27.06.2024 12:58

Vyšla Divadelní revue 1/2024

Počínaje 35. ročníkem přechází časopis Divadelní revue do režimu Open Access a otevírá se mezioborovému přístupu. Čísla jsou stavěna tematicky; téma je nahlédnuto z perspektivy teatrologie, ale i jiných vědních oborů. Otevřenost zastáváme rovněž k rozličným metodologickým přístupům. Divadelní revue zůstává odborným recenzovaným periodikem (zařazeným do databáze SCOPUS) a je nadále vydávána v Kabinetu pro studium českého divadla IDU.


V tomto sešitu se dotýkáme tématu okrajů, periferií, hlubin a niterností; fenomény zdánlivě marginální, skryté, zasuté a vzdálené jsou postaveny do středu pozornosti. S využitím konceptů performativity a naratologie odkrývají příspěvky Matouše Jalušky a Martina Šorma další významy středověkých textů o Štilfridovi a o Apolónovi. analýzou performativity středověku pokračuje i příspěvěk Elišky Kubartové, který přibírá do hry hudební nástroje literární fenomenologie a kognitivní teatrologie, s jejichž pomocí vysvětluje mimetické mechanismy středověké smyslové zbožnosti. Marginální a skryté učinila předmětem svého výzkumu Kateřina Vršecká, která píše o scénických poznámkách středověkých chrámových her. Fascinaci světem středověkého textu prozrazuje s příznačnou skromností v rozhovoru Jarmila Veltruská.

Okraji ve smyslu geografickém, ale též z hlediska výzkumného zájmu, kánonu, společenské stratifikace apod. se zabývá studie Martina Jemelky o divadle slezských spiritistů a Agáty Kravčíkové o dělnickém divadle na Ostravsku. Na jinou kulturní periférii zavádí čtenáře příspěvek Petry Ježkové o motivacích, každodennosti a frustracích přistěhovalců do Ameriky na přelomu 19. a 20. století. A ještě dál zve stať Karolíny Stehlíkové o performativních aktivitách realizovaných na vědeckých výpravách do Arktidy a Antarktidy v průběhu 19. století a počátkem 20. století. Podobně jako u českých přistěhovalců do Spojených států i zde pomáhalo divadlo a další performativní aktivity překonávat mentální i fyzické obtíže a udržet morálku. V rubrice Desiderata, přinášející texty reportážního charakteru věnované plánům a očekáváním a jejich konfrontaci se skutečností, pak Stehlíková zveřejňuje deník z vlastní polární výpravy. Jitka Ludvová dokumentuje s pomocí pramenů z kanceláře prezidenta Masaryka neutěšenou situaci některých německých scén působících v Československu a divadelní konsekvence národnostních třenic, jimiž se nový stát nemohl vyhnout. Ondřej Šrámek v panoramatické sondě k divadlu Lužických Srbů ukazuje, že také pro tento malý národ divadlo mělo a stále má podstatnou roli v boji za udržení národní identity. Recenze nových publikací, Ex libris a výběr z nových knižních titulů koncipoval Otto Drexler rovněž s ohledem na téma čísla. Spolu s Ditou Lánskou uzavírají sešit zprávou z Teatrologické společnosti.

V předkládaném čísle reflektujeme skutečnost, že zkrátka existuje ještě jiný druh přitažlivosti, kdy na rozdíl od gravitace platí: čím dále, tím více. Vydejte se s námi ohledávat vzdálené, jiné, skryté, zasuté – v čase, v místě, ve vrstvách vnímání, ve společnosti, v zájmu badatelů….


Autor: Redakce: Petra Ježková (šéfredaktorka), Kristina Klímová, Markéta Trávníčková, Otto Drexler (koncepce rubriky Nové publikace)
Nakladatel: Institut umění - Divadelní ústav
Tvůrci: Redakční rada: Barbora Diego Rivera Příhodová, Pavel Drábek, Šárka Havlíčková Kysová, Radka Kunderová, Michaela Mojžíšová, Christian Neuhuber, Václav petrbok, Ondřej Svoboda, Jitka Šotkovská, Michal Zahálka
ISBN: 0862-5409
Rok vydání: 2024

Divadelní revue 1/2023 můžete zakoupit na e-shopu Prospero
Předplatné Divadelní revue

 

 

Autor článku: IDU

Vyšla Divadelní revue 1/2024

Zprávy

29.10.2025

Národní divadlo moravskoslezské zahajuje zkušební provoz modernizovaných jevištních technologií v Divadle Antonína Dvořáka

Po čtyřech měsících intenzívních prací zahajuje Národní divadlo moravskoslezské zkušební provoz modernizovaných jevištních technologií v Divadle Antonína Dvořáka. Zátěžová zkouška 29. října proběhla skvěle a už 1. listopadu se v divadle chystáme hrát. Zatím ve zkušebním režimu – naplánováno je 15 představení v měsíci (opery, balet i činoherní inscenace). Diváci se mohou těšit na plnohodnotné zážitky z inscenací, zkušební režim by poznat neměli, zaregistrují ale jistě například mnohem tišší provoz, a tedy téměř nehlučný pohyb kulis.

29.10.2025

Book Me letos v AVU Veletržní: Knižní výstava se potkává s vizuálním uměním v instalaci Objects of Language

Nakladatelství AMU zve na další ročník prodejní výstavy odborné literatury Book Me, která letos ve dnech od 30. října do 2. listopadu 2025 obsadí prostory AVU Veletržní (Veletržní 61, Praha 7). Book Me každoročně přináší výběr takřka tří stovek aktuálních knižních titulů od desítek tuzemských i zahraničních nakladatelů v unikátní expozici.

29.10.2025

Nejvyšší soud zamítl dovolání bývalého ředitele Slezského divadla Kománka

Nejvyšší soud zamítl dovolání Aleše Kománka, kterého opavská radnice v roce 2023 odvolala z funkce ředitele Slezského divadla. Kománek žalobou zpochybnil jak odvolání z funkce ředitele, tak výpověď z pracovního poměru. Neuspěl ani u Okresního soudu v Opavě, ani u Krajského soudu v Ostravě.