16.07.2003 00:00

Vyhlášení vítěze Ceny Sazky 2003 za objev v tanci

Tisková zpráva Tance Praha

Druhý ročník Ceny Sazky "za objev v tanci" potvrdil s rychlostí až nečekanou, že současný tanec je naším nejdynamičtěji se vyvíjejícím druhem umění. Domácí porota právě tak jako zahraniční pozorovatelé České taneční platformy 2003  konstatovali, že současný tanec v našem regionu učinil od loňského ročníku - s již tehdy standardní evropskou úrovní -  mohutný skok kupředu.
 
Porota stála proto tentokrát před nesnadným úkolem.  Soutěže se zúčastnila řada velmi vyrovnaných, avšak zároveň  rozličných a obtížně souměřitelných děl potenciálních kandidátů. Svědčí o tom i paleta jmen choreografů, kteří obdrželi od jednoho či více porotců kandidátský hlas (z dvaadvaceti soupeřících obdrželo tyto hlasy dvanáct choreografů). Porota  konstatovala  velký  posun zejména pokud jde o  práci  s tanečním a světelným prostorem, obecně výrazný  vzrůst  výtvarné kultury a vkusu. Nezatěžkaný, transparentní a dýchající prostor byl výzvou k proměnlivým a svobodným tanečním hrám.

V užším výběru  figurovali následující choreografové: Po dvou bodech od poroty získaly Nora Nohejlová a Mirka Eliášová. Představení Apnie Nory Nohejlové  zachytilo cestu, jíž dospívají impulzivní živá těla k prvotní vzájemnosti živých bytostí - ke hře. Mirka Eliášová v Lehce zaprášeném létě se ubírá svou vlastní cestou, cestou mikropříběhů, ovanutých tu sentimentem, tu ironií.

  Adéla Stodolová získala v hodnocení poroty 3 body za představení Všechna jediná. Autorka v něm  míří k chápavé komunikaci s publikem a snaží se sdělit údiv z okamžiků zahlédnutých na rubu všední skutečnosti. 3 body přiřkla porota také choreografii Lenky Ottové C´est la vie. Tato choreografka  ve vzestupné křivce své umělecké kariéry přinesla emotivní a zároveň vzácně perfekcionistickou choreografii na vysoké interpretační úrovni, umocněnou sofistikovaným  prostorovým konceptem lihgting designu. 3 body získal rovněž  choreografický team Veronika Knytlová - Tereza Ondrová - Dora Hoštová s opusem Kruh. Velmi mladé choreografky a zároveň interpretky překvapily neobyčejně rázným zmocněním se prostoru, suverénním zacházením se všemi dostupnými výrazovými prostředky aktuálního tance a bezproblémovým zabydlením v současné taneční estetice.

5 bodů získala charismatická, u publika oblíbená  taneční dvojice Eva Černá-Karel Vaněk, kteří se zúčastnili soutěže s představením Nomen nescio;  ve své tvorbě cílevědomě kráčí za vytvořením expresivně vyjádřeného tanečního příběhu; přidržují se  myšlenky osudovosti, která je neodmyslitelná od  tradice středoevropského tance.

6 bodů patří  Pierru Nadaud a dílu Čísi lehké tělo,  komorní kompozici s dětskou partnerkou, dílu obzvláštní  osobní jemnosti a autenticity, jehož pohyb nezalhal ani na zlomek vteřiny. 6 bodů získala také choreografie Okna Petry Hauerové, dílo kultivované a divoké zároveň, kde blíženecká dvojice dívčích bakchantek splývá a odděluje se, pro nehybného a nezúčastněného  obnaženého muže v pozadí, jehož přítomnost symbolicky organizuje prostor.

 Choreografická dvojice Tomáš Rychetský - David Stránský ve své choreografii Positivní...? (získala 7 bodů) prokazují, že mladí tvůrci moderního tance se neuzavírají do slonové věže umění, ale berou na sebe se vší vážností břímě zla, s nímž se potýká současný svět.

 Kristýna Lhotáková  svou Otázkou pro příští rok (8 bodů) se křehkými pohybovými narážkami v intencích minimalismu  hravým způsobem dobírá k naší dějinné paměti. Činí tak skrze svou partnerku v představení - starší paní;  zranitelnost stáří i hravá ležérnost kompozice má schopnost  diváky lidsky oslovit.

Na druhém místě - osudově právě tak jako vloni - se počtem hlasů 9 - umístila Ioana Mona Popovici s choreografií Židle na hudbu J.S.Bacha. Její konsekventní dílo povahy manifestu minimalismu, založené na velmi subtilních korespondencích hudebních a pohybových struktur, poskytlo látku k nejbouřlivějším diskusím mezi porotci. Její přední bodové umístění svědčí o tom, že pozice minimalismu a konceptuálních přístupů jsou u nás velmi silné a generačně vyhraněné.

Po zaujatých a dlouhotrvajících diskusích udělila odborná devítičlenná porota 11 body  Cenu Sazky „za objev v tanci“ Kristýně Celbové  za choreografii Agáta 19... s přihlédnutím k její dosavadní tvorbě. Její autorka, v současné době studentka choreografie Hudební akademie múzických umění, upozornila na sebe již jako studentka  konzervatoře Duncan Centre  zrale komponovanými choreografickými debuty  (2. místo v soutěži o Cenu Jarmily Jeřábkové za opus Nevěsty Cháronovy v roce 1999). Její nová, oceněná choreografie se - právě tak jako její nejlepší starší práce -  vyznačuje přesnou choreografickou kresbou a artikulovaně - nikoli však popisně - formulovaným tématem. Také ona se v metaforické šifře pokouší vyjádřit vnitřní svět mladých lidí  ohrožených snadno dostupnou, ale tragicky placenou extází. Pro tuto mladou choreografku už také od jejích počátků  platí to, co znělo  letos výrazně v průběhu celé České platformy: výtvarná elegance, cit pro prostor a jeho rytmus, expresivní světelný design, komplementární k pohybu tanečnice, jistota tanečního provedení.  Porota spatřuje v Kristýně Celbové velký talent a se zájmem hodlá sledovat její další vývoj. Cena Sazky ve výši 300.000 Kč je určena na nové dílo choreografky, které by měla vytvořit do příštího vyvrcholení České taneční platformy a které by mělo představit skupinovou choreografii v délce nejméně poloviny večerního představení.

Letošní přehlídka a soutěž rozmanitostí svých faset daly vyvstat herní tváři tanečního umění.  Soudobý tanec naplňuje humanistickou představu člověka jako tvora, který si hraje - homo ludens.


Jménem jedenáctičlenné poroty Nina Vangeli

 

Autor článku: příspěvky veřejnosti