07.12.2010 00:00

Vychvalovaný Hamlet v přímém přenosu z londýnského Národního divadla v kině Aero

NT live 2010/2011, kino Aero, 9. prosince 2010/ 19.45hod

Hamlet v tričku, Hamlet současnosti, hlásají britské novinové články. Přímé přenosy z Národního divadla v Londýně pokračují ve čtvrtek, 9. prosince 2010, v kině Aero inscenací Shakespearova Hamleta. Dánský princ, tentokrát v režii Nicholase Hytnera, ředitele, producenta a režiséra ND, se vrací na prkna Národního divadla po téměř deseti letech (v londýnském ND byl Hamlet naposledy uveden v roce 2000/2001 v režii Johna Cairda, hlavní roli ztvárnil Simon Russell Beale). Hytnerův Hamlet, ohlášen a očekáván již od roku 2008, (posunut však až na rok 2010 kvůli dvěma konkurenčním hamletovským představením s Jude Lawem a Davidem Tennantem uváděným taktéž vLondýně), sklízí úspěch diváků i kritiků.

HAMLET Nicholase Hytnera se vyznačuje především originálním hereckým obsazením v čele s Rory Kinnearem (Hamlet), Clare Higginsovou (Gertrude), Patrickem Malahidem (Claudius), Davidem Calderem (Polonius), Jamesem Laurensonem (Duch) a Ruth Negga (Ophelia).

Nicholas Hytner přináší inscenaci Hamleta v moderním hávu. Jeho pojetí se dá pokládat za zrcadlový, pokřivený odraz naší doby. Dánsko se v Hytnerově adaptaci mění v politický stát, v němž jsou postavy neustále sledovány; chrliče nahradily průmyslové kamery, dvořany a sluhy zase tajní agenti šeptající informace do mikrofonů a přijímající rozkazy do sluchátek. V tomhle světě nikdy nejste sami, agenti jsou vždy skryti ve stínu či za oknem. Nikde nejste v bezpečí, všude je cítit neklid, strach a teror. Nakonec i Ofelii v rámci moderní koncepce namísto utonutí čeká jiný konec: je odvlečena ze scény a zavražděna – důvod? Její šílenství se stalo přítěží státu, na rozkaz krále je proto tajnými agenty odstraněna. Samotný Hamlet oblečený v tričku se smajlíkem nebo v šusťákové bundě evokuje spíš dojem rebelského post-graduálního studenta než představitele královského rodu, není šílený, ale vychytralý, odkojený prostředím, ve kterém lze pouze předstírat, chová se neurvale, zpupně, zcela mimo rámec etikety a při známé replice „být či nebýt“ si dokonce zapaluje cigaretu.

Rory Kinnear, ověnčený prestižní divadelní cenou Olivier Award a Ian Charleson Award (za roli Sira Fopling Fluttera ve hře Nicholase Hytnera, The Man of Mode), spolupracuje s Hytnerem a Národním divadlem v Londýně již od roku 2006 (již zmíněná hra The Man of Mode, spolupráce na hře Southwark Fair, Burnt by the Sun...), na svém kontě má ale i filmové role (Wild Target, Quantum of Solace) a televizní role (Lennon Naked, The First Men in the Moon...).

Jeho (Rory Kinneara) Hamlet je dospělý muž, obyčejný dospělý muž oproštěn od jakékoli aristokratičnosti, snažící se, v sebezničující bitvě a pod neustálým dohledem státu, který mu odpírá důvěru, přátele i lásku, najít smysl života. Jestliže je toto Hamlet naší doby, pak je naše doba vskutku bezútěšná.

(The Independent; First Night: Hamlet, National Theatre, London by David Lister, 8.10.2010)

Zdroj: eva.petlakova@kinoaero.cz

Autor článku: Informace z divadel