19.10.2022 15:59

Východočeské divadlo uvede světovou premiéru inscenace MAKROPULOS musical

Po více než třiceti letech se na pardubické jeviště vrací Věc Makropulos Karla Čapka, tentokrát však s jiným názvem, v muzikálovém hávu, a především ne tak zcela a výhradně Čapkova.

O víkendu 22. a 23. října se v historické budově Východočeského divadla uskuteční slavnostní premiéry inscenace MAKROPULOS musical z autorské dílny Petra Abrahama, Ondřeje Soukupa a Gabriely Osvaldové. Novou adaptaci známého dramatu o touze po věčném mládí režíruje Petr Novotný, jenž se současně skrývá pod pseudonymem tvůrce libreta Petra Abrahama.

„Nové zpracování nesmrtelné látky vzniklo ke stému výročí světové premiéry původního dramatu. I po sto letech tedy Čapkovo dílo stále žije a vzhledem k pokrokům, jichž od té doby lidstvo a jeho medicína dosáhly, může dnes působit dokonce ještě naléhavěji, až nesmrtelně,“ říká dramaturgyně hry Anna Hlaváčková.

Hra začíná dvě hodiny před půlnocí na sklonku roku 1922. „V čerstvě otevřené pražské Lucerně začíná silvestrovská show, jejíž hlavní hvězdou je excelentní zpěvačka Emilia Marty. Než přijde Nový rok, dokáže tato záhadná femme fatale obrátit život naruby prakticky každému, s kým se setká. Tentokrát ale nekompromisně sleduje svůj vlastní zájem, díky němuž je naživu už tři sta let – věc Makropulos,“ popisuje výchozí bod děje Anna Hlaváčková.

Hlavní roli tajemné umělkyně ztvárňuje Petra Janečková, dále hrají Ladislav Špiner v připsané roli Johnnyho Smrti, kolegy Emilie Marty v silvestrovské revue, Martin Mejzlík, Tomáš Lněnička, Josef Pejchal, Karolína Šafránková či Ludmila Mecerodová.

„Nápad na to, kam posunout příběh Karla Čapka, vznikl ze spolupráce s Hanou Zagorovou, pro kterou jsem po jejím účinkování v Jacku Rozparovači hledal nějakou velkou roli, kde by také mohla hodně zpívat. I když z toho nápadu nakonec sešlo, paní Hanka zůstala jeho velkou a zásadní inspirací,“ prozrazuje režisér Petr Novotný a dál vysvětluje: „Věc Makropulos je doslova těhotná tím, aby na jevišti Emilia Marty vystoupila také ve svém umění, o němž se tak pochvalně mluví. K činohře proto přibyla určitá plocha, řekněme, jazzových šansonů, ve kterých Emilia Marty zpívá o svých životních zkušenostech. Někdy jsou k pláči, někdy k smíchu, někdy jsou sarkastické, jindy ironické.“

Sobotní premiéru Makropulos musical ve foyer předznamená vernisáž výstavy obrazů malíře Jana Svobody.

VČD

Autor článku: Radek Smetana; Foto: Jiří Sejkora

Východočeské divadlo uvede světovou premiéru inscenace MAKROPULOS musical

Inscenace

13.06.2025

MÁ VLTAVA – baletní představení předních evropských sólistů v režii bratří Bubeníčků přesně za měsíc roztančí zámecký areál ve Veltrusech

Mimořádné open-air představení MÁ VLTAVA, které propojuje klasickou hudbu Bedřicha Smetany a současný tanec, přiváží do zámeckého areálu ve Veltrusech světově uznávaný choreograf a tanečník Jiří Bubeníček. Představení vzniklo ve spolupráci s předními sólisty významných evropských baletních scén.

13.06.2025

Händelova opera Julius Caesar v Egyptě v autentické podobě pouze pětkrát v Ostravě

Operní opus Georga Friedricha Händela (1686–1759) o Caesarově tažení do Egypta a jeho vztahu s královnou Kleopatrou ovládne ostravské Divadlo Antonína Dvořáka na konci sezóny. Premiéra opery Julius Caesar v Egyptě bude 19. června a po pouhých pěti představeních v Ostravě jsou v plánu ještě tři na festivalu ve Znojmě.

13.06.2025

Divadlo Husa na provázku se v příští sezoně zaměří na téma strachu

Dramatický debut oceňovaného prozaika Petra Šestáka, adaptace strhujícího historického románu nositele Nobelovy ceny I. B. Singera, komorní ponor do vnitřního světa a prožívání zvířat i objektové divadlo pro děti z dílny seniorského Studia 60+. Sezona 2025/26 v brněnském Divadle Husa na provázku ponese heslo Neboj, neboj! a nabídne řadu možností pohlédnout do tváře osobním i kolektivním strachům dneška.