30.06.2010 00:00

Vystoupení pro Pinu Bauschovou zakončilo festival Tanec Praha

Dvaadvacátý ročník mezinárodního festivalu Tanec Praha uzavřelo v karlínském divadle představení belgického souboru Les Ballets C de la B. Při prvním českém hostování skupina uvedla svou nejnovější choreografii Out of Context věnovanou německé choreografce Pině Bauschové. Jedna z největších postav současného tance zemřela náhle loni v červnu ve věku 68 let.

Soubor patří k velkým světově proslulým tanečním skupinám, založil ho v roce 1984 režisér a choreograf Alain Platel. V inscenaci Out of Context se Platel vydává do nitra lidské duše, ukazuje, jak jsou si genialita a šílenství blízko.

Jeho performeři často přejímají pohybové prvky od hysterických, mystických či mentálně handicapovaných osobností: grimasy, zkroucení těla, škubavé pohyby, křeč, skřípání zubů. Ruší hranice mezi normálním a nenormálním. Všemi použitými pohyby se ale choreograf snaží rozkrývat lidské nitro a emoce. Rozhodl se zvýšit nároky na diváka, ale pokud ten je ochoten naladit se na jeho strunu, je prožitek choreografie velmi intenzivní.

Alain Platel se narodil v roce 1956 v belgickém Gentu. Má speciální pedagogické vzdělání a je režisérem samoukem. V roce 1984 založil malý soubor z okruhu přátel a příbuzných. Se svými díly Bonjour Madame (1993), La Tristeza Complice (1995) a Iets op Bach (1998) vytvořenými již pod hlavičkou souboru pojmenovaného Les ballets C de la B (Les ballets contemporains de la Belgique) prorazil na mezinárodní špičku. Mezinárodního věhlasu dosáhla i jeho další představení z 90. let.

Platelovo dílo vždy překypovalo diverzitou témat i tanečníků, ale v posledních pěti letech směřuje více do hloubky, je naléhavější a více odkrývá svět vášně a touhy. A také násilí, jako tomu je v Nine Finger (2007). Po barokním představení pitié! (2008) je Out of Context téměř asketickou reflexí pohybového repertoáru křeče a záškubů. Platel důsledně pokračuje v hledání pohybového jazyka.

Platel se také věnuje tvorbě tanečních filmů. Získal řadu mezinárodních ocenění, jeho metody ovlivnily tanečníky i choreografy po celém světě. Soubor Les ballets C de la B se vyvinul v uměleckou platformu pro řadu choreografů. Soubor se snaží zapojovat mladé performery z různých oblastí. Jeho představení nelze snadno definovat, přesto je však možné rozpoznat jeho osobitý styl, který odborníci charakterizují slovy populární, anarchický, eklektický, angažovaný.

Zdroj: Markéta Horešovská, mal

Autor článku: ČTK