09.10.2020 09:38

Vyšla publikace: Dejiny slovenskej dramatiky bábkového divadla

Dejiny slovenskej dramatiky bábkového divadla
Vladimír Predmerský a kolektív

Vydavateľ: Divadelný ústav, Bratislava
Edícia: Slovenské divadlo
Rok vydania: 2020
Počet strán: 854
Jazyk: slovenský
ISBN: 978-80-8190-061-7

Autori štúdií: Miroslav Ballay, Lenka Dzadíková, Ida Hledíková-Polívková, Juraj Hubinák, Dagmar Inštitorisová, Elena Knopová, Mišo Kováč Adamov, Barbora Krajč Zamišková, Vladimír Predmerský, Ľubomír Šárik, Vladimír Štefko, Pavel Uher, Dominika Zaťková
Recenzenti: Mgr. Nina Malíková, prof. PhDr. Ondrej Sliacky, CSc.
Grafický dizajn a zalomenie: Nora Nosterská
Odborná redaktorka: Martina Ulmanová

Vývoj slovenskej bábkovej hry od 19. storočia až po súčasnosť sa v tejto knihe skúma z niekoľkých strán a pohľadov. Dvadsaťtri kapitol je venovaných tak jednotlivým významným dramatickým autorom, ako aj syntetickým pohľadom na celé vývinové etapy slovenského bábkarstva. Veľkoryso poňatý prehľad zahŕňa najmä dramatické texty, no nemôže celkom obísť ani ich významné scénické predvedenia. Najmä v prípadoch, keď je autor textu zároveň jeho režisérom a daný text už v svojej písanej podobe zahŕňa množstvo pokynov konkrétnym hercom či scénickému výtvarníkovi. V plejáde autorov textov pre bábkové divadlo, ktorých predstavuje táto kniha, sa tak stretávajú tí, ktorí písali „univerzálne“ hry, po desaťročia hrané divadlami nielen na Slovensku, s autormi, ktorých doménou ani nie je dramatická, lež epická literatúra, a svoje dramatické texty vytvárali v tesnej spolupráci s divadelnými dramaturgmi a režisérmi. Netreba zabúdať aj na to, že časť bábkarského repertoára tvoria rôzne dramatizácie pôvodne prozaických textov ľudových či umelých rozprávok. Veľkú skupinu predstavujú už spomenutí praktickí divadelníci, ktorí píšu svoje bábkové hry s presným zacielením na ich javiskovú realizáciu. Čo však neznamená, že „výlet“ takýchto hier za hranice domáceho súboru je celkom vylúčený: príkladom môžu byť texty Divadla PIKI z Pezinka. Publikácia presne zachytáva aj najnovší vývoj bábkového divadla, ktorý smeruje k interaktivite a miešaniu nielen divadelných druhov, ale aj žánrov. Záslužným krokom je zaradenie obsiahlej kapitoly venovanej dramatickej produkcii nezávislých bábkových divadiel, ktorých premenlivá existencia je oveľa menej systematicky zdokumentovaná ako pri ich „kamenných“ kolegoch.

https://www.theatre.sk/

Autor článku: Převzato z: https://www.theatre.sk/

Vyšla publikace: Dejiny slovenskej dramatiky bábkového divadla

Zahraniční divadlo

06.10.2025

Imelda Staunton a Bessie Carter v přenosu představení Živnost paní Warrenové z Národního divadla v Londýně

Aerofilms zve do kin na uvedení nové inscenace z Národního divadla v Londýně. Živnost paní Warrenové, dílo v té době silně provokativního charakteru, také dnes nabízí zajímavé pohledy na naši společnost a přístup k celospolečenským tématům. Hlavní role paní Warrenové a její vzpurné dcery si zahrají Imelda Staunton a její dcera Bessie Carter, díky čemuž mezi oběma hvězdami vzniká unikátní dynamika.

30.09.2025

Novou sezónu operních přenosů z Metropolitní opery zahájí Náměsičná s Nadine Sierra v hlavní roli

Nová sezóna operních kinopřenosů z Metropolitní opery v New Yorku začíná jedním netradičním debutem. Na půdu slavného operního domu se vrací tenorista Rolando Villazón, jenže v poněkud netradiční roli – jako režisér. V Metropolitní představí svou inscenaci Náměsičné od Vincenza Belliniho s hvězdnou Nadine Sierra v hlavní roli. Na programu bude v sobotu 18. října.

25.09.2025

Ministr kultury Martin Baxa ocenil britského operního režiséra Briana Large

Britský režisér Brian Large, světově uznávaná osobnost televizní režie opery a klasické hudby, převzal v Nostickém paláci medaili Artis Bohemiae Amicis. Ocenění mu předal náměstek ministra kultury Michal Šašek u příležitosti jeho účasti na festivalu Zlatá Praha, kde Large představí své paměti At Large – Behind the Camera with Brian Large.