Vyšla Taneční zóna 3/2023
Taneční zóna 3/2023
Podzimní číslo revue současného tance, fyzického divadla a performing arts Taneční zóna 3/2023 se hlásí k umění s osobním ručením, angažovanému a apelujícímu, protože právě „Takové divadlo, takové aktivity udržují svět při životě. Jinak shoříme,“ píše v úvodníku šéfredaktor Vladimír Hulec.
Rubrika Brány vnímání je věnována novému sídlu Studia ALTA v prostorách bývalého Panského pivovaru v Praze-Libni. Na reportáž z květnového otevření budovy pro kulturní program pod názvem Nová epocha nezávislé kultury navazuje rozhovor Marcely Magdové s vedením ALTY, Lucií Kašiarovou a Lídou Vackovou, o začlenění do rozrůstajícího se libeňského kulturního prostoru, komunitní činnosti a spolupráci s nezávislými subjekty včetně rozvíjení nového formátu výměny zkušeností artist to artist. O historii nového působiště a jeho geniu loci informuje Standardní stavebně historický průzkum historika staveb Ladislava Valtra.
V Zóně Festivaly se Jana Bohutínská a Veronika Hrabalová ohlížejí za devátým ročníkem mezinárodního Festivalu Bazaar, jehož heslem bylo Take Care!/Postarejme se! Téma péče o nemohoucí a seniory reflektovalo úvodní představení Lighter Than Woman a dalo impulz k rozhovoru s ředitelem Bazaaru Ewanem McLarenem. Druhá část rubriky reflektuje pod titulkem Komunikace tancem 35. ročník Mezinárodního festivalu Tanec Praha, podrobně zmapovaný v recenzích Vladimíra Hulce. Doplňují ho texty dvou zahraničních performancí, Navy Blue Oony Doherty a Bushe Moukarzela a Každý pokus skončí rozdrcenými těly a roztříštěnými kostmi Jana Martense a Ali Smith.
V rubrice Zóna Rozhovory vyzpovídal šéfredaktor tanečnici a choreografku argentinského původu Gabrielu Carrizo, spoluzakladatelku a uměleckou ředitelku belgické taneční skupiny Peeping Tome, s níž na Tanci Praha uvedla v rámci slavnostního závěru tří díly jejich Diptychu. Profilový rozhovor Chytám sny, které mi unikají zachycuje její kariérní cestu od Córdobského národního baletu do Evropy. Rubrika Zóna Performance Art přináší Úvod do filosofie Tomáše Rullera Sdělování nesdělitelného. Autor Filip Gorazd Martinek se u příležitosti 66. narozenin akčního umělce, akad. sochaře a zakládajícího člena mezinárodního hnutí performance Black Market, profesora Rullera, soustředí na textový rámec jeho myšlení, který nazývá „jakousi praktickou filozofií“. K Výtvarnému umění jako inspiraci i reflexi scénických umění se obrací Vladimír Benderski (Teatr Novogo Fronta, Divadlo Kámen, RockOpera Praha) a provází čtenáře výstavou fragilités v Galerii Rudolfinum, rozvíjející pojmy zranitelnosti a křehkosti.
Tematická rubrika třetího čísla Zóna Vykouření se v kontextu inscenace Divadla Husa na provázku podrobně věnuje sporu kardinála Dominika Duky a právníka Ronalda Němce s Centrem experimentálního divadla a Národním divadlem Brno kvůli uvedení zahraničních inscenací Naše násilí, vaše násilí (Slovinsko) a Prokletí (Polsko) chorvatského režiséra Olivera Frljiće. Žijeme v extrémní době a ta si vyžaduje extrémní divadelní jazyk… Vycházím z reality a ukazuji ji na jevišti. Položím ji pod lupu a zvětším. To je vše,“ říká radikální režisér ve zde přetištěném rozhovoru z roku 2017. Názorovou platformu o svobodě uměleckého projevu tvoří text divadelní hry Jiřího Havelky Vykouření naší kauzy, vaší kauzy, zamyšlení Martina Macháčka nad zhlédnutými Frljićovými díly a Nález Ústavního soudu.
Nekrology v Zóně Paměť patří zesnulé sólistce Laterny magiky Janě Andrsové, kritikou oceňované herečce Husy na provázku Ivaně Hloužkové, skladateli, klavíristovi a průkopníkovi tzv. nové hudby Markovi Kopelentovi a dlouholetému sólistovi baletu Národního divadla Tomáši Němečkovi.