23.02.2017 10:05

Výtvarník Roman Štětina v HaDivadle ohledává médium divadla

HaDivadlo s novým vedením otevírá svůj prostor i jiným než divadelním umělcům a snaží se iniciovat mezioborový dialog. V úterý 28. 2. 2017 brněnská progresivní scéna uvede svou první studiovou premiéru této sezony – inscenaci Premiérareprízareprízaderniérapremiéra. Oproti minulé sezoně, kdy na Studiu HaDivadla tvořily tři týmy složené ze studentů a čerstvých absolventů JAMU, jeautorem letošní jediné premiéry Roman Štětina – výtvarný postkonceptuální umělec a držitel Ceny Jindřicha Chalupeckého.

Roman Štětina patří mezi nejvýraznější osobnosti současné české výtvarné scény. Ve svých dílech uplatňuje především metodu koláže a re-editu, jak tomu bylo například v oceňovaném videu Ztracený případ (2014), hodinovém sestřihu z několika desítek dílů seriálu Columbo, ve kterém sledujeme postupné stárnutí hlavního představitele.

V HaDivadle ve své konceptuální inscenaci se zacykleným názvem Premiérareprízareprízaderniérapremiéra Štětina zkoumá médium divadla s inspirativní distancí, která umožňuje osobité vnímání jeho jednotlivých složek, a zároveň i s fascinací vyplývající z dlouhodobého uměleckého zájmu o herce a postavu. „Před pár lety jsem si uvědomil, že mě zajímá ohmatávání tenké hranice mezi hercem a postavou, kterou ztvárňuje. Pravděpodobně kvůli svému ostychu jsem si vybíral herce, kteří už nemohli protestovat. Možnost pracovat poprvé s živými herci a repertoárem jejich postav je pro mě pochopitelně velká výzva a přistupuji k tomu velmi podobně jako dříve k re-editům.“
Základní otázka scénického konceptu zní: Kde je inscenace, když se nehraje? Odpověď se pak hledá prostřednictvím zcela nepostradatelné složky divadla, jíž je herec a jeho paměť. Trojice herců (Agáta Kryštůfková, Marie Ludvíková a Jiří Svoboda) otevírá svou paměť, všechny své role ze současného repertoáru HaDivadla, aby se stala výchozím materiálem pro slovně zvukovou a pohybovou kompozici, jejíž půdorys mapuje čtyři základní fáze herecké práce na inscenaci – příprava, učení, hra a zapomínání.

Premiérareprízareprízaderniérapremiéra odhaluje médium herecké paměti, vyvolává jednotlivá slova, repliky, monology, ale také mapy pohybů a gest, které uspořádává do jednotlivých, fixně daných figur. Přesto je důležitou součástí celé „hry“ svoboda a náhoda všech tří hereckých pamětí. Veškeré repliky, které zazní, jsou sice citací z repertoáru inscenací přítomných herců, ale vždy záleží na nich samotných, nebo lépe – na jejich paměti, jaké repliky se vysloví. Každá repríza je tak jedinečnou premiérou a derniérou zároveň.

Nová studiová inscenace zaujímá svým charakterem nejen v repertoáru HaDivadla neobvyklé místo, ale i zcela konkrétně je prostorově neobvykle situována. Celý „paměťový rituál“ se nebude odehrávat na scéně Studia, ale ani přímo na hlavní scéně, nýbrž v „tunelu“ vedoucím na hlavní scénu, tedy v místě, které je ze dvou stran volně průchozí, zároveň ale dokáže vytvořit velmi blízkou a intimní atmosféru.

https://www.hadivadlo.cz/

Autor článku: Anna Stránská

Výtvarník Roman Štětina v HaDivadle ohledává médium divadla

Inscenace

15.11.2025

Divadlo v Dlouhé uvede Zlaté město dramatika Ödöna von Horvátha v režii Ivana Buraje

Divadlo v Dlouhé dnes uvede premiéru inscenace Zlaté město podle předlohy vídeňského předválečného dramatika Ödöna von Horvátha. Inscenaci jako koláž jeho povídky a dramatu nastudoval v roli režiséra nový umělecký šéf divadla Ivan Buraj s celým souborem a s hosty. Inscenace s antifašistickým vyzněním vede do budoucnosti, kdy snad už bude po všech válkách.

15.11.2025

Studio Ypsilon láká diváky na nový Mejdan s Mozartem a Matonohovu show

Pražské Studio Ypsilon navzdory turbulentnímu vývoji v uplynulých měsících připravilo premiéru hudební inscenace Mejdan s Mozartem aneb Opera má tuhý kořínek. Premiéru v režii Jana Jiráně uvede 21. listopadu k 60. výročí divadelního angažmá Miroslava Kořínka, který nastudoval k inscenaci hudbu. Další novinkou bude one man show Tomáše Matonohy s premiérou 12. prosince v malém sále Ypsilonky.

15.11.2025

Interaktivní audiowalk Sejdeme se u Koníčka? provede účastníky centrem Prahy v roli studujících těsně před sametovou revolucí

Jaké to bylo studovat na vysoké škole těsně před sametovou revolucí? Debaty nad společenskými problémy, psaní článků i spousta schůzek po hospodách… Přestože nás od událostí roku 1989 dělí již pětatřicet let, tehdejší studentský život byl v mnohém podobný tomu dnešnímu. Interaktivní audiowalk provede účastníky pražským centrem. Ti se v příběhu stanou studujícími v období těsně před sametovou revolucí. Jak moc se zapojí do studentského života a aktivit, které vedly k manifestaci 17. listopadu, bude v průběhu audiowalku jen na nich.