr Českého rozhlasu vstoupí do nového roku s vroucností italských melodií

Vstup do jubilejního roku, na který připadá 100. výročí vzniku Symfonického orchestru Českého rozhlasu, bude v jeho podání radostný a hřejivý. Přesně takovou atmosféru dokáží vykouzlit nejslavnější italské písně a árie v podání hráčů SOČRu, tenoristy Daniela Matouška a jeho mladých kolegů Barbory Kubíkové a Ahmada Hedara. Název programu ´O sole mio mj. odkazuje na CD, které jmenovaní interpreti společně připravili pod taktovkou Jana Kučery.

17.12.2025

Poslední premiérou šumperského divadla v tomto roce je adaptace filmové komedie Pane, vy jste vdova!

Divadlo Šumperk uvede v sobotu poslední premiéru letošního roku, kterou je divadelní adaptace filmové komedie se sci-fi prvky Pane, vy jste vdova! Komedii scénáristů Miloše Macourka a Václava Vorlíčka připravil pro šumperské divadlo režisér Jiří Liška, jehož tvorba byla dosud známa především zdejším dětem a to díky inscenacím Rychlebské pohádky a Hrnečku, vař!

17.12.2025

Dido a Aeneas v Národním divadle: barokní opera jako intimní drama mysli

Opera Národního divadla uvede v sezoně 2025/2026 ve Stavovském divadle novou inscenaci barokní opery Dido a Aeneas Henryho Purcella – jednoho ze základních kamenů operní historie a díla mimořádné emocionální síly. Hudebního nastudování se ujme barokní specialista Michael Hofstetter, režie je v rukou Alice Nellis. Na inscenaci spolupracuje také Collegium Vocale 1704.