Vyjádření Městských divadel pražských ke studii Návrh systémové optimalizace pražské divadelní sítě
Magistrát hl. m. Prahy se již mnoho let snaží vyřešit otázku financování a správy pražských divadel. Nejnověji si radní pro kulturu hl. m. Prahy Ing. Václav Novotný objednal u expertního týmu vedeného Ondřejem Černým vypracování studie s názvem Návrh systémové optimalizace pražské divadelní sítě. Tým navrhuje poměrně radikální řešení transformace pražských divadel, ovšem jak v obecných závěrech, tak v detailech budí studie nemalé rozpaky. Ke sporným bodům, které se týkají Městských divadel pražských (MDP), se vyjádřili ředitel Ondřej Zajíc, umělecký šéf Petr Svojtka, prezident Herecké asociace Jiří Hromada, právník Jan Šafránek a další.
Principiální doporučení transformovat všechna městem zřizovaná divadla do obecně prospěšných společností, tedy formy, která za několik měsíců ze zákona zanikne, je bizarní a spíše úsměvné. „Tento materiál také doporučuje ukončit činnost Divadla Rokoko, což by v konečném důsledku znamenalo faktický zánik celých MDP, tedy divadla s více než šedesátiletou tradicí. Proto nás především zajímaly věcné důvody, kterými je takový návrh podložen. Nic takového ovšem expertní tým nepředkládá, ani neodkazuje na žádnou relevantní analýzu. Jediné exaktní srovnání se opírá o výkonové ukazatele, které zpráva čerpá z magistrátních zdrojů a které takřka u všech divadel zřizovaných městem (včetně MDP) prokazují nadstandardní úspěšnost. Dalších výstupů týkajících se MDP je překvapivě málo a – co je především zarážející a znepokojující – jsou velmi neodborné. A to do takové míry, že považujeme za nezbytné o tom informovat veřejnost a pražské politiky,“ říká ředitel MDP Ondřej Zajíc.
Expertní komise interpretuje fakta nepochopitelným způsobem. Například říká: „Přestože obsazenost hlediště (rozuměj MDP) stoupla za sledované období o celých 9 %, je tento pozitivní ekonomický efekt pravděpodobně způsoben hlavně výrazným snížením počtu premiér (a tedy přímých nákladů) z devíti v roce 2008 na šest v roce 2012, což by mohlo mít negativní dopad v budoucnosti.“ Přitom za nárůstem odehraných představení během pěti let ze 450 na 607 za poklesu počtu premiér ve stejném období z 9 na 6 stojí jednoznačně pozitivní trend, který ukazuje, že divadla ABC a Rokoko mají na repertoáru tolik inscenací, o něž je divácký zájem, že prostě nemohou nasazovat další nové tituly, protože pro ně již nejsou termíny. „Toto nesmyslné a zavádějící tvrzení překrucuje skutečnost a spíš působí dojmem, že chce cíleně poškodit naše divadlo. Je smutné, že tým teoretiků nespolupracoval a ani jakkoli nekonzultoval své závěry s praktickými divadelníky z dotčených divadel, a proto je plný takovýchto elementárních chyb,“ konstatuje umělecký šéf Petr Svojtka. A dodává: „Jen na okraj: doporučovali bychom expertům, aby celkově ke studii přistupovali pečlivěji, mohli by se tak vyvarovat velkého množství pravopisných chyb, které se v jednostránkové pasáži o MDP vyskytují.“
Právníka Jana Šafránka z firmy BNT zastupujícího MDP zaujala formulace týkající se prací s minoritami: „…pro menšiny hrají pouze MDP, a to pro ekonomicky nejsilnější gay minoritu, nikoli jiné sociálně a ekonomicky znevýhodněné skupiny.“ „Jedná se o velice problematickou formulaci. Když pomineme, že je zcela nepravdivá, jak se dá snadno prokázat, a jednoznačně tak poškozuje jméno MDP, má v sobě ze zcela nepochopitelných důvodů rysy xenofobie. Pokud by se zastupitelé hl. m. Prahy rozhodli, že podpoří doporučení Černého komise, museli bychom zase my spolu s vedením MDP zvážit, zda by nebylo vhodné hledat způsob, jak zpochybnit důvěryhodnost expertní zprávy. Takovéto nepravdivé a navíc vlastně xenofobní formulace nemají s odbornou prací mnoho společného. Realizovat studii, která staví na zřejmém zamlčování a překrucování faktů, mi pro pražskou divadelní síť přijde rizikové a velmi nešťastné,“ uvádí Jan Šafránek.
Jak v Městských divadlech pražských skutečně vypadá práce se sociálně a ekonomicky znevýhodněnými skupinami uvádí na pravou míru Kateřina Gardner, PR a marketingová manažerka divadla: „Za vše hovoří lehce ověřitelná fakta. V sezoně 2011/2012 navštívilo Městská divadla pražská téměř 19 tisíc seniorů a studentů. V tomtéž období jsme odehráli 26 představení pouze pro základní a střední školy, na večerní představení poskytujeme slevy studentům a tělesně postiženým. Organizujeme představení s doprovodným programem pro rodiny s dětmi s cílem budovat vztah k divadlu již od útlého věku. Jako jediné divadlo v republice poskytujeme výraznou slevu ze vstupného pro nezaměstnané a jejich blízké pod heslem Kultura se neškrtá, kterou využilo v minulém roce více než 300 rodin. Pro nevidomé jsme připravili inscenaci Molly Sweeney, která jim bude blízká nejen tématem, ale také velice vstřícná svou monologickou formou. Minoritu gayů a leseb oslovujeme v rámci ojedinělé divadelní akce Představení pro nezadané.“ Pro přesnější představu o tom, jak podstatnou roli hraje práce s minoritami v divadlech ABC a Rokoko, stačí porovnat tato čísla s celkovou návštěvností některých pražských divadel ve stejném období - například všechna představení Dejvického divadla navštívilo v roce 2012 celkem 19 tisíc diváků.
Prezident Herecké asociace Jiří Hromada poznamenává: „Studie nás zklamala v principu i v detailech. Tradice a úroveň hereckých souborů v MDP přechází z generace na generaci. Likvidovat dnes tento soubor na základě účelových lží, ochuzuje možnost zachovat pro diváckou obec zážitek na jiné úrovni než komerční. Diskriminační argument, že je gay minorita ekonomicky nejsilnější, vyvrací častý, hořký postoj veřejnosti, že nejbohatší je minorita herecká, žijící s milióny ve vilách a mercedesech. Jako dlouholetý představitel celostátního gay hnutí v ČR se ztotožňuji s postojem MDP, že studie má xenofobní rysy. Nerespektuje Ústavu ČR, antidiskriminační zákon ani výrazné pozitivní změny v postoji české veřejnosti ke gay minoritě. Místo respektu k MDP, že dává prostor lidskému rozměru ve své působnosti, jsme svědky účelové lži se záměrem likvidovat divadlo s neopominutelnou tradicí...“
Materiál na jiném místě konstatuje: „Svazek MDP (rozuměj spojení Divadla ABC a Divadla Rokoko) je považován v současné době za přežitý, historicky udržovaný model.“ „Kým je považován za přežitý model? A na základě čeho? Studie toto likvidační tvrzení nijak nerozvádí, nijak neargumentuje. Je to výkřik bez jakékoli hodnoty. Mně osobně není známa žádná analýza, která by došla k podobnému závěru – ať z hlediska uměleckého, ekonomického či provozního. Naopak počet 191 000 diváků, kteří loni navštívili představení MDP a učinili tak z něj nejnavštěvovanější činoherní divadlo v ČR, spíše ukazuje na to, že takový svazek je živoucí a funkční,“ uvádí Petr Svojtka.
Ondřej Zajíc uzavírá: „Studie je vůči MDP nepřátelská. Žádné divadlo nesmí být hodnoceno zaujatě. Proti zaujatosti se budeme bránit všemi prostředky. Kvůli Městským divadlům pražským a kvůli principu. Není možné, aby se o bytí a nebytí jakéhokoli divadla rozhodovalo na základě manipulací, zlých lží a pomluv.“
Materiál týmu O. Černého naleznete zde:
http://kultura.praha.eu/public/d2/90/c4/1528659_344668_Navrhovy_dokument.pdf
http://kultura.praha.eu/public/9d/4b/57/1528661_344669_Podkladova_studie.pdf