01.06.2021 11:30

Výstava VZTAHY FUNDUS UTOPIE představí sedm současných autorek a autorů a připomene tvorbu Petra Matáska

Kdo je nejlepší scénografický parťák? Je scénografie záležitostí prostorovou, nebo časovou? A jde vůbec scénografii vyjmout z divadelního prostředí a umístit do galerie? Tyto otázky si klade výstava VZTAHY FUNDUS UTOPIE, která od 10. do 25. června v brněnském OC Dornych ukáže současnou českou scénografickou tvorbu.

Svou práci představí sedm různorodých divadelních osobností a kolektivů — Pavla Beranová, Michal Cáb, Handa Gote, Matěj Sýkora, Zuzana Sceranková, Martina Zwyrtek a Spolek sedlčanských ochotníků.

Výstava VZTAHY FUNDUS UTOPIE navazuje na tradici národních přehlídek Salon české scénografie, které byly pořádány již od roku 1977. Formát, v němž v předchozích ročnících prezentovali vystavující svá díla individuálně, se letos promění v tematicky a kurátorsky zaštítěnou výstavu. Ta představí nejen scénografické osobnosti, ale především scénografii coby multimediální disciplínu, zahrnující kromě statických objektů například i světelný a zvukový design.

Na jednom místě se tak potkává sedm osobností — výtvarní umělci, scénografové a scénografky, kteří pracují jak v oblasti profesionálního institucionálního divadla, tak nezávislé autorské scény. „Chtěli jsme aby byl výběr rozmanitý a autoři mohli diskutovat o postupech ve své tvorbě, svých vizích a přáních. Společně pak zjišťují, jestli je možné najít ideální systém pro scénografickou práci nebo je to jen utopická představa,” říká kurátorka Anna Chrtková.

Výstava v nejvyšším patře brněnského obchodního centra Dornych bude otevřená dva týdny. „Celý prostor jsme pojali jako cestu přes tři hlavní části divadla — návštěvníci tak projdou zákulisím, jevištěm a hledištěm. Právě zákulisí je spojeno s divadelním fundusem. Ten archivuje všechny předměty a kostýmy z představení, které jsou ale kdykoliv připravené k novému použití. A stejně vnímáme i scénografii — ta totiž často pracuje s už použitými materiály a dává tak objektům další významy a účely,” doplňuje kurátor Jan Matýsek.

Vzpomínka na Petra Matáska

Speciální místo je vyhrazeno zásadní postavě české scénografie Petru Matáskovi (1944-2017), jehož tvorba je spojena především (ale nejen) s královéhradeckým divadlem DRAK. Coby vyhledávaný výtvarník spolupracoval Petr Matásek s desítkami režisérů a vytvořil více než 160 výprav k loutkovým, činoherním i operním inscenacím. Jeho práci připomenou modely, fotografie a rozhovory s bývalými spolupracovníky a přáteli. Na instalaci spolupracuje Institut umění - Divadelní ústav a Národní divadlo.

Jak komunikovat scénografii?

Součástí výstavy je odborné sympozium Poločas rozpadu 5.1, které se koná ve čtvrtek 24. června v OC Dornych. Moderované diskusní setkání se letos zaměří na téma Komunikace Scénografie. Své příspěvky přednesou Apolena Vanišová, Viktor Takáč, Barbora Příhodová, Lukáš Brychta nebo Kateřina Svatoňová.

Přehlídka české scénografie s 40letou tradicí

Salon české scénografie je unikátní přehlídkou oboru, který má co říci k současnému dění a v Česku se pod různými názvy koná od roku 1977. Vedle mezinárodního festivalu Pražské Quadriennale je Salon jedinou událostí, která reflektuje současnou scénografii jako obor. Snaží se přitom prozkoumat, co vše scénografie zahrnuje - jak vzniká, jaké jsou její současné podoby a jak lze scénografii nahlížet coby aktivního spolučinitele jakéhokoliv performativního umění.

Další informace najdete na Facebooku nebo Instagramu.

Autor článku: Gabriela Gálová

Výstava VZTAHY FUNDUS UTOPIE představí sedm současných autorek a autorů a připomene tvorbu Petra Matáska

Zprávy

09.09.2025

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována operní pěvkyni Soně Červené

Nová výstava v Českém muzeu hudby je věnována jedné z nejvýznamnějších osobností české i světové hudební scény, operní pěvkyni Soně Červené, u příležitosti stého výročí jejího narození. Tento výstavní projekt nabízí jedinečný pohled na život a tvorbu umělkyně, která svou mimořádnou barvou hlasu, širokým hlasovým rozsahem a nezaměnitelným charismatem ovlivnila pěvecké umění po celém světě.

08.09.2025

Nová publikace NIK se věnuje scénografce Janě Prekové

Národní institut pro kulturu (NIK) vydává monografii představující významnou českou scénickou a kostýmní výtvarnici, vizuální umělkyni, pedagožku a kurátorku Janu Prekovou, jejíž tvorba reprezentuje experimentální a inovativní přístup na poli české scénografie v uplynulých více než čtyřiceti letech. Kniha obsahuje bohatý obrazový materiál, návrhy, kresby, pracovní skici a množství fotografií.

08.09.2025

Pražští radní odvolali z funkce ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka

Pražští radní odvolali k dnešnímu dni ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka. Ve funkci byl od 1. března, plánoval propojení divadla a Divadelní fakulty Akademie múzických umění (DAMU). Řízením městské příspěvkové organizace radní pověřili zástupkyni ředitele a vedoucí ekonomku Blanku Pechovou. Tománkovi vytýkají především chyby v hospodaření a nenaplnění klíčové části jeho koncepce.